Bratislava - Mezi lety 2002 až 2014 ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans nechyběl ani jednou český pilot, třikrát dokonce startoval celý tým pod českou vlajkou. Jenže s odchodem Jana Charouzem tuzemská stopa na Circuit de la Sarthe končí. Naopak letos začne Miroslav Konopka psát novou slovenskou kapitolu.
I když je tým ARC Bratislava úplným nováčkem v poli sportovních prototypů třídy LMP2, není Konopka ve světovém závodním poli žádným zelenáčem. Slovenská stáj je od svého založení před dvaceti lety pilným účastníkem celé řady seriálů na několika kontinentech.
V Sepangu se Barcelonu zopakovat nepodařilo
Zatím největším úspěchem je triumf ve třídě ve čtyřiadvacetihodinovém závodě v Barceloně před pěti lety, kdy se Konopka za volantem Porsche 911 GT3 Cup 997 střídal se svým synem Martinem, a Nizozemci Ivo Breukersem, Wolfem Nathanem a Jaapem van Lagenem. Slovenský pilot už dvakrát okusil chuť startu v Le Mans, ovšem jako člen jiného týmu.
Teď ale bratislavský jezdec zamířil své úsilí na závody v Asii, což se mu vyplatilo. V seriálu Asian Le Mans Series, který se jel na přelomu loňského a letošního roku, byl ve třídě prototypů LMP3 po vítězství na thajském okruhu Buriram před posledním podnikem sezony kandidátem na celkový triumf.
V Buriramu získal tým ARC Bratislava dokonce double:
...po druhém a čvtrtém místě ve Fuji dneska ještě větší úspěch ARC Bratislava v Asian Le Mans Series, LMP3. V thajském Buriramu zvítězila posádka Miro Konopka, Mike SImpson, Darren Burke, druzí byli Konstantin Calko, Neale Muston!... Foto © Martin Straka
Zveřejnil(a) ARC Bratislava dne 08. Leden 2017
Jenže závěrečný podnik se Konopokovi a jeho britským spolujezdcům Darrenu Burkemu a Miku Simpsonovi v Ginettě nevydařil, takže z toho rezultovalo konečné třetí místo.
Zklamání vystřídala euforie z Le Mans
"Bohužel ale právě v závěrečném podniku v Malajsii jsme si prožili 'den blbec'. Hned v první zatáčce závodu do nás jeden ze soupeřů naboural, měli jsme zničenou celou zadní část vozu a opravami jsme ztratili 9 kol a bylo po závodě," popsal slovenský jezdec smolný den v Sepangu.
Boj o asijské vavříny a vyrovnané výsledky v dalších šampionátem přesto přinesly velký průlom. Pořadatelé z ASO se rozhodli stáj ARC Bratislava pozvat mezi vyvolené na startovní listinu čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans.
"Naše představy o motorsportu v Asii jsou velmi zkreslené a nepřesné, myslíme si, že tam snad jezdí ve dřevěných autíčkách, jen sem tam nějaký japonský kamikadze dostane i plechové auto," uvedl se smíchem Konopka, který svůj program v Asian Le Mans Series rozpočítal na tři roky.
Ve Francii ovšem pojede se speciálem Ligier JS P217. "Ginetta nemá žádný vůz pro LMP2 a slabší třída v Le Mans nestartuje. Proto ta změna," dodal 55letý jezdec.