Nekonečný příběh: V Le Mans znovu všichni nahánějí Audi

Radek Vičík Radek Vičík
11. 6. 2015 11:53
Od roku 2000 ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans bojují všichni soupeři s vítězným týmem Audi. Jak to bude tento víkend?
Hned čtyři tovární týmy nasadí letos v Le Mans své hybridní speciály elitní třídy LMP1. Zleva stojí v první řadě Porsche, Audi, Toyota a Nissan.
Hned čtyři tovární týmy nasadí letos v Le Mans své hybridní speciály elitní třídy LMP1. Zleva stojí v první řadě Porsche, Audi, Toyota a Nissan. | Foto: Nissan Newsroom

Praha, Le Mans - Od roku 2000 je to ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans stále ten stejný příběh: kdo porazí Audi? Za uplynulých patnáct let se to povedlo pouze jednou Bentley (což byla jen koncernová evoluce staršího modelu Audi) a jednou domácímu Peugeotu. Zbývajících třináct ročníků stáli na nejvyšším pódiu jezdci týmu se čtyřmi spojenými kruhy. Jak to bude tento víkend?

"Naše práce směřuje k přípravě na závod. Nepamatuji si, že bychom se někdy speciálně zaměřili na kvalifikaci. V předchozích závodech a testech jsme identifikovali řadu oblastí, v nichž musíme pokročit. Děláme vše proto, abychom uspěli," řekl sportovní šéf Audi Wolfgang Ullrich.

Koncentrovat na úspěch se tento 65letý rodák z Vídně umí, pod jeho vedením značka nevyhrává jen v Le Mans, ale také v DTM a vyrobila i velmi úspěšný sportovní vůz R8 LMS pro soukromé vytrvalostní týmy.

Porovnání technologií hybridů pro letošní Le Mans:

Králové změn z Ingolstadtu

Audi v nejslavnějším vytrvalostním závodě roku předvádí neuvěřitelnou variabilitu a schopnost vypořádat se se všemi možnými změnami pravidel. Když na okruhu Circuit de la Sarthe kralovaly benzínové motory, nejspolehlivější postavili v Ingolstadtu.

Pak byly v kurzu diesely a bylo to Audi, které pokořilo jejich největšího světového producenta. Peugeot sice roku 2009 vyhrál, ale když v následujícím roce ze závodu pro poruchy vypadly všechny tovární vozy, zatroubili šéfové francouzské značky na ústup.

A do třetice ve chvíli, kdy organizátor závodu ACO začal protěžovat hybridy, opět to bylo Audi, které postavilo vítězný speciál. Audi R18 e-tron quattro je dieselový hybrid s pohonem čtyř kol a odlehčeným šasi, který v Le Mans vyhrál poslední tři ročníky a aspiruje na titul i letos.

Kristensen už jen na tribuně

To už ovšem bude v jeho kokpitu chybět "Mister Le Mans" Tom Kristensen. Rekordní devítinásobný vítěz slavného vytrvalostního závodu na konci loňské sezony pověsil helmu na hřebík a teď se věnuje propagaci a testování vozů Audi po celém světě.

I bez něj má německý tým ve svých třech vozech řadu skvělých jezdců včetně obhájců loňského triumfu a celkově už trojnásobných vítězů Marcela Fässlera, Andrého Lotterera a Benoita Tréluyera.

Podobně jako loni Audi nestartuje do závodu jako jasný favorit, ale Němci mohou spoléhat na svoji největší devízu, na spolehlivost. Jen výjimečně v historii závodu odstoupil jejich vůz pro technickou závadu, obvykle to byly havárie.

Nehoda Audi Allana McNishe v Le Mans 2011:

Hybridy lákají světové výrobce

Zájem o vytrvalostní závody mezi světovými výrobci automobilů roste, takže v elitní třídě LMP1 se letos utkají hned čtyři tovární hybridy. Proti Audi nastoupí Toyota (obhájce titulu mistrů světa z MS ve vytrvalostních závodech - WEC), koncernový "sourozenec" Porsche a jako nováček Nissan.

I když jsou pravidla pro všechny stejná, každý tým zvolil jinou koncepci hybridního pohybu a uspořádání vozu vůbec. "Nikde jinde než v Le Mans nevidíte tak širokou škálu odlišného řešení konfigurace vozů, rekuperace a ukládání energie. Proto je Le Mans a celý seriál MS ve vytrvalostních závodech tak atraktivní," domnívá se Chris Reinke, šéf projektu Le Mans u Audi Sport.

Nejavantgardněji to vzali u Nissanu, jehož konstruktéři umístili motor netradičně před kokpit, vůz má navíc pohon předních kol. Speciál GT-R LM Nismo ovšem provázejí výrazné "dětské nemoci" a letos si bude muset o vítězství nechat jen zdát.

Po 14 letech bez Čechů

Naopak především Porsche v nedávných testech ukázalo zdravé sebevědomí, protože nejlepší čas zajel bývalý pilot formule 1 Mark Webber. Německý tým se může pochlubit také jedním současným jezdcem F1, Nico Hülkenberg si na Force India vymínil právo startu v Le Mans.

"Selfie" Nica Hülkenberga s jeho Porsche:

Zájem o start v Porsche měl i dvojnásobný formulový šampion Fernando Alonso, ale tomu nakonec udělal čáru přes rozpočet jeho nový zaměstnavatel, tým McLaren.

Závod 24 hodin Le Mans startuje v sobotu v 15:00 hodin našeho času a mezi piloty 56 přihlášených vozů čtyř kategorií poprvé od roku 2001 roku chybí český zástupce. Nestartuje ani Tomáš Enge, vítěz třídy GTS z roku 2003 a roku 2009 celkově čtvrtý, ani jeho týmový kolega zpřed šesti let Jan Charouz, jenž byl v absolutní Top 10 celkem pětkrát.

 

Právě se děje

před 9 minutami

Živnostníci budou moci využít dobrovolně paušální daň, novelu podepsal prezident

Živnostníci a další osoby samostatně výdělečně činné budou moci od příštího roku platit dobrovolně takzvanou paušální daň. Zahrne odvod na sociální i zdravotní pojištění a daň z příjmů. Využít ji budou moci podnikatelé s ročními příjmy do jednoho milionu korun. Počítá s tím novela o daních z příjmů, kterou dnes podepsal prezident Miloš Zeman.

Pro příští rok by měla podle dosavadních informací činit paušální daň 5469 korun za měsíc. Živnostníkům má ušetřit papírování a podle ministerstva financí také odpadne důvod k většině kontrol.

Paušální daň bude složena z minimálního odvodu na zdravotní pojištění, navýšeného minimálního odvodu na sociální pojištění o 15 procent a daně 100 korun. Nejvýhodnější bude paušální daň podle odborníků pro živnostníky s výdajovým paušálem, kteří ale zároveň neuplatňují daňové slevy na děti a manželku.

Zdroj: ČTK
před 50 minutami

Řidiči za první tři dny koupili přes 9000 elektronických známek

Řidiči za první tři dny od spuštění prodeje koupili přes 9000 elektronických dálničních známek. Na twitteru to dnes uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Systém po prvním dnu, kdy měl výpadek až do odpoledních hodin, v současnosti funguje bez problémů. Elektronické viněty od příštího roku nahradí dosavadní papírové kupony.

Stát spustil systém pro prodej nových dálničních známek v úterý ráno. Krátce na to však systém přestal fungovat, znovu zprovozněn byl po 16:00. Důvodem byla technická chyba, kterou vývojáři podle Cendisu, jenž má systém na starosti, opravili. Společnost však varovala před možnými útoky zvenčí. Výpadek systému vyvolal vlnu kritiky politiků i odborníků.

Zdroj: ČTK
Další zprávy