Loprais pojede Dakar poprvé bez Tatry, pódium chce i s MANem

ČTK Sport ČTK, Sport
26. 12. 2014 12:00
Speciál frenštátského týmu Tatra pořadatelé nepustili na start, a tak se Aleš Loprais domluvil na spolupráci s nizozemským týmem Veka a pojede s kamionem MAN.
Aleš Loprais pojede poprvé na Dakaru v jiném voze než tatře. Mezi tři nejlepší však chce i s nizozemským manem.
Aleš Loprais pojede poprvé na Dakaru v jiném voze než tatře. Mezi tři nejlepší však chce i s nizozemským manem. | Foto: Instaforex Loprais Team

Praha - Devátý start na proslulé dakarské rallye čeká Aleše Lopraise, poprvé však nebude závodit s kamionem Tatra. Speciál frenštátského týmu totiž pořadatelé nepustili na start, a tak se Loprais domluvil na spolupráci s nizozemským týmem Veka a pojede s kamionem MAN.

Ani nečekaná změna ale nemění nic na jeho cílech, chce bojovat o medailové umístění a vítězství.

"Ambice se nemění, zůstávají stejné. I když možná rozjezd budu mít pomalejší, možná o to rychlejší bude finiš. Těžko říct. Dakar je vždy extrémně těžký," řekl Loprais ČTK před pondělním odletem do Buenos Aires, kde bude rallye v neděli 4. ledna zahájena.

"Až v cíli se uvidí, jaká byla příprava. Teď je brzy hlásat, zda jsme spokojeni, nebo ne. Ve skrytu duše ale věřím, že ano. Nemám žádné podezření, že bychom něco zanedbali," uvedl.

"Bude trvat, než se s tím sžiju"

Loprais debutoval na Rallye Dakar v roce 2006, kdy byl členem posádky svého strýce Karla. Od roku 2007 se posunul na pozici pilota a jeho maximem se stalo třetí místo hned při premiéře. Teď se ale musí vyrovnat se změnou značky.

"Je to celkově jiná koncepce auta. Jinak se chová v zatáčkách, v rychlosti. Má jiné rozložení vah, jiné brzdy. Kompletně jiné. V nové modifikaci jsem s ním najel 250 kilometrů a nějaký čas bude trvat, než se s ním sžiju. Musím to ale udělat rychle, nesmí mi to pole ujet. Musím hned jet na maximum auta i svých možností," řekl Loprais k přesunu do vozu MAN.

Změna však podle něj má i citový rozměr. "Královna je naše dítě, to bylo nejzásadnější citové pouto. Pak další náležitosti. Časové napětí nebo finanční náležitosti. Jiná značka a částečně i jiný tým. Budu si ale pamatovat jen to dobré," uvedl Loprais, který poslední speciál Tatra 815 4x4 pojmenoval Queen 69.

"Nikdy jsem s nikým nespolupracoval"

Nizozemský tým Veka nasazuje do Rallye Dakar čtyři kamiony, tři v hlavní kategorii. Loprais tak poprvé v kariéře bude mít přímo v závodě i týmové kolegy, kteří by mu měli být připraveni v případě potřeby pomoct.

"Měli bychom spolupracovat a pomáhat si navzájem. Nikdy jsem to nezažil, vždy jsem jezdil sám. Uvidíme, jestli mi to přidá třeba větší pocit jistoty na trati. Jsem ale zvyklý se koukat při závodě jen dopředu a neohlížet se za sebe," uvažoval Loprais, který díky většímu týmu bude mít k dispozici větší množství dat pro nastavení auta, tlumičů či využití pneumatik.

Stejně jako v minulosti pořadatelé slibují, že pro závodníky připravili extrémně náročnou rallye. Loprais to ale neřeší. "Minulý Dakar vypadal na papíře hrůzostrašněji a extrémně dlouhý. Čísla ale na Dakaru kolikrát nic neznamenají. Máte etapu, která má "jen" 220 km, a přitom je extrémně těžká," podotkl.

"Rozhodne se v chilské poušti"

Nejnáročnější část rallye se pojede v Chile na poušti Atacama. "Tam se rozhodne. Naopak začátek a konec je rallyeový, pojede se i několik etap, které známe z mistrovství světa. To bude o sprintu a rozdílu sekund a minut. Ne desítek minut," řekl.

Další náročnou částí rallye budou maratonské etapy bez asistence.

"To bude oříšek, vše bude jen na posádkách. Výhodu by mohly mít větší týmy. Budeme tomu muset přizpůsobit jízdu. Pojetí maratonských etap je za posledních pět let novinkou. Známe je z afrického Dakaru a tam to rozhodovalo. Budeme muset přemýšlet nad stavy aut," dodal Loprais.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Prostějovská nemocnice dostala od sportovců 300 tisíc korun

Celkem 300 tisíc korun mezi sebou v Prostějově vybrali bývalí i současní sportovci a manažeři s cílem podpořit boj proti koronaviru. Na daru pro místní nemocnici se podíleli například bývalý tenisový reprezentant Jiří Novák, jeho současný daviscupový kolega Jiří Veselý nebo basketbalista Lukáš Palyza. Společně s nimi věnoval peníze také sportovní manažer Miroslav Černošek.

"Mně ten nápad přišel od prvního okamžiku velice dobrý. V současné situaci, kdy se lidi musí semknout, jsem byl od první chvíle připraven jakkoli přispět," řekl České televizi Veselý, který věnoval 50 tisíc korun stejně jako někdejší pátý hráč světa Novák a daviscupový kapitán Jaroslav Navrátil.

Symbolický šek od nich dnes převzal primátor František Jura. "Sportovci, které město dlouhodobě podporuje, se nyní rozhodli naopak pomoci městu," řekl Černošek na webu prostějovské radnice.

Předsedkyně představenstva nemocnice Marie Marsová uvedla, že peníze budou rozděleny mezi zdravotníky, kteří jsou v době pandemie nejvytíženější. "Lékaři, sestry a další personál jsou v pomyslné první linii. Dáváme jim tak signál, že víme, co pro nás dělají, a velmi si jejich nasazení vážíme," dodal primátor Jura.

Další zprávy