Praha - I když od konce Rallye Dakar uplynulo teprve několik dní, Martin Kolomý po 17. pozici z letoška už nyní myslí na ročník 2017. "Začnu hned s tréninkem a kluci v Buggyře s vývojem a dalšímu úpravami na voze," říká pilot Tatry a jediný český vítěz etapy v letošním už 38. ročníku slavné dálkové soutěže v rozhovoru pro deník Aktuálně.cz.
Co pro vás znamená vítězství ve třetí etapě Rallye Dakar?
Byl to úžasný pocit, i když jsem věděl, že to je jen začátek soutěže a konec je daleko. Jelo se na kluzkém terénu, což mi mimořádně vyhovovalo. Mám zkušenosti z českých offroadových závodů. Jen auto teď bylo o osm tun těžší.
Klobásky chutnaly i cizincům
Už před startem soutěže jste se proslavil velkou zásobou uzenin, které jste si odvezl s sebou na jih Ameriky. Máte už spočítánu spotřebu klobás na den pobytu na Rallye Dakar?
Kolik jsem toho snědl, jsem vážně nepočítal (smích). Pravidelně si je dávali i kluci z týmu, všem chutnaly.
Okusili bruntálskou pochoutku také cizinci? A co na ni říkali?
Jistě, koštovali i lidé z jiných týmů. A ohlasy byly veskrze pozitivní. Dokonce si je chtěli objednat. Ale že bych si jako "vedlejšák" přibral ještě dealerství klobásek v Jižní Americe, to tedy vážně ne (smích).
Hodně se diskutovali o profilu letošního ročníku Rallye Dakar, že byl často blíž rallye než dálkovému maratonu. Souhlasíte s tímto názorem?
Mně letošní Dakar vyhovoval, s profilem etap nemám problém. Ve většině etap se nám dařilo jet na úrovni špičky.
Na Dakaru se jen tak nekončí
Na trati vás potkalo několik těžkých chvil, nenapadlo vás nikdy ani na chvíli, že bude nejlepší se na všechno vykašlat a skončit?
Jistě, takové myšlenky přišly. Ale druhý den, když emoce vyprchaly, jsme zase jeli dál.
Jak jste vycházeli „tři chlapi v kabině“, s bratry Kiliany jste přece jen trávili každý den dlouhé hodiny spolu…
Vycházíme spolu skvěle a po celou dobu Dakaru to bylo v pohodě. Samozřejmě, občas přišly nějaké krizovky, ale to už k závodům patří.
Letošní ročník provázely velké extrémy. Bylo pro vás horší závodění ve výšce 4800 metrů nad mořem, nebo v tropickém vedru?
To vedro člověka vysílí mnohem rychleji a pak je velmi těžké udržet stoprocentní koncentraci.
Po dvou nehodách a následných zdrženích s technickými problémy jste se výrazně propadl výsledkovou listinou. Bylo hodně náročné po startu z druhé třetí desítky se prodrat zpět?
Nebylo to nic snadného. Nejhorší bylo předjíždění. V prachu a ve velké rychlosti je to občas hodně riskantní manévr.
Hlavní je zachovat klid
Na videu z Dakaru bylo často vidět, jaké problémy jste měli s předjetím pomalejších aut. Byl jste v té chvíli hodně nervózní?
Musíte to brát tak, jak to je. Zbytečné nervování vám nepomůže, snažil jsem si zachovat chladnou hlavu.
Vedení týmu už za vás vyřešilo otázku, jestli pojedete příští rok v osvědčené Tatře 815 „Fat Boy“, nebo v Phoenixu. Česká vás na novém voze ještě hodně práce?
Phoenix letos prokázal, že je vůči Tatře 815 o kus napřed, ale čeká nás ještě další vývoj a řada vylepšení.
Budete po návratu domů do Bruntálu relax, nebo hned začnete s přípravou na další Dakar?
Příprava na další ročník začíná téměř ve chvíli, kdy ten letošní skončil. Začnu hned s tréninkem a kluci v Buggyře s vývojem a dalšímu úpravami. Letos se zúčastníme se několika dálkových soutěží a ve hře je i možný start Silk Way rallye.