Mercedes se v Monaku přepočítal, odnesl to Hamilton

Radek Vičík Radek Vičík
25. 5. 2015 6:12
Tři důvody, proč Lewis Hamilton přišel o téměř jisté vítězství ve Velké ceně Monaka formule 1.
Zklamaný Lewis Hamilton po Velké ceně Monaka, kterou měl podle všech předpokladů vyhrát.
Zklamaný Lewis Hamilton po Velké ceně Monaka, kterou měl podle všech předpokladů vyhrát. | Foto: Reuters

Monte Carlo - Včerejší Velká cena Monaka formule 1 dokázala, že i když Mercedes vyhrál dvanáct ze třinácti posledních Grand Prix, jsou také v boxech "Stříbrných šípů" stále jen obyčejní chybující lidé z masa a kostí.

Až do havárie Maxe Verstappena v 64. kole byly karty v Monaku jasně rozdané. Hamilton vedl s více než 22vteřinovým náskokem před dvojicí pronásledovatelů Nico Rosberg, Sebastian Vettel.

Jenže zatímco oni zůstali dál na trati, obhájce titulu nečekaně zajel do boxů pro čerstvou sadu super měkkých pneumatik. Všechno mělo podle výpočtů klapnout, jenže místo toho se Hamilton zařadil až na třetí místo za Vettela ve Ferrari a zůstal na něm až do konce závodu.

Místo navýšení náskoku v čele šampionátu se naopak jeho týmový kolega Rosberg, jenž v Monaku vyhrál potřetí za sebou, dotáhl na Brita už na pouhých deset bodů.

Jak to, že jindy tak přesná strategie německé stáje selhala? Jak ukázaly reakce krátce po závodě, na vině byly hned tři příčiny:

1. Příliš mnoho povolaných

Konsternovaný trojnásobný mistr světa Niki Lauda, který u Mercedesu vykonává funkci nevýkonného šéfa, pár vteřin po dojetí závodu před kamerami televize Sky Sports jen smutně konstatoval: "Příliš mnoho lidí mluvilo do týmového rádia a nebylo jasné, kdo má finální zodpovědnost."

Pak zkušený Rakušan svoje poznatky z logisticky nezvládnuté Velké ceny ještě doplnil. "Jestli jsme Hamiltonovi zkazili závod? To je jasné, bez diskuse. Je mi to líto a omluvil jsem se jemu i jeho inženýrům. Poslat ho do boxů bylo absolutně chybné rozhodnutí," dodal Lauda.

2. Byl safety car už na trati, nebo ne?

Dalším jablkem sváru je skutečnost, proč Hamilton objel navíc celé jedno kolo a v jeho půlce se zasekl za zaváděcím vozem, než konečně zamířil do depa.

Brit se hájí tím, že na rozhodnutí nebyl dostatek času a že ve chvíli, když míjel vjezd do depa, safety car ještě nebyl na trati. Jak ale ukázaly kamery, opak byl pravdou.

Ke své smůle pak zaváděcí vůz potkal asi v polovině posledního okruhu před návštěvou mechaniků. Navíc sám Hamilton myslel, že do boxů už jel Nico Rosberg a jeho další přímí soupeři, takže proti rozhodnutí týmu nijak neprotestoval.

"Řekli mi, abych vjel do boxů. Aniž bych o tom přemýšlel, zajel jsem do nich, protože jsem věřil, že ostatní dělají to samé," řekl po závodě zkroušený Hamilton.

3. Kde se ztratily 2,5 vteřiny?

Klíčový malér ale nastal při primitivní matematické operaci. Na průjezd monackými boxy je včetně výměny pneumatik potřeba nějakých 19 vteřin. Hamilton měl ve chvíli vyvěšení žlutých vlajek náskok 20,5 vteřiny, takže měl vše v pohodě stihnout.

Jenže jeho reálný náskok byl kvůli nasazení novinky, virtuálního safety car, a předčasnému setkání s reálným zaváděcím vozidlem na trati jen 18 vteřin.

Virtuální safety car je inovace inspirovaná nešťastnou nehodou Julese Bianchiho loni v Suzuce a má donutit jezdce zpomalit při zachování jejich rozdílů. V Monaku byla novinka použita úplně poprvé v závodě prvních třicet vteřin po Verstappenově havárii.

Jenže to, jak moc zpomalí, je detekováno jen na několika bodech na trati. Navíc tím, že se brzy potkal se zaváděcím vozem, Hamilton v klíčovém 65. kole hodně ztratil a zajel ho za 2:11 minuty. Třeba takový Daniel Ricciardo z Red Bullu se vešel pod hranici dvou minut.

U Mercedesu tak přesně odečetli nepřesná čísla, i když v informačním pruhu dole na výsledkových monitorech ukazujících jednotlivé mezičasy měli reálný rozdíl mezi Hamiltonem a jeho vyzyvateli stále na očích.

Přesto byl lídr světového šampionátu vyzván k tomu, aby zamířil do boxů. A výsledek už znáte...

"Měli jsme problém s počty. Mysleli jsme si, že si můžeme dovolit bezpečnostní zastávku, abychom zabránili tomu, že by Sebastian (Vettel) jel na měkčí směsi," přiznal po závodě šéf stáje Mercedes Toto Wolff.

Však také hned po Grand Prix začalo ve vedení týmu pořádné "mytí hlav" a šéf strategie stáje Mercedes James Vowles měl co vysvětlovat.

I přes všechny omluvy a přiznání chyb zaráží jedna věc: jak to, že Mercedes vůbec riskoval Hamiltonovu pozici na okruhu, kde se téměř nedá předjíždět? Jak ukázal příklad jeho vlastního vozu, auto s novými pneumatikami nemělo v závěru závodu šanci předjet monopost se směsí starou 40 kol.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 14 minutami

Majetkovému úřadu se ani napotřetí nepodařilo prodat Palác Broadway v Praze

Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových se ani na třetí pokus nepodařilo v elektronické dražbě prodat pražský Palác Broadway. V aukci s vyvolávací cenou 1,05 miliardy korun nikdo nepřihodil ani minimální příhoz 200 tisíc korun. Ve středu to sdělila mluvčí úřadu Michaela Tesařová. Úřad se funkcionalistickou budovu, kde sídlí Divadlo Broadway, již neúspěšně pokusil prodat letos v březnu a loni v září.

Funkcionalistická stavba architektů Bohumíra Kozáka a Antonína Černého se nachází mezi ulicemi Na Příkopě a Celetná a pochází ze 30. let 20. století. Stejně jako v předchozích dvou aukcích složil požadovanou kauci 20 milionů korun jeden zájemce, následně se ale dražby, která skončila dnes v poledne, nezúčastnil.

Majetkový úřad nyní nabídne prodej paláce za vyvolávací cenu stávajícímu nájemci, kterým je Divadlo Broadway a jeho majitel Oldřich Lichtenberg. Přednostní právo vyplývá ze smlouvy, kterou úřad převzal v roce 2016 od tehdejší SŽDC, dnes Správy železnic. 

Lichtenberg po březnové aukci řekl, že palác koupit chtít nebude kvůli zmíněné smlouvě, kterou je palác zatížen a kvůli níž by ještě několik desítek let majiteli nevydělával. To je podle něj také důvod, proč se palác v dražbě opakovaně nedaří prodat.

Zdroj: ČTK
Další zprávy