Praha, Le Mans - Od roku 2000 je to ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans stále ten stejný příběh: kdo porazí Audi? Za uplynulých patnáct let se to povedlo pouze jednou Bentley (což byla jen koncernová evoluce staršího modelu Audi) a jednou domácímu Peugeotu. Zbývajících třináct ročníků stáli na nejvyšším pódiu jezdci týmu se čtyřmi spojenými kruhy. Jak to bude tento víkend?
"Naše práce směřuje k přípravě na závod. Nepamatuji si, že bychom se někdy speciálně zaměřili na kvalifikaci. V předchozích závodech a testech jsme identifikovali řadu oblastí, v nichž musíme pokročit. Děláme vše proto, abychom uspěli," řekl sportovní šéf Audi Wolfgang Ullrich.
Koncentrovat na úspěch se tento 65letý rodák z Vídně umí, pod jeho vedením značka nevyhrává jen v Le Mans, ale také v DTM a vyrobila i velmi úspěšný sportovní vůz R8 LMS pro soukromé vytrvalostní týmy.
Porovnání technologií hybridů pro letošní Le Mans:
#LeMans24H tehniskais gids #LMP1 klasē via @FIAWEC. @Toyota_Hybrid @Audi__Sport @PorscheRaces @NISMO pic.twitter.com/EiUJuoPck8
— Aldis Putniņš (@F1LV) May 28, 2015
Králové změn z Ingolstadtu
Audi v nejslavnějším vytrvalostním závodě roku předvádí neuvěřitelnou variabilitu a schopnost vypořádat se se všemi možnými změnami pravidel. Když na okruhu Circuit de la Sarthe kralovaly benzínové motory, nejspolehlivější postavili v Ingolstadtu.
Pak byly v kurzu diesely a bylo to Audi, které pokořilo jejich největšího světového producenta. Peugeot sice roku 2009 vyhrál, ale když v následujícím roce ze závodu pro poruchy vypadly všechny tovární vozy, zatroubili šéfové francouzské značky na ústup.
A do třetice ve chvíli, kdy organizátor závodu ACO začal protěžovat hybridy, opět to bylo Audi, které postavilo vítězný speciál. Audi R18 e-tron quattro je dieselový hybrid s pohonem čtyř kol a odlehčeným šasi, který v Le Mans vyhrál poslední tři ročníky a aspiruje na titul i letos.
Kristensen už jen na tribuně
To už ovšem bude v jeho kokpitu chybět "Mister Le Mans" Tom Kristensen. Rekordní devítinásobný vítěz slavného vytrvalostního závodu na konci loňské sezony pověsil helmu na hřebík a teď se věnuje propagaci a testování vozů Audi po celém světě.
I bez něj má německý tým ve svých třech vozech řadu skvělých jezdců včetně obhájců loňského triumfu a celkově už trojnásobných vítězů Marcela Fässlera, Andrého Lotterera a Benoita Tréluyera.
Podobně jako loni Audi nestartuje do závodu jako jasný favorit, ale Němci mohou spoléhat na svoji největší devízu, na spolehlivost. Jen výjimečně v historii závodu odstoupil jejich vůz pro technickou závadu, obvykle to byly havárie.
Nehoda Audi Allana McNishe v Le Mans 2011:
Exhibit B...
Le Mans 24 Hours 2011 - Allan McNish Crash Audi R18 #3 (English): http://t.co/xBEqiZHl3v via @YouTube
— Rowsaphine (@sniffmyspeed) June 14, 2014
Hybridy lákají světové výrobce
Zájem o vytrvalostní závody mezi světovými výrobci automobilů roste, takže v elitní třídě LMP1 se letos utkají hned čtyři tovární hybridy. Proti Audi nastoupí Toyota (obhájce titulu mistrů světa z MS ve vytrvalostních závodech - WEC), koncernový "sourozenec" Porsche a jako nováček Nissan.
I když jsou pravidla pro všechny stejná, každý tým zvolil jinou koncepci hybridního pohybu a uspořádání vozu vůbec. "Nikde jinde než v Le Mans nevidíte tak širokou škálu odlišného řešení konfigurace vozů, rekuperace a ukládání energie. Proto je Le Mans a celý seriál MS ve vytrvalostních závodech tak atraktivní," domnívá se Chris Reinke, šéf projektu Le Mans u Audi Sport.
Nejavantgardněji to vzali u Nissanu, jehož konstruktéři umístili motor netradičně před kokpit, vůz má navíc pohon předních kol. Speciál GT-R LM Nismo ovšem provázejí výrazné "dětské nemoci" a letos si bude muset o vítězství nechat jen zdát.
Po 14 letech bez Čechů
Naopak především Porsche v nedávných testech ukázalo zdravé sebevědomí, protože nejlepší čas zajel bývalý pilot formule 1 Mark Webber. Německý tým se může pochlubit také jedním současným jezdcem F1, Nico Hülkenberg si na Force India vymínil právo startu v Le Mans.
"Selfie" Nica Hülkenberga s jeho Porsche:
She's ready! @PorscheRaces #porsche919hybrid #LeMans24h #excited
@earlbamber @NickTandyR pic.twitter.com/k6jEuAVBbJ
— Nico Hülkenberg (@NicoHulkenberg) June 9, 2015
Zájem o start v Porsche měl i dvojnásobný formulový šampion Fernando Alonso, ale tomu nakonec udělal čáru přes rozpočet jeho nový zaměstnavatel, tým McLaren.
Závod 24 hodin Le Mans startuje v sobotu v 15:00 hodin našeho času a mezi piloty 56 přihlášených vozů čtyř kategorií poprvé od roku 2001 roku chybí český zástupce. Nestartuje ani Tomáš Enge, vítěz třídy GTS z roku 2003 a roku 2009 celkově čtvrtý, ani jeho týmový kolega zpřed šesti let Jan Charouz, jenž byl v absolutní Top 10 celkem pětkrát.