Všeuměl Loeb řekl světu rallye definitivně sbohem. Havárií

Radek Vičík Radek Vičík
8. 10. 2013 7:00
V neděli se světový rallyový sport rozloučil s největší postavou svojí historie. Devítinásobný mistr světa Sébastien Loeb po Francouzské rallye symbolicky opustil svět rychlostních zkoušek.
Sébastien Loeb se s mistrovství světa v rallye rozloučil nedělní havárii doma ve Francii. | Video: youtube.com

Štrasburk, Praha - V neděli se světový rallyový sport rozloučil s největší postavou svojí historie. Devítinásobný mistr světa Sébastien Loeb po Francouzské rallye symbolicky opustil svět rychlostních zkoušek, aby začal hledat nové výzvy.

Pro světový šampionát, známý pod zkratkou WRC, to znamená zcela novou éru. Teprve počtvrté v tomto tisíciletí se na poháru světového šampiona objeví jiný štítek než „Sébastien Loeb, Citroën“.

Příprava na novou éru už začala, protože Loeb svoje letošní závodění omezil na čtyři soutěže ze třinácti. Dvě z nich vyhrál, takže je stále na sedmém místě průběžného hodnocení seriálu.

Loučení na domácí půdě nedopadlo pro miláčka francouzského publika dobře. S Citroënem DS3 WRC dostal hned v první nedělní rychlostní zkoušce na mokrém asfaltu smyk a vůz v příkopě otočil na střechu.

„Nejsem šťastný, ale nehraju o titul a nepotřebuju nutně body. Je mi to líto hlavně kvůli divákům a týmu. Hodně fanoušků na mě čeká a já je zklamu, protože nepřijedu,“ řekl smutný Loeb.

Šampion sněhu i asfaltu

V čem je 39letý rodák z Alsaska tak výjimečný, že si na něm vylámaly zuby prakticky dvě generace světových rallyových hvězd? I když vyrůstal na rychlém francouzském asfaltu, dokáže se adaptovat na jakýkoliv povrch a i na těch nejzrádnějších „erzetách“ dřív nebo později vyškolí domácí hvězdy.

Typickým příkladem jsou specifické zimní podmínky Švédské rallye. Od roku 1950 nedokázal mezi sněhovými bariérami na středozápadě severského království uspět nikdo jiný než Seveřan.

Na stupně vítězů se za více než padesát let dostala pouze pětice „vetřelců“. Pak přišel Loeb a v roce 2004 měnil historii. Nemluvný Francouz hned na druhý pokus tuto náročnou soutěž vyhrál a dokázal, že už neexistuje něco jako hájemství místních pilotů.

Loeb na sebe upozornil už raketovým vstupem mezi elitu. V roce 2001 vyhrál šampionát nadějí Junior WRC tak suverénně, že ze šesti vypsaných soutěží vyhrál pět.

Po Sanremu pořád zvonily telefony

V té šesté, Rallye Sanremo, nezískal plný počet bodů jen proto, že si právě odbýval premiéru ve „velkém wéercéčku“. Citroën svoji naději posadil do našlapané Xsary a ke zděšení všech soupeřů talentované mladíka porazil pouze asfaltový specialista Gilles Panizzi.

„Před rallye jsem posílal faxy automobilkám jen proto, abych na sebe upozornil. Po Sanremu už mi volali všichni sami a chtěli podepsat na celou sezonu,“ vzpomíná Loeb, který ale celou kariéru zůstal věrný francouzské značce.

Za pouhé tři roky od premiéry ve voze WRC vyhrál v roce 2004 první titul a začal tak psát výjimečný příběh historie motoristického sportu.

Dalších osm sezon to bylo jednotvárné: na začátku roku si všichni na Loeba brousili zuby a na konci roku byl na prvním místě tabulky zase on. Nic na tom nezměnilo ani to, když Citroën na rok stáhl tovární podporu, Francouz vyhrál titul šampiona 2006 se soukromým týmem Kronos.

Místo bláta čistá silnice

Teď už ale Loeb myslí jen a jen na okruhy. V šampionátu FIA GT series nasadil vlastní tým s vozy McLaren a koncem září na španělském okruhu Navarra poprvé vyhrál hlavní závod celého víkendu.

Ani příští sezonu neopustí barvy Citroënu, když bude hlavní tváří útoku francouzské značky na titul mistra světa cestovních vozů (WTCC).

I když své milované značce byl letos "nevěrný" s Peugeotem, když za volantem speciálu Peugeot 208 T16 vyhrál slavný závod do vrhu Pikes Peak a ještě jako první muž historie se vzhůru do oblak vyšplhal za méně než devět minut.

 

Právě se děje

Další zprávy