Komentář: Peugeot míří do Le Mans. Francouzské legendy si pomohou navzájem

Radek Vičík Radek Vičík
28. 11. 2019 19:37
Peugeot a promotér čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans hledají novou cestu, jak osvěžit své závodění. Účast francouzské značky bude výhrou pro oba.
Peugeot 908 během čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans 2011
Peugeot 908 během čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans 2011 | Foto: Peugeot Sport
Peugeot 905 Evo 1B | Foto: Goodwood Revival
Jeden z naftových Peugeotů 908 při noční zastáce v boxech. | Foto: Peugeot
Sébastien Bourdais zdraví diváky z kapoty svého Peugeotu 908. | Foto: Reuters
Jacques Villeneuve s Peugeotem 908 (vpravo) předjíždí Boba Berridge za volantem Loly Aer. | Foto: Reuters
Pikes Peak 2013: Sébastien Loeb, Peugeot 208 T16 Pikes Peak | Foto: Peugeot Motorsport
Pikes Peak 2013: Sébastien Loeb, Peugeot 208 T16 Pikes Peak | Foto: Peugeot Motorsport
Rallye Dakar: Carlos Sainz, Peugeot | Foto: Peugeot Sport
Rallye Dakar: Cyril Després, Peugeot | Foto: Peugeot Sport
Rallye Dakar 2015: Peugeot 2008 DKR | Foto: Red Bull Content Pool
Rallye Dakar 2016: Sébastien Loeb, Peugeot | Foto: Reuters
Rallye Dakar 2016: Stéphane Peterhansel, Peugeot | Foto: Reuters
WRX 2016: Sébastien Loeb, Peugeot | Foto: @World / Red Bull Content Pool
Rallye Dakar 2017, 2. etapa: Cyril Després, Peugeot | Foto: Red Bull Content Pool
Rallye Dakar 2017: Stéphane Peterhansel, Peugeot | Foto: Red Bull Content Pool
MS v rallyekrosu 2017, Lydden Hill: Sébastien Loeb a Timmy Hansen, Peugeot | Foto: Jindřich Lasík
Rallye Hedvábná stezka 2017: Sébastien Loeb, 3008DKR Maxi | Foto: DPPI/Red Bull Content Pool
Rallye Hedvábná stezka 2017: nehoda Sébastiena Loeba, Peugeot 3008DKR Maxi | Foto: DPPI/Red Bull Content Pool
Peugeot před Rallye Dakar 2018 | Foto: Peugeot
Rallye Dakar 2018, 1. etapa: peruánský prezident Pedro Pablo Kuczynski a Sébastien Loeb, Peugeot | Foto: Reuters
Rallye Dakar 2018, 2. etapa: Stephane Peterhansel, Peugeot | Foto: Eric Vargiolu / DPPI / Red Bull Content Pool
Rallye Dakar 2018, 2. etapa: Sebastien Loeb, Peugeot | Foto: Eric Vargiolu / DPPI / Red Bull Content Pool
Rally Dakar 2018, 4. etapa: Cyril Despres, Peugeot | Foto: Reuters
Rallye Dakar 2018: fanynka | Foto: Buggyra
ADAC TCR Germany, Most 2018: Peugeot 308 TCR | Foto: Autodrom Most
Barum rallye 2018: Peugeot 208 R2 | Foto: Peugeot
Rallyový speciál Peugeot 208 R2. | Foto: Peugeot Rallye Cup
Rallye Dakar 2019: Sébastien Loeb, Peugeot 3008 DKR | Foto: Red Bull Content Pool
Rallye Bohemia 2019: Dominik Brož, Peugeot 208 R2 | Foto: Tomáš Kaňa/@vandraqstudio.
Mistr světa v rallyekrosu Timmy Hansen v Peugeotu | Foto: @World / Red Bull Content Pool
Mistr světa v rallyekrosu Timmy Hansen v Peugeotu | Foto: @World / Red Bull Content Pool

Automobilka Peugeot ohlásila návrat do světa vytrvalostních závodů. Nejvyšší metou je domácí legenda zvaná 24 hodin v Le Mans.

Francouzský výrobce má na co navazovat, na Circuit de la Sarthre vyhrál celkem třikrát. V letech 1992 a 1993 ještě s autem legendární skupiny C, před deseti lety s prototypem s dieselovým motorem. Teď to má být od roku 2022 hybridní speciál.

V Le Mans - jako v celém MS ve vytrvalostních závodech, jehož je součástí - se v elitní třídě LMP1 objeví takzvané hypervozy. Tedy velmi výkonné a divácky atraktivní hybridní supersporty postavené buď na bázi aut vyrobených pro silnice (jako třeba Ferrari SF90 Stradale nebo McLaren Senna) či jako závodní vozy sestrojené jen pro tuto kategorii.

Důvodem pro vypsaní nové kategorie byla faktická klinická smrt hybridní "el em pé jedničky". Kvůli rostoucím nákladům z této kategorie postupně vypadly Nissan, Audi a nakonec i Porsche. Posledním zbývajícím bojovníkem je Toyota která vyhrála poslední dva ročníky závodu v Le Mans.

Promotér Automobile Club de l'Ouest (A.C.O) začal rychle hledat náhradu a objevil ji v už zmiňovaných hyperautech. To, že se k nim teď přihlásil i Peugeot, je pro francouzskou společnost velká výhra. Už proto, že francouzští diváci jsou velcí patrioti a svému týmu budou vášnivě fandit.

Do hry se zapojí zástupce jednoho z největších výrobců automobilů na světě. Peugeot je totiž součástí koncernu PSA, který fúzuje s dalším obrem Fiat Chrysler. A to se hodí, protože  z velkých hráčů svůj zájem zatím oficiálně projevila jen Toyota. Z  ostatních značek pak Aston Martin. Auta od dvou ze tří největších automobilových gigantů, to už dodá kategorii na renomé.

Le Mans je ideální také pro Peugeot, který hledat pro sportovní divizi adekvátní uplatnění. Kromě výroby zákaznických aut pro rallye a závody cestovních vozů neměli tamní inženýři moc "do čeho píchnout".

Už loni Peugeot opustil Rallye Dakar a před letošní sezonou také MS v rallyekrosu. Tam bylo důvodem neustálé oddalování plného přechodu na elektrický pohon. Paradoxně hned poté, co Peugeot Sport s hlavní hvězdou Sébastienem Loebem odešel, získal pro tuto značku Timmy Hansen první titul.

Klíčový závod sezony se pojede pouhé dvě hodiny autem od sídla sportovní divize ve Versailles. Francouzská značka se vrátí do známých kulis. Kromě jiného dostane šanci napravit debakl z roku 2010, kdy do cíle nedojel ani jeden ze čtyř nasazených vozů Peugeot 908 HDi FAP. Když se vítězství nedostavilo ani o rok později, Peugeot z Le Mans odešel.

Hyperauto s exkluzivním futurologickým designem se může stát vlajkovou lodí útoku PSA do světa hybridních aut. Sesterská značka DS se už několik let etabluje v elektrické Formuli E, takže Francouzi budou mít své velmi rychlé koně v obou větvích v současné době tak protežované "zelené mobilitě".

O tom koneckonců svědčí i vyjádření ředitele značky Peugeot Jeana Philippa Imparata: "Vývoj šampionátu dnes směřuje k přechodu na nové zdroje energií, tedy cestou elektrifikace, kterou právě prochází i naše modelová řada. Brzy uvedeme na trh nové produkty včetně sportovních elektrických vozů o vysokém výkonu, jak jsme nedávno naznačili konceptem 508 Peugeot Sport Engineered, který vyvinula divize PSA Motorsport."

Podrobnostmi zatím Peugeot šetří. Jasné je jen to, že do MS ve vytrvalostních závodech hodlá vstoupit od sezony 2022/23. Podle zákulisních informacích se na vývoji nového vozu budou podílet úspěšné týmy Oreca a Rebellion.

Peugeot Sport - největší úspěchy

MS v rallye

  • titul mezi jezdci: 1985 - Timo Salonen (205 Turbo 16, 205 Turbo 16 E2), 1986 - Juha Kankkunen (205 Turbo 16 E2), 2000 - Marcus Grönholm (206 WRC), 2001- Marcus Grönholm (206 WRC)
  • vítězství v Poháru konstruktérů: 1985 (205 Turbo 16, 205 Turbo 16 E2), 1986 (205 Turbo 16 E2), 2000 (206 WRC), 2001 (206 WRC), 2002 (206 WRC)

24 hodin Le Mans

  • vítězství: 1993 - Geoff Brabham, Christophe Bouchut, Éric Hélary (905 Evo 1B), 1994 - Yannick Dalmas, Hurley Haywood, Mauro Baldi (905 Evo 1B), 2009 - David Brabham, Marc, Alexander Wurz (908 HDi FAP)

Rallye Dakar

  • vítězství: 1987 - Ari Vatanen (205 T16), 1988 Juha Kankkunen (205 T16), 1989 - Ari Vatanen (405 T16), 1990 - Ari Vatanen (405 T16), 2016 - Stéphane Peterhansel (2008 DKR), 2017 - Stéphane Peterhansel (3008 DKR), 2018 - Carlos Sainz (3008 DKR Maxi)

Závody do vrchu

  • vítězství na Pikes Peak: 1988 - Ari Vatanen (405 Turbo 16), 1989 - Robby Unser (405 Turbo 16), 2013 - Sébastien Loeb (208 T16 Pikes Peak)
 

Právě se děje

před 9 minutami

Na Vysočině se znovu nakazil vyléčený z koronaviru, hygiena prověřuje spolehlivost testů

Epidemiologové z Vysočiny řeší případ člověka, který je po vyléčení z covidu-19 opět pozitivní. Další testování na odborném pracovišti má zjistit, zda je znovu i infekční. Není ale jasné, zda jsou testy dostatečně spolehlivé a uznávané, aby mohli hygienici vydat dobrozdání o jeho neinfekčnosti. Informovala o tom Alena Dvořáková, ředitelka protiepidemického odboru krajské hygienické stanice.

Ministerstvo zdravotnictví už podle ní před časem zjišťovalo, kolik takových případů hygienici v kraji evidují. "Takže se to možná už na ministerstvu řeší," řekla Dvořáková.

Za vyléčeného je považovaný ten, kdo má v rozmezí 48 hodin dva negativní testy. Pacient z Vysočiny byl za zdravého prohlášen na konci dubna. Pozitivní výsledek u něj znovu odhalily testy udělané preventivně v souvislosti s hospitalizací. "Jde o to, jestli ten virus je nebezpečný, živý, který může způsobovat nákazu, nebo je to pouhá pozitivita viru, která nic nedělá," řekla Dvořáková. Zjistit to je podle ní důležité, aby nemuseli být lidé dál omezováni a zůstávat v karanténě. "Je to další problém, který se nabízí, protože se o tom viru pořád ještě málo ví," řekla Dvořáková.

Zdroj: ČTK
před 18 minutami

Lidé v Praze mohou do hromadné dopravy od pondělí nastupovat opět i předními dveřmi

Cestující městskou hromadnou dopravou v Praze budou moci od pondělí 8. června do autobusů a tramvají Dopravního podniku hlavního města (DPP) opět nastupovat také předními dveřmi. DPP ruší i automatické otevírání dveří v každé zastávce s výjimkou metra. V pátek to uvedla mluvčí DPP Aneta Řehková. Končí tak další mimořádná opatření DPP související s pandemií covid-19.

Od pondělí 8. června bude obnovený i večerní provoz některých autobusových linek, a to linky číslo 149 (Bavorská - Dejvická), číslo 150 (Želivského - Na Beránku), 170 (Pražská čtvrť - Jižní Město) a 176 (Karlovo náměstí - Stadion Strahov).

V platnosti zůstává zrušení doplňkového prodeje jízdenek u řidiče na městských autobusových linkách a povinnost cestujících mít během celého pobytu ve všech prostorách MHD zakrytý nos i ústa.

Zdroj: ČTK
před 28 minutami

Elektrárna Prunéřov I. ukončí na konci června provoz

Hnědouhelná Elektrárna Prunéřov I. na Chomutovsku ukončí provoz k 30. červnu, postavená byla před 53 lety. Zaměstnává 150 lidí, kteří přecházejí do elektrárny Prunéřov II. Novinářům to v pátek řekl ředitel elektráren Prunéřov a Tušimice Otakar Tuček.

Výkon elektrárny byl 440 MW. Za dobu své existence vyrobila tolik energie, kolik by stačilo v současnosti na více než dva roky v celé České republice.

Zdroj: ČTK
Další zprávy