Maďarský průšvih, německé hrátky a Předsedovy dobroty. I to byl nejlepší rok vicemistra Evropy Lacka

Radek Vičík Radek Vičík
12. 10. 2016 15:35
I když Adam Lacko značnou část sezony evropského šampionátu tahačů na okruzích vedl a zvítězil ve 13 jízdách, nakonec se po roce znovu stal vicemistrem Evropy, když ho porazil německý veterán Jochen Hahn. Přesto byl pilot Buggyry se svým výsledkem v roce 2016 spokojený. "Byla to moje nejlepší sezona v kariéře," uvedl v rozhovoru pro deník Aktuálně.cz v dějišti posledního podniku sezony, francouzském Le Mans.
Adam Lacko se v letošní sezoně postavil na nejvyšší stupínek celkem třináctkrát.
Adam Lacko se v letošní sezoně postavil na nejvyšší stupínek celkem třináctkrát. | Foto: Buggyra

Čím to je, že se vám tak daří na vodě a v "mokrých" závodech se vám soupeři obvykle dívají na záda?  A je to i v jízdách s obráceným pořadím a vy v nich často startujete až ze čtvrté řady.

Musím zaklepat, že se mi na vodě vážně daří. Když prší, tak si všichni říkají: "Do Prčic, zase pojede Lacko." (smích). Mně mokrá trať nevadí, rád se na ní povozím. Kdekoliv jsem jezdil, ať to byly motokáry, či cesťáky, tak mi to na vodě šlo. To je taky asi jediná moje výhoda proti Jochenu Hahnovi, s nímž jsme jinak úplně vyrovnaní.

Do sezony jste nastupoval jako vicemistr Evropy. Vždycky říkáte, že chcete vyhrávat, jak jste s celkově druhým místem spokojený?

Byla to nejlepší sezona, jakou jsem kdy zajel, nikdy se mi nepodařilo být půlku sezony ve vedení šampionátu. S Jochenem (Hahnem) jsme se honili o každý bodík, byly to zajímavé a férové boje. Sezonu jsem si užil pěkně.

Německý gentleman i velký taktik

Hahn je jedním z řady německých pilotů, s nimiž jste letos bojoval. Cítil jste, že jedete proti přesile, která spolupracuje?

To jsme pocítili hodněkrát. Když jede Jochen a potřebuje se v hendikepovém závodě dostat dopředu, tak prostě zabliká a oni mu udělají místo. Bohužel je to tak, bojuju sám proti šesti nebo kolika Němcům. Ale s tím nic nenaděláme. Historie se neptá, vyhrál.

Jaký je Jochen Hahn z vašeho pohledu jako člověk?

Svádíme spolu férové souboje, vycházíme spolu dobře, ale na dovolenou spolu nejezdíme (smích). Je to velmi zkušený jezdec, který téměř nedělá chyby. Všichni soupeři ho respektují. Jen si myslím, že jeho pověsti trochu škodí ta taktika a problikávání.

Kde přišel zlom ve výborně rozjeté sezoně?

Bylo to v Zolderu. Od začátku sezony jsme čekali, komu se to první porouchá. Protože ten, kdo bude mít první technické problémy, ztratí v boji o titul velkou šanci. To pak bylo vidět v Jaramě, kde jsem zajel druhý nejlepší víkend, ale na Jochena jsem nic nestáhl. Celý rok jsme se tahali o každý bod, ale v Belgii to byla citelná ztráta.

Co bylo příčinou té jediné a klíčové technické závady motoru vaší Buggyry?

Bylo to na vstřikování, něco se stalo se šrouby držícími vstřiky.

Zolder nebyl jediný závod, kde jste na Hahna hodně ztratil. Na Hungaroringu jste vybojoval o 14 bodů méně než německý pilot...

Tam jsme lidově řečeno pros*ali, to, že jsme nebyli testovat. Maďaři udělali nový povrch, který strašně klouzal. Než jsme našli správnou konfiguraci, tak jsme nějaké závody ztratili.

Velká chyba? Podcenění Hungaroringu

Čím to, že jste ztráceli právě na kluzkém povrchu?

Máme hodně tvrdé auto a to je na kluzkém asfaltu hned znát. To nás poráželi i Anthony Janiec a Norbert Kiss s měkčími vozy. Bohužel se to nedá změnit nějakým jiným nastavením, protože je tak nastavený už samotný základ Buggyry. To jsme poznali hned na Red Bull Ringu, v Maďarsku i v tady v Le Mans. Navíc jsou letos o hodně tvrdší pneumatiky, než jaké byly loni, což také hrálo roli.

Letos se poprvé závody s otočeným pořadím na startu honorovaly poloviční porci bodů. Bylo to dobrý nápad?

Určitě, hlavně druhé závody, kde se otáčí první osmička z cíle, nebyly takové kamikadze a ubylo bouraček. Navíc ubylo taktizování, kdy někdo třeba ze čtvrtého místa raději spadl na osmé, aby měl pole position a šanci získat rázem plný počet bodů.

Kde budete muset vy i stáj Buggyra zabrat, abyste se příští rok dočkal vysněného titulu?

Musíme bojovat (smích). Musíme zase vymyslet něco nového. Máme nějaké nápady, Uvidíme. Jochen letos končí s MANem a zamířil do Iveca. Tím se rozložení sil taky hodně změní. Uvidíme, kam se s tím dostane. Možná to bude naše šance. Možná bude mít lepší vůz. Bůh ví...

Letos udělal to samé, co chystá Hahn, obhájce titulu Norbert Kiss. Ten vyměnil MAN za Mercedes, a tím se rázem vytratil z bojů o titul...

Podle mě Kiss bude příští zase zpátky v úplné špičce a už tam zase budeme tři, čtyři.

Předseda může za kila navíc

Chcete na cestě za titulem změnit něco na přípravě před následující sezonou?

Začneme makat na fyzičce. Samozřejmě přes rok přiberu, jak Předseda (přezdívka kuchaře týmu Buggyra, pozn. red.) dobře vaří a já se při závodech nehlídám a nedá mi to ochutnat ty dobroty (smích). Přes zimu musím zhubnout, nabrat fyzičku a z té pak čerpat přes sezonu. Když je vedro, je v kabině nějakých 60 stupňů a bez té fyzičky by tam člověk umřel.

Jak moc mohou příští rok zamíchat bojem o titul letošní "skokani" René Reinert a Steffi Halmová, kteří obsadili celkově třetí a čtvrté místo?

Sice jsou rychlejší, ale když za nimi člověk jede, může čekat, že udělají chybu. Nepodávají stabilní výkony, nejsou vyježdění. Na nich je vidět, že hodně pracují emoce, takže strach nemám. Navíc až Hahn pojede od MANu, nebude jim tak moc pomáhat – porovnávali si data. Tím trochu ztratí.

Seriál převzal letos nový promotér. Třeba v Le Mans startovalo v evropském šampionátu 16 jezdců, zatímco v souběžně konaném francouzském 23. Co by šlo udělat pro to, aby "Evropu" jelo víc závodníků?

Uvidíme, co se stane. Možná ti, co odešli do francouzského nebo britského šampionátu, viděli, že promotér pro šampionát něco udělal a vrátí se zpátky. Z pohledu jezdce jsou organizátoři na dobré cestě.

 

Právě se děje

Další zprávy