Praha - Když chcete zažít absolutní rychlost, jeďte do Indianapolis. Když si chcete užít závodů v luxusním prostředí, zvolte Monako. Jestli opravdu chcete zjistit, jaké jsou hranice vás a vašeho vozu, musíte startovat ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans.
Francouzský závod je tradičním završením pomyslné trojkoruny největších ikon v historii motorsportu. Na dnešní poměry extrémně dlouhý okruh Circuit de la Sarthe měří 13,6 kilometru a vítězná posádku obkrouží minimálně 350krát.
Charouz: Poprvé z testů na ostrý start
Po roce se do Le Mans vrací český závodník Jan Charouz. Ale letos je jeho start výjimečný, protože poprvé od loňskéhé záskoku v roli pátečního pilot stáje F1 HRT v Brazílii zasáhne do ostrého závodu. Charouz pojede spolu s Thajcem Torem Gravesem a Johnem Martinem z Austrálie ve voze stáje ADR-Delta ve slabší prototypové třídě LM P2 Oreca 03.
„.Je to silný zážitek, který se nedá popsat. Závod 24h Le Mans je jenom jeden. Máme předpoklady k dobrému výsledku. Do závodu je však ještě daleko, tak jako je hodně dlouhý samotný závod. Věřím, že budeme mít štěstí a vše bude fungovat tak, jak má,“ řekl dlouholetý testovač stáje F1 Renault.
Audi chce další technologickou metu
O celkové vítězství však budou usilovat jiné vozy. Díky aktuálním pravidlům jsou zvýhodněné diesely a zelenou má i hybridní pohon. Německé Audi se chystá podruhé za sebou vypálit rybník někomu, od koho si danou technologii tak trochu vypůjčilo.
Audi už triumfovalo se vznětovým motorem, zatímco největší výrobce dieselových motorů na světě Peugeot se po loňské porážce a ostudě z roku 2010, kdy všechny francouzské vozy vypadly, ze závodu potichu stáhnul.
Teď si čtyři spojené kruhy brousí zuby na hybrid, jenž zase „pro změnu“ nejvíc dělá Toyota. K vítězství mají pomoci dva nové stroje Audi R18 e-tron quattro. Ty jsou jako první v historii Le Mans vybaveny hybridní jednotkou, která kombinuje elektrický pohon přední nápravy s konvenčním pohonem zadní nápravy vznětovým motorem V6 TDI o objemu 3,7 litru.
Pokud by náhodu hybridní experiment nevyšel, jsou v záloze dva prototypy R18 ultra. Těm k pohonu stačí jen diesel, k tomu dostaly do vínku extrémně odlehčenou karoserii. Německá značka v tomto tisíciletí přepustila vítězství jen v roce 2003 továrnímu sourozenci Bentley a roku 2009 Peugeotu., takže chuť po vítězství je velká.
Lidská síla z formule 1
Hybridní Toyota bude chtít favoritovi co nejvíc znepříjemnit život. Sází také na podporu francouzského publika. Zbarvení vozů je skoro stejné, jaké používal Peugeot, a v týmu jsou také bývalí piloti tohoto vozu Stépahne Sarrazin, Nicolas Lapierre, Anthony Davidson a Alex Wurz. Přitom pouze Lapierre nemá zkušenosti z Velké ceny formule 1. Navíc Japonci sáhli i po Sébastienu Buemimu, který ještě loni pilotoval monopost F1 Toro Rosso.
Jestli to ale bude na flotilu Audi stačit, je otázka. Jak zatím naznačily první měřené časy, Němci mají zatím navrch.