Most hlásí smír s radnicí a útok na rekordy, Brno čeká návrat Krále

Radek Vičík Radek Vičík
4. 4. 2019 10:30
Dramatické boje o světové a evropské body i další atraktivní seriály plné skvělých pilotů. To je letošní menu obou českých závodních okruhů: Autodromu Most i Automotodromu Brno.
Adam Lacko s Buggyrou na novém asfaltu mosteckého okruhu,
Adam Lacko s Buggyrou na novém asfaltu mosteckého okruhu, | Foto: Buggyra

Rušněji bylo během zimní pauzy v Mostě. Starý a na mnoha místech hrbolatý asfalt dělníci v úseku dlouhém 2,4 kilometru nahradili novou vrstvou. S předchozí opravou jsou tak nyní na severu Čech nové více než dvě třetiny povrchu.

Plánovaná výměna asfaltu vyšla zhruba na 15 milionů korun a navazuje na první etapu z přelomu let 2015 a 2016, kdy získal nový povrch úsek dráhy dlouhý 630 metrů.

"Asfalt byl ze začátku kluzký, ale stopa začíná být pogumovaná a drží čím dál víc. Letos určitě budou padat traťové rekordy," tlumočil pocity jezdců obchodní manažer pro sport Autodromu Most Jakub Krafek pocity jezdců, kteří si nový povrch vyzkoušeli v polovině března. 

Kamiony místo brusky asfaltu

Tradičním vrcholem mosteckého programu bude na začátku školního roku podnik evropského šampionátu tahačů na okruzích. Právě truckeři už příští týden otestují nový asfalt.

"Jak nám kamiony tradičně trochu poničí obrubníky, letos nám testy hodně pomohou," řekl se smíchem výkonný ředitel autodromu Ivo Diviš. "Obrousí nám totiž nový asfalt a nebude pak tolik klouzat."

Zástupci okruhu se navíc dohodli s mosteckými radními a město udělilo provozovateli okruhu výjimku z platnosti obecně závazné vyhlášky o regulaci hlučných činností pro významné akce sezony 2019.

"Jsme rádi, že politici rozhodli racionálně a ve prospěch fanoušků motoristického sportu i ekonomického přínosu města. Právě příjmy pro místní firmy a podnikatele zejména v ubytovacích a stravovacích službách jsou dalším pozitivním efektem přílivu tuzemských i zahraničních návštěvníků do našeho areálu, města Mostu i celého regionu," domnívá se Diviš.

Vettelův bratr i evropský seriál NASCAR

Těžké tahače nebudou zdaleka jediným lákadlem trati vzniklé rekultivací bývalého hnědouhelného dolu Vrbenský. Už v květnu se do Mostu podruhé vrátí německý šampionát sportovních vozů ADAC GT Masters.

Dravé sportovní vozy kategorie GT3 mají odhadovanou celkovou hodnotu kolem čtvrt miliardy korun. Závody zpestří i účast Fabiana Vettela, bratra čtyřnásobného mistra světa F1 Sebastiana. 

Vůbec poprvé v Česku budou právě v Mostě dunět motory evropské série NASCAR Whelen Euroseries. Hvězdami víkendu budou mistr světa F1 z roku 1997 Kanaďan Jacques Villeneuve a také nejzkušenější závodnice ve startovním poli Ellen Lohrová. Tedy dosud jediná žena, která dokázala vyhrát podnik elitního německého seriálu cestovních vozů DTM.

Do Mostu se letos vrátí i závody motocyklů. Ty jsou naopak doménou okruhu v Brně. Jeho vrcholem bude jako vždy závod MS silničních motocyklů v tradičním termínu - o prvním srpnovém víkendu.

Dvanáct hodin rozdělených na dva dny

Tentokrát se na jih Moravy nepodívají jezdci MS superbiků, ale motorkáři se mohou těšit už příští víkend na Jarní cenu Brna.

Největší změnou v kalendáři je ovšem návrat vytrvalostního šampionátu 24H Series. V jeho rámci se 24. a 25. května po dvouleté pauze pojede dvanáctihodinovka. Po víkendovém triumfu ve stejně dlouhém závodě v Mugellu bude největším favoritem český tým Bohemia Energy racing with Scuderia Praha. Ve Ferrari 488 GT3 stáje s poněkud krkolomným jménem startují Češi Josef Král a Jiří Písařík a Ital Matteo Malucelli.

"Myslím, že úvodní podnik této série je ideální pozvánkou na květnový závod na Masarykově okruhu. Čeští závodníci ukázali, že se i letos budou prát o nejvyšší příčky, což je pro tuzemského fanouška jistě vítaný bonus k už tak velmi atraktivnímu závodnímu programu," okomentovala návrat série výkonná ředitelka Automotodromu Brno Ivana Ulmanová s tím, že se pojede v novém dvoudenním formátu 4 + 8 hodin.

Na své si na "Masecu" přijdou i milovníci formulí. V rámci podzimních Masaryk Racing Days na okruh dorazí šampionát Boss GP včetně držitele oficiálního traťového rekordu Inga Gerstla v monopostu formule 1 Toro Rosso STR1.

 

Právě se děje

před 10 minutami

První fáze obchodní dohody USA a Číny možná letos nebude. Rozhovory se podle Reuters komplikují

Spojené státy a Čína možná nedokončí první fázi obchodní dohody letos, ale až v příštím roce. Agentuře Reuters to řekli experti na obchod a lidé blízcí Bílému domu. Zpráva způsobila, že se okamžitě prohloubil pokles na amerických akciových trzích, o zisky přišel dolar, zatímco zájem se zvedl o dluhopisy americké vlády.

Americký prezident Donald Trump a ministr financí Steven Mnuchin na tiskové konferenci 11. listopadu uvedli, že první fáze obchodní dohody by mohla být podepsána během pěti týdnů. Tato doba již uplynula, na podpis dohody se ale stalé čeká a rozhovory se podle zdrojů Reuters možná komplikují. Peking totiž požaduje výraznější snížení cel, na což Washington reaguje zvyšováním vlastních požadavků.

Dokončení dohody by mohly komplikovat rovněž diplomatické spory související s protesty v Hongkongu proti omezování svobod ze strany pevninské Číny. Americký Senát schválil zákon, jehož cílem je chránit v Hongkongu lidská práva. Čínské ministerstvo zahraničí si následně předvolalo představitele amerického velvyslanectví v Pekingu a vyzvalo Spojené státy, aby se do situace v Hongkongu přestaly vměšovat.

Další zprávy