Praha - Proti potrestání Tomáše Engeho v závodě American Le Mans (ALMS) a jeho následnému propuštění z týmu Petersen Motorsports/White Lightning protestuje Engeho manažer.
Antonín Charouz podal k organizaci IMSA, která vede šampionát ALMS, písemný protest proti postupu sportovních komisařů. Na stranu Engeho se postavily i různé osobnosti světového motorsportu, například šéf týmu Aston Martin Racing George Howard-Chappell.
Antonín Charouz od víkendu studoval okolnosti případu kolize mezi Tomášem Engem a Mikou Salem v Mid Ohiu, které měly být příčinou vypovězení smlouvy českého pilota s americkým týmem.
Ačkoliv svého jezdce nejdříve odsoudil, především proto, že byl kvůli předchozím incidentům v Lime Rocku v podmínce, nyní se postavil na jeho stranu. Ale stále říká, že Enge si své kariéře ubližuje leckdy sám.
Za dvě víkendové kolize dvojice Salo, Enge totiž podle něj jeho pilot nemůže. "Je to samozřejmě můj názor, nicméně po třiceti letech závodění snad vím, o čem mluvím," říká Charouz.
"Ať si udělá každý svůj pohled při sledování internetové stránky YouTube.com, která záběry převzala. Tomáš rozhodně není svatoušek, ale za tuto nehodu nemohl," věří Charouz.
Enge jel v Mid Ohiu od startu velmi těsně za Salem. Fin řídil Ferrari F430 týmu Risi Competizione, Čech stejný vůz stáje Petersen Motorsports/White Lightning. Bojovali o vedení ve třídě GT2.
Po necelé hodině se k nim přiblížily dva sportovní prototypy, silnější a rychlejší speciály. Při manévrech mezi čtyřmi vozy došlo k situaci, kdy Salo nechal Engemu volný prostor, nejspíš v domnění, že ho využijí prototypy. Enge se dal okamžitě do předjíždění.
V tu chvíli ho ale Fin zablokoval a ještě zpomalil. Obě ferrari se lehce střetla. Enge se ujal vedení, ale v příští zatáčce Salo narazil přímo do Engeho boku na straně řidiče a nemilosrdně ho sestřelil. Oba jezdci byli povolání do boxů k trestu Fin musel stát dvě minuty, Čech pět minut, protože byl v podmínce a komisaři v podstatě neřešili, kdo nehodu zavinil.
Po závodě následovalo rozvázání smlouvy mezi týmem Petersen a českým závodníkem s tím, že Enge nedodržel podmínku nezavinit havárii.
"A tady se dostáváme k jádru věci, Tomáš za nehodu zkrátka nemohl. Podle mých informací ho stáj propustila na nátlak Ferrari. Vedení firmy se nelíbí, když se dva jezdci jejich vozů perou a vyhrává konkurence. Je to jejich pochopitelný pohled, nicméně Tomáš to odnesl nespravedlivě," komentuje dění Charouz.
O případ se začal zajímat i Jean Todt, šéf týmu Ferrari F1 a hlava celého motorsportu italské značky. V pátek se mají Enge se Salem, svými manažery a představiteli Ferrari sejít ve Spa, kde se pojede slavný maraton vozů Grand Turismo a oba závodníci v něm startují.
Všechny strany chtějí důkladně projednat okolnosti případu z Mid Ohia. "Myslím, že po této schůzce by mělo být úplně jasno. Včetně návratu Tomáše do amerického týmu," uvedl Charouz.