Alonso chce udělat v Le Mans krok k trojkoruně, Montoya po ní sahá. A co na to Button? Zasnoubil se

Radek Vičík Radek Vičík
15. 6. 2018 20:40
Čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans bude soubojem populárních pilotů o to, kdo z nich se zapíše do dějin motoristického sportu.
Fernando Alonso vyměnil tento týden kokpit monopostu McLaren za uzavřenou kabinu Toyoty v Le Mans.
Fernando Alonso vyměnil tento týden kokpit monopostu McLaren za uzavřenou kabinu Toyoty v Le Mans. | Foto: Toyota Gazoo Racing

Le Mans, Praha - Vítězstvím v Le Mans by Fernando Alonso udělal velký krok k tomu zapsat se k legendám motoristického sportu. Měl by splněné dva ze tří "bobříků" potřebných na zisk imaginární motoristické trojkoruny. Vyhrát formuli 1 v Monaku, čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans a závod 500 v Indianapolisu se zatím povedlo jen legendárnímu Britovi Grahamu Hillovi.

Zatímco Alonso má na svém kontě zatím "jen" triumf v Monaku, do Le Mans dorazil jeden skutečný reálný adept trojkoruny. Jmenuje se Juan Pablo Montoya. Jenže zatímco Španěl usedá do elitního hybridního prototypu Toyota LMP1, horkokrevný Kolumbijec nastupuje ve stroji nižší kategorie LMP2.

Hybridní síla i prokletí

Toyota zůstává po odchodu Audi a naposledy Porsche jediným týmem, který nasazuje speciál s hybridním pohonem. I přes úpravu technických regulí zůstávají oba japonské vozy hlavním favoritem. To ostatně dokázaly už v kvalifikaci, kterou vyhrála Alonsova osmička (dalšími piloti jsou Kazuki Nakadžima a Sébastien Buemi) před týmovými parťáky ve voze číslo 7 (Mike Conway, Kamui Kobajaši, José María López).

"Le Mans je výjimečná trať. Je dvakrát nebo třikrát delší než okruhy formule 1 a to, co na ní najdete, žádná trať F1 nenabízí. Od dlouhé rovinky, přes rychlé zatáčky, až po zatáčky ostré. Není snadné se na takový okruh připravit, ale užívám si to," řekl nadšený Alonso, který závodem v Le Mans skutečně žije.

Je to vidět z každého jeho gesta. Bez mrknutí oka se hodinu podepisoval špalíru fanoušků, aby pak v boxech sledoval každý detail přípravy svého vozu.

Montoya a další šampioni z Indianapolisu

Toyota je sice absolutním favoritem, ale jak říká staré závodnické řčení: "Abyste vyhráli, musíte nejdřív dojet do cíle!". A právě technika Japonce v posledních dvou letech hodně trápila. Loni kvůli sérii poruch prohrála boj o vítězství s Porsche, předloni její vůz zkolaboval dokonce v poslední kole a přišel tak o triumf. Toyota na něj na Circuit de la Sarthe marně čeká od premiéry speciálu GT-One v roce 1998.

Hybridní technologie je sice na čele vývoje pohonů pro automobily využívaná i pro běžné osobní vozy, ale ve sportovní verzi je stále velmi nespolehlivá. A v tom může Montoya cítit svoji šanci. Jenže letos je tu ještě dalších osm nehybridních vozů LMP1, které by tak nejspíš převzaly vládu. Situace z loňska, kdy si pro senzační vítězství málem dojel tým LMP2 hvězdy kung-fu filmu Jackieho Chana.

Proto Montoya přistupuje k případně zisku trojkoruny s pokorou. "Moc s tím nepočítám. Když se to nepovede, svět se nezboří. Le Mans je hodně specifický závod. Na noční jízdu jsem zvyklý z Daytony, ale tady je to něco úplně jiného," uvedl 38letý Kolumbijec, který je podobně jako Alonso v Le Mans nováčkem.

V podobné situaci jako Alonso je také jeho bývalý kolega z McLarenu Jenson Button. Šampion formule 1 z roku 2010 dokázal uspět v Monaku a teď se zaměřil na sportovní vozy. V premiérové sezoně v japonském šampionátu Super GT byl už dvakrát druhý a spolu s Japoncem Naokim Jamamotem je v čele průběžného pořadí.

V Le Mans jede za ruský tým SMP Racing ve třídě LMP1, kde se bude střídat s Rusy Vitalijem Petrovem a Michailem Aljošinem. Ještě před startem závodu jen tam mimochodem oznámil zasnoubení s bývalou modelkou Playboye Bittny Wardovou.

Soon to be Mrs Button! 😍

Příspěvek sdílený Jenson Button (@jensonbutton_22),

Seznam potenciálních kandidátů trojkoruny doplňují ještě dva vítězové z Indianapolisu. Jenže Brazilec Tony Kanaan i Scott Dixon z Nového Zélandu pilotují tovární Fordy v kategorii "gétéček" LMGTE Pro, což jim dává jen minimální šanci na výhru. Navíc oběma pak ještě zbývá meta zvaná Monako, což pro piloty ve věku 43 a 37 let meta už úplně nedostižná.

68. ročník závodu na 24 v Le Mans startuje v sobotu v 15:00, jméno vítěze bude známu v neděli ve stejný čas.

 

Právě se děje

před 36 minutami

Rozbory vody z Bečvy po druhém úniku chemikálií potvrdily nadlimitní výskyt niklu

Výsledky rozborů vody z Bečvy, které ve Valašském Meziříčí - Juřince v úterý odpoledne odebrali inspektoři České inspekce životního prostředí (ČIŽP), prokázaly zvýšené množství niklu. Výsledky nepotvrdily zvýšený obsah kyanidů. Uvedli to mluvčí ČIŽP Radka Nastoupilová a valašskomeziříčský starosta Robert Stržínek (ANO).

Na hladině řeky se v úterý vytvořila pěna. Podle Stržínka se znečištění do Bečvy dostalo z vyústění kanálu vedoucího z areálu rožnovské Tesly, tedy z toho, jímž podle policie před několika týdny do řeky unikl kyanid. "Jsem si plně vědom, že zatím nemáme křížovou kontrolu, tedy výsledky námi odebraných vzorků. Ale vzhledem k tomu, že jsme veřejnost upozornili na nebezpečí, jež by mohlo hrozit, považuji za nutné už nyní všechny uklidnit zprávou, že v řece není jedovatá látka. Jakmile budeme mít výsledky rozborů dalších vzorků, budeme veřejnost informovat," řekl Stržínek.

Nikl není podle inspekce pro člověka významně toxický, patří ale mezi potenciální karcinogeny a je rozšířeným kožním alergenem. Opakovaný kontakt nebo i požití mohou vyvolat přecitlivělost a alergické reakce. Toxicita je pro některé vodní organismy poměrně vysoká, a z tohoto důvodu je jeho přípustná koncentrace v povrchových vodách limitována přísněji než v pitné vodě.

Zdroj: ČTK
před 37 minutami

Řecko a Turecko zasáhlo zemětřesení

Část Řecka a Turecka v pátek zasáhlo zemětřesení s ohniskem v Egejském moři v hloubce 16,5 kilometru. Otřesy pocítili i obyvatelé Atén a Istanbulu, píše agentura AP. Ohnisko se nacházelo 13 kilometrů severně od řeckého ostrova Samos. Podle Evropského středomořského seizmologického centra (EMSC) otřes dosáhl síly 6,9 stupně, turecké úřady uvádí sílu 6,6 stupně.

Podle prvních zpráv z tureckých médií největší škody zaznamenalo pobřežní město Izmir, kde žijí tři miliony obyvatel, a jeho okolí. V oblasti se zřejmě zřítilo několik budov. Škody hlásí také řecký ostrov Samos, kde žije 45 000 obyvatel. Podle agentury AFP pobřeží ostrova zasáhlo malé tsunami. Ani z Řecka, ani z Turecka nejsou zatím hlášeni mrtví či ranění.

před 1 hodinou

Elektronická evidence tržeb se odkládá až do konce roku 2022

Odklad elektronické evidence tržeb (EET) se prodlouží až do konce roku 2022. Prezident Miloš Zeman tuto změnu zákona podepsal, informoval dnes ČTK jeho mluvčí. Důvodem odkladu je podle ministryně financí Aleny Schillerové (za ANO) snaha ulevit podnikatelům v době koronavirové epidemie. Podle expertů i opozice to znamená konec tohoto projektu.

Povinnost EET je prozatím zrušena do konce letošního roku. Vláda navrhla další odklad na základě aktuální situace kolem šíření koronaviru, výhledu ekonomiky a konzultace s podnikatelskými svazy, asociacemi a komorami. O osudu EET se nejspíš rozhodne ve sněmovních volbách na podzim 2021. Schillerová věří tomu, že EET bude obnoveno.

Zdroj: ČTK
Další zprávy