Indianapolis - V neděli navečer našeho času se 31 jezdců, včetně dvou pilotek, vydá do 99. ročníku závodu na 500 mil v Indianapolisu. Ale kanadský pilot James Hinchcliffe mezi nimi nebude, protože leží upoután na nemocničním lůžku po děsivé havárii, která ho mohla stát i život.
Stal se čtvrtou obětí série těžkých havárii v trénincích na legendární závod. Scénář všech čtyř karambolů byl velmi podobný: vůz přímo se v zatáčce nebo ve výjezdu z ní začal chovat divoce, "roztancoval se", aby se pak vznesl do vzduchu a přistál jezdci na hlavě.
"Letecké dny" začal Brazilec
Všechno začalo minulou středu, kdy letěl vzduchem monopost Helia Castronevese. Trojnásobný vítěz závodu na 500 mil v Indianapolisu naštěstí z divoce vypadající nehody vyvázl bez vážnějšího zranění.
The on board footage from Helio Castroneves' crash during practice at Indy is insane. https://t.co/iCkrZDZDsT via @YouTube
— Gary Temme (@garytemme) May 14, 2015
Jenže hned druhý den si "zalétal" Američan Josef Newgarden a začalo se bít na poplach.
Josef Newgarden of CFH Racing escapes aerial crash during Indy 500 practice [Video] http://t.co/zufU5nYFFC @CFHRIndy @josefnewgarden
— Car Guy (@ufcarlansing) May 16, 2015
Jejich havárie v rychlosti kolem 300 km/h totiž přestaly být jen pouhou náhodou, ale staly se jakousi fyzikální zákonitostí. Oba jezdci totiž pilotují vozy s motory Chevrolet a mají od stejné značky i aerodynamiku.
V zámoří se totiž jezdí v jednotném šasi Dallara, které podle výrobce motoru dostává speciální aerodynamické díly na ovály a městské nebo klasické tratě. A právě v aerokitu na ovály se zdá být zakopaný problém.
Třetí nehoda přiškrtila turbo
Ovšem neštěstí nechodí po horách, ale po Indinapolisu, takže přišla třetí vážná nehoda. V neděli se navlas stejný problém jako dvojici Castroneves, Newgarden přihodil v druhém dni kvalifikace také dalšímu Američanovi Edu Carpenterovi, znovu ve voze s motorem Chevrolet.
I liked a @YouTube video http://t.co/AZ4mMkI0Qy Indycar Indianapolis 2015 Pre Qualifying Practice Carpenter Massive Crash
— GT6AUTOMOVILISMOPURO (@moyichevrolet) May 19, 2015
Přitom byl právě on, kdo po dvou prvních nehodách vyjádřil svoji nejistotu ohledně bezpečnosti nové generace vozů IndyCar, s nimiž se závodí od počátku této sezony: "Je to určitě znepokojující. Tohle se nikdy v mé dlouhé kariéře nedělo!"
Jeho havárie přiměla vedení závodu na dlouhé desítky minut kvalifikaci přerušit a upravit nastavení vozů. Spoilery a další aerodynamické prvky směly být nastaveny jen v závodním módu a byl okamžitě deaktivován větší výkon turba povolený pro kvalifikaci.
Závěs kola ohrozil život
Jenže to nebyl zdaleka konec. V pondělí v pokvalifikačním tréninku boural i Hinchcliffe. U něj byl na vině prasklý závěs, který na výjezdu z třetí zatáčky čtyřkilometrového oválu poslal Kanaďana do ochranné zídky, odkud poslal zdemolovanou formuli několik set metrů dál až do vjezdu do následující klopené zatáčky.
Hinchcliffe byl sice při vědomí, ale z vozu mu museli pomoci záchranáři. Navíc jedna z tyčí zavěšení prorazila kokpit a zapíchla se mu do stehna. Záchranáři ho okamžitě odvezli do blízké univerzitní nemocnice, kde lékaři ocenili rychlost jejich zásahu s tím, že silně krvácejícímu pilotovi zachránili život.
Kanaďan se tak bude moci z nemocničního lůžka jen dívat, jak v jeho voze v barvách stáje Schmidt Peterson Motorsports bude o úspěch v Indy500 bojovat jeho náhradník. Tím se stal zkušený Ryan Briscoe z Nového Zélandu, jenž ve "Staré cihelně" debutoval už před deseti lety.