Kolomého jízdu na Dakaru brzdil Kamaz, Prokopa potrápila porucha

Radek Vičík Radek Vičík
5. 1. 2016 10:59
Čeští jezdci se v první "ostré" etapě letošní Rallye Dakar netratili. Martin Kolomý v Tatře byl mezi kamiony čtvrtý a Martin Prokop s Toyotou se i přes minutovou penalizaci vešel do první desítky.
Vše podstatné, co se odehrálo na Rallye Dakar během druhé etapy. | Video: Buggyra

Termas de Río Hondo - Povedený vstup do skutečného závodění mohli v cíli včerejší druhé etapy ohlásit Martin Kolomý v Tatře i nováček na Rallye Dakar Martin Prokop s Toyotou.

Zatímco jezdec Buggyry byl čtvrtým místem nejlepší z českých "kamioňáků", pravidelný účastník světového šampionátu v rallye se i po minutovém trestu udržel v první desítce pořadí automobilů.

Kamaz jako překážka

Druhá etapa měla být jednou z nejdelších, ovšem kvůli přívalovým dešťům byl nakonec měřený úsek pro automobily a kamiony zkrácen na 387 kilometrů. Oproti první etapě, kdy se Argentinou prohnal liják, se včera na účastníky osmatřicátého ročníku Dakaru vykouklo dokonce slunce.

Zatímco Kolomý útočil na nejlepší trojici, doposud suverénní Kamazy zaostávaly. A to dokonce tak, že si pilot Tatry postěžoval, že mu jeden z ruských strojů na trati překážel.

"Auto fungovalo perfektně. Jediné, co mě brzdilo, byl ke konci jeden z Kamazů, takže to mohlo být ještě lepší. Ale jsme teprve na začátku, takže jsem spokojený,“ uvedl Kolomý po dojezdu etapy.

Skoky do neznáma

Spokojenost šla vyčíst i z očí "soutěžáka" Prokopa. V úseku mezi startem a prvním kontrolním bodem byl nejrychlejším ze všech účastníků závodu startujících v kategorii automobilů, nakonec mu na trati patřil devátý nejrychlejší čas.

"Začátek se mi líbil. Bylo to hodně technické, nemusel jsem tam moc přemýšlet. Prostě jsem jel, co jsem uměl. Ale pak přišly obávané věci. Jeli jsme úplně naplno, sto osmdesát, sto devadesát a měli jsme před sebou sérii horizontů na několikakilometrové rovince. Přitom jsme nevěděli, co za nimi je. Sám se sebou jsem se dohodl, že nebudu zbytečně riskovat a budu ubírat. Tím jsme nabrali mírnou ztrátu, ale i přes to jsme spokojení,“ řekl Prokop v cíli v městě Termas de Río Hondo.

Úsporami energie hurá do cíle

Na trati se přitom potkal s nepříjemnými technickými problémy. Jeho Toyotě Hilux začal zlobit elektrický okruh. V baterii bylo malé napětí, což by v MS v rallye znamenalo konec nadějí. Ale dakarské speciály jsou přece jen odolnější.

"Zkoušeli jsme vypnout různé věci, abychom ušetřili co nejvíce energie. Alternátor se občas chytal a navíc mu pomáhal druhý malý alternátor, který je vzadu, takže jsme erzetu dokázali dokončit. Musím říct, že hodně dlouho jsme koukali do displejů, protože tam postupně vyskakoval jeden alarm za druhým. Když jsme totiž vypnuli jednu věc, tak se jiná začala přehřívat,“ vysvětloval Prokop.

Kilometr v hodině stál minutu

V konečném pořadí nakonec figuroval až na desáté příčce, protože dostal minutový trest za překročení rychlostního limitu ve spojovacím úseku.

"V místě, kde byla rychlost omezená na padesát, jsem jel padesát jedna. Minuta naštěstí neznamená tolik, jako ve WRC, kde měřený úsek měří čtyřicet kilometrů. Tady je těch kilometrů čtyři sta!“ dodal jezdec Toyoty.

Ještě větší porci smůly si vybral Jaroslav Valtr s novou Tatrou Phoenix v barvách Buggyry. Od startu mu vypověděl pohon předkol a ke konci měl ještě defekt.

"Věřím, že jsme si na úvod vybrali porci smůly a bude už jen líp. Bez náhonu předních kol to strašně klouzalo. Pak se nám začaly přehřívat brzdy a byl z toho defekt," uvedl Valtr, jemuž patří momentálně až 36. pozice.

 

Právě se děje

Další zprávy