Le Mans, Praha - Vítězstvím v Le Mans by Fernando Alonso udělal velký krok k tomu zapsat se k legendám motoristického sportu. Měl by splněné dva ze tří "bobříků" potřebných na zisk imaginární motoristické trojkoruny. Vyhrát formuli 1 v Monaku, čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans a závod 500 v Indianapolisu se zatím povedlo jen legendárnímu Britovi Grahamu Hillovi.
Zatímco Alonso má na svém kontě zatím "jen" triumf v Monaku, do Le Mans dorazil jeden skutečný reálný adept trojkoruny. Jmenuje se Juan Pablo Montoya. Jenže zatímco Španěl usedá do elitního hybridního prototypu Toyota LMP1, horkokrevný Kolumbijec nastupuje ve stroji nižší kategorie LMP2.
Hybridní síla i prokletí
Toyota zůstává po odchodu Audi a naposledy Porsche jediným týmem, který nasazuje speciál s hybridním pohonem. I přes úpravu technických regulí zůstávají oba japonské vozy hlavním favoritem. To ostatně dokázaly už v kvalifikaci, kterou vyhrála Alonsova osmička (dalšími piloti jsou Kazuki Nakadžima a Sébastien Buemi) před týmovými parťáky ve voze číslo 7 (Mike Conway, Kamui Kobajaši, José María López).
[BREAKING] #8 @Toyota_Hybrid clinched the pole position at the 86th Edition of the @24hoursoflemans with drivers @alo_oficial @Sebastien_buemi and @kazuki_info👊#LeMans24 #WEC pic.twitter.com/vapw4TdzuE
— WEC (@FIAWEC) June 14, 2018
"Le Mans je výjimečná trať. Je dvakrát nebo třikrát delší než okruhy formule 1 a to, co na ní najdete, žádná trať F1 nenabízí. Od dlouhé rovinky, přes rychlé zatáčky, až po zatáčky ostré. Není snadné se na takový okruh připravit, ale užívám si to," řekl nadšený Alonso, který závodem v Le Mans skutečně žije.
Je to vidět z každého jeho gesta. Bez mrknutí oka se hodinu podepisoval špalíru fanoušků, aby pak v boxech sledoval každý detail přípravy svého vozu.
Montoya a další šampioni z Indianapolisu
Toyota je sice absolutním favoritem, ale jak říká staré závodnické řčení: "Abyste vyhráli, musíte nejdřív dojet do cíle!". A právě technika Japonce v posledních dvou letech hodně trápila. Loni kvůli sérii poruch prohrála boj o vítězství s Porsche, předloni její vůz zkolaboval dokonce v poslední kole a přišel tak o triumf. Toyota na něj na Circuit de la Sarthe marně čeká od premiéry speciálu GT-One v roce 1998.
Hybridní technologie je sice na čele vývoje pohonů pro automobily využívaná i pro běžné osobní vozy, ale ve sportovní verzi je stále velmi nespolehlivá. A v tom může Montoya cítit svoji šanci. Jenže letos je tu ještě dalších osm nehybridních vozů LMP1, které by tak nejspíš převzaly vládu. Situace z loňska, kdy si pro senzační vítězství málem dojel tým LMP2 hvězdy kung-fu filmu Jackieho Chana.
Proto Montoya přistupuje k případně zisku trojkoruny s pokorou. "Moc s tím nepočítám. Když se to nepovede, svět se nezboří. Le Mans je hodně specifický závod. Na noční jízdu jsem zvyklý z Daytony, ale tady je to něco úplně jiného," uvedl 38letý Kolumbijec, který je podobně jako Alonso v Le Mans nováčkem.
V podobné situaci jako Alonso je také jeho bývalý kolega z McLarenu Jenson Button. Šampion formule 1 z roku 2010 dokázal uspět v Monaku a teď se zaměřil na sportovní vozy. V premiérové sezoně v japonském šampionátu Super GT byl už dvakrát druhý a spolu s Japoncem Naokim Jamamotem je v čele průběžného pořadí.
V Le Mans jede za ruský tým SMP Racing ve třídě LMP1, kde se bude střídat s Rusy Vitalijem Petrovem a Michailem Aljošinem. Ještě před startem závodu jen tam mimochodem oznámil zasnoubení s bývalou modelkou Playboye Bittny Wardovou.
Seznam potenciálních kandidátů trojkoruny doplňují ještě dva vítězové z Indianapolisu. Jenže Brazilec Tony Kanaan i Scott Dixon z Nového Zélandu pilotují tovární Fordy v kategorii "gétéček" LMGTE Pro, což jim dává jen minimální šanci na výhru. Navíc oběma pak ještě zbývá meta zvaná Monako, což pro piloty ve věku 43 a 37 let meta už úplně nedostižná.
68. ročník závodu na 24 v Le Mans startuje v sobotu v 15:00, jméno vítěze bude známu v neděli ve stejný čas.