Alonso chce udělat v Le Mans krok k trojkoruně, Montoya po ní sahá. A co na to Button? Zasnoubil se

Radek Vičík Radek Vičík
15. 6. 2018 20:40
Čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans bude soubojem populárních pilotů o to, kdo z nich se zapíše do dějin motoristického sportu.
Fernando Alonso vyměnil tento týden kokpit monopostu McLaren za uzavřenou kabinu Toyoty v Le Mans.
Fernando Alonso vyměnil tento týden kokpit monopostu McLaren za uzavřenou kabinu Toyoty v Le Mans. | Foto: Toyota Gazoo Racing

Le Mans, Praha - Vítězstvím v Le Mans by Fernando Alonso udělal velký krok k tomu zapsat se k legendám motoristického sportu. Měl by splněné dva ze tří "bobříků" potřebných na zisk imaginární motoristické trojkoruny. Vyhrát formuli 1 v Monaku, čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans a závod 500 v Indianapolisu se zatím povedlo jen legendárnímu Britovi Grahamu Hillovi.

Zatímco Alonso má na svém kontě zatím "jen" triumf v Monaku, do Le Mans dorazil jeden skutečný reálný adept trojkoruny. Jmenuje se Juan Pablo Montoya. Jenže zatímco Španěl usedá do elitního hybridního prototypu Toyota LMP1, horkokrevný Kolumbijec nastupuje ve stroji nižší kategorie LMP2.

Hybridní síla i prokletí

Toyota zůstává po odchodu Audi a naposledy Porsche jediným týmem, který nasazuje speciál s hybridním pohonem. I přes úpravu technických regulí zůstávají oba japonské vozy hlavním favoritem. To ostatně dokázaly už v kvalifikaci, kterou vyhrála Alonsova osmička (dalšími piloti jsou Kazuki Nakadžima a Sébastien Buemi) před týmovými parťáky ve voze číslo 7 (Mike Conway, Kamui Kobajaši, José María López).

"Le Mans je výjimečná trať. Je dvakrát nebo třikrát delší než okruhy formule 1 a to, co na ní najdete, žádná trať F1 nenabízí. Od dlouhé rovinky, přes rychlé zatáčky, až po zatáčky ostré. Není snadné se na takový okruh připravit, ale užívám si to," řekl nadšený Alonso, který závodem v Le Mans skutečně žije.

Je to vidět z každého jeho gesta. Bez mrknutí oka se hodinu podepisoval špalíru fanoušků, aby pak v boxech sledoval každý detail přípravy svého vozu.

Montoya a další šampioni z Indianapolisu

Toyota je sice absolutním favoritem, ale jak říká staré závodnické řčení: "Abyste vyhráli, musíte nejdřív dojet do cíle!". A právě technika Japonce v posledních dvou letech hodně trápila. Loni kvůli sérii poruch prohrála boj o vítězství s Porsche, předloni její vůz zkolaboval dokonce v poslední kole a přišel tak o triumf. Toyota na něj na Circuit de la Sarthe marně čeká od premiéry speciálu GT-One v roce 1998.

Hybridní technologie je sice na čele vývoje pohonů pro automobily využívaná i pro běžné osobní vozy, ale ve sportovní verzi je stále velmi nespolehlivá. A v tom může Montoya cítit svoji šanci. Jenže letos je tu ještě dalších osm nehybridních vozů LMP1, které by tak nejspíš převzaly vládu. Situace z loňska, kdy si pro senzační vítězství málem dojel tým LMP2 hvězdy kung-fu filmu Jackieho Chana.

Proto Montoya přistupuje k případně zisku trojkoruny s pokorou. "Moc s tím nepočítám. Když se to nepovede, svět se nezboří. Le Mans je hodně specifický závod. Na noční jízdu jsem zvyklý z Daytony, ale tady je to něco úplně jiného," uvedl 38letý Kolumbijec, který je podobně jako Alonso v Le Mans nováčkem.

V podobné situaci jako Alonso je také jeho bývalý kolega z McLarenu Jenson Button. Šampion formule 1 z roku 2010 dokázal uspět v Monaku a teď se zaměřil na sportovní vozy. V premiérové sezoně v japonském šampionátu Super GT byl už dvakrát druhý a spolu s Japoncem Naokim Jamamotem je v čele průběžného pořadí.

V Le Mans jede za ruský tým SMP Racing ve třídě LMP1, kde se bude střídat s Rusy Vitalijem Petrovem a Michailem Aljošinem. Ještě před startem závodu jen tam mimochodem oznámil zasnoubení s bývalou modelkou Playboye Bittny Wardovou.

Soon to be Mrs Button! 😍

Příspěvek sdílený Jenson Button (@jensonbutton_22),

Seznam potenciálních kandidátů trojkoruny doplňují ještě dva vítězové z Indianapolisu. Jenže Brazilec Tony Kanaan i Scott Dixon z Nového Zélandu pilotují tovární Fordy v kategorii "gétéček" LMGTE Pro, což jim dává jen minimální šanci na výhru. Navíc oběma pak ještě zbývá meta zvaná Monako, což pro piloty ve věku 43 a 37 let meta už úplně nedostižná.

68. ročník závodu na 24 v Le Mans startuje v sobotu v 15:00, jméno vítěze bude známu v neděli ve stejný čas.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Německá armáda má prvního rabína za více než 100 let

V německé armádě bude po více než 100 letech sloužit vojenský rabín. Zsolt Balla, narozený v Maďarsku, byl do funkce uveden v synagoze v Lipsku. Podle agentury DPA v bundeswehru, který má na 180 000 příslušníků, působí zhruba 300 židů.

Německá vláda v roce 2019 schválila návrh Ústřední rady Židů v Německu na obnovení funkce náboženských poradců pro židy sloužící v ozbrojených silách. "Po desítky let to bylo nemyslitelné a stále to nelze brát jako samozřejmost," řekl šéf hlavní židovské organizace Josef Schuster. "Proto dnes máme všechny důvody být šťastní a vděční," dodal Schuster.

Za 1. světové války za Německo bojovalo mnoho židů a v jeho armádě vykonávaly pastorační službu desítky rabínů. Poté, co se v roce 1933 ujal moci Adolf Hitler, nacisté Židy vyloučili ze všech sfér veřejného života a později jich miliony vyvraždili.

Podle Schustera bude Balla zárukou, že židovští vojáci budou moci v armádě sloužit v souladu se svými náboženskými pravidly a že budou učit i nežidovské vojáky o židovských tradicích a svátcích, což má napomoci při odbourávání předsudků.

Dvaačtyřicetiletý rabín Balla, který byl vysvěcen v roce 2009, řekl, že pociťuje "neuvěřitelný vděk za to, že smí žít v zemi, která se vyrovnává se svou minulostí, ale také se rozhodla jít vpřed a aktivně měnit svět k lepšímu".

Židé tvoří v německé armádě malou menšinu. Zhruba polovina vojáků se hlásí ke křesťanství a muslimů je v bundeswehru přibližně 3000. Dosud v bundeswehru sloužili pouze katoličtí a luteránští kaplani a v plánu je zavedení náboženského poradenství i pro muslimy.

před 4 hodinami

Benátky pokutují neuctivé turisty, Češi se ve městě proháněli na kole

Italské Benátky se potýkají s neotesanými turisty, kteří porušují takzvané "urbánní dekorum", tedy pravidla slušného chování v historickém městě. 

Francouzský turista si vysloužil pokutu ve výši 150 eur (zhruba 3835 korun) za to, že na hlavním benátském kanále provozoval takzvaný paddleboarding, tedy jízdu na prkně vestoje s pádlem. Uvedla to dnes místní policie, která se zaměřuje i na dodržování pravidel slušného chování ve městě na laguně a provedla zátah proti "neuctivým" návštěvníkům. Ti se do starobylých Benátek opět vrací ve větším množství po posledním proticovidovém lockdownu.

Policie zmínila i další příklady pokleslého chování turistů, včetně případu dvou Čechů, kteří dostali pokutu ve výši 100 eur každý. Jeden z nich se projížděl po náměstíčku Campiello Selvatico na kole, druhý se proháněl před historickým palácem Palazzo Cavalli na elektrickém skútru.

Dvě Němky podle policie musely zaplatit pokutu v úhrnné výši 250 eur za to, že se slunily v bikinách u kostela San Stae, což policie označila za další příklad "degradace" města. Tři turisté z Bangladéše pak dostali každý pokutu 50 eur za to, že po historickém mostě Ponte della Costituzione hrkali s cestovními kufry na kolečkách.

Další zprávy