Hybridní bitvu v Le Mans vyhrálo Audi. O třídu

Radek Vičík Radek Vičík
17. 6. 2012 16:00
Jubilejní 80. ročník nejslavnějšího vytrvalostního závodu poprvé v historii v vyhrál hybrid.
Sen každého šéfa závodního týmu: všechna místa na stupních vítězů obsazená jednou značkou.V Le Mans to bylo Audi.
Sen každého šéfa závodního týmu: všechna místa na stupních vítězů obsazená jednou značkou.V Le Mans to bylo Audi. | Foto: Audi Motorsport

Le Mans -Značka Audi podesáté v tomto tisíciletí vyhrála čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. Letošní triumf byl znovu absolutní, Němci nikoho nepustili na stupně vítězů. Český pilot Jan Charouz ve voze Oreca-Nissan obsadil celkově třinácté místo a šesté ve třídě LM P2.

Slibovaný souboj hybridů ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans trval jen polovinu závodu. Do té doby byla sice Toyota více než zdatným soupeřem, ale ve vytrvalostních závodech se počítá vedle rychlosti také spolehlivost.

Audi vládlo díky spolehlivosti

A tou jsou speciály Audi pověstné. Potvrdily to i v neděli, když do cíle dojely všechny čtyři. Loňské vítězství obhájilo trio Marcel Fässler, André Lotterer a Benoît Tréluyer s hybriden R18 e-tron quattro. O kolo zpět dojeli veteráni Dindo Capello, Tom Kristensen a Allan McNish.

Ukázalo se, že koncepce s hybridní jednotkou, která kombinuje elektrický pohon přední nápravy s konvenčním pohonem zadní nápravy vznětovým motorem, byla krokem správným směrem.

Další dva okruhy zpět skončili Marco Bonanomi, Oliver Jarvis a Mike Rockenfeller se strojem. To už nebyl hybrid, ale klasický diesel s nejlehčí konstrukcí, s jakou Audi kdy do Le Mans přijelo. Německou vozbu prorazila jen Lola-Toyota stáje Rebellion.

Těžká nehoda Davidsona

Toyota přišla o první vůz po těžké havárii Anthony Davidsona. Britovi se do cesty postavil pomalejší vůz Ferrari, následoval let vzduchem a  náraz na zem. Davidson z kolize vyvázl "jen" se dvěma zlomenými žebry. Druhá Toyota odstoupil kvůli technické závadě.

Charouz spolu s Thajcem Torem Gravesem a Johnem Martinem z Austrálie sice třídu po startu vedl, ale pak přišly potíže se spojkou a následně i s teplotou vody. Kvůli nim vůz stáje ADR-Delta ztratil čas, který už piloti nedokázali stáhnout.

Připravujeme další podrobnosti

Výsledky:

P. jezdci vůz třída kola, ztráta
1. Lotterer, Fässler, Treluyer Audi LMP1 378
2. McNish, Capello, Kristensen Audi LMP1 -1 kolo
3. Jarvis, Bonanomi, Rockenfeller Audi LMP1 -3 kol
4. Prost, Heidfeld, Jani Lola LMP1 -11 kol
5. Gene, Dumas, Duval Audi LMP1 -12 kol
6. Brabham, Dumbreck, Chandhok HPD LMP1 -21 kol
7. Potolicchio, Dalziel, K-Smith HPD LMP2 -24 kol
8. Thiriet, Beche, Tinseau Oreca LMP2 -25 kol
9. Perez Companc, Kaffer, Ayari Oreca LMP2 -26 kol
10. Ragues, Panciatici, Rusinov Oreca LMP2 -27 kol
11. Belicchi, Bleekemolen, Primat Lola LMP1 -28 kol
12. Zugel, Julian, Gonzalez Zytek LMP2 -30 kol
13. Martin, Charouz, Graves Oreca LMP2 -32 kol
14. H. Hansson, Leinders, Martin Morgan LMP2 -37 kol
15. Brundle, Brundle, Ordonez Zytek LMP2 -38 kol
16. Tresson, Mailleux, Lombard Oreca LMP2 -38 kol
17. Fisichella, Bruni, Vilander Ferrari GTEP -42 kol
18. Makowiecki, Melo, Farnbacher Ferrari GTEP -45 kol
19. Mucke, Fernandez, Turner Aston GTEP -46 kol
20. Bornhauser, Canal, Lamy Corvette GTEA -49 kol
21. Pons, Armindo, Narac Porsche GTEA -50 kol
22. Bertolini, Beretta, Cioci Ferrari GTEP -52 kol
23. Garcia, Magnussen, Taylor Corvette GTEP -52 kol
24. Briere, Nakano, Petersen Oreca LMP2 -53 kol
25. Krohn, Jonsson, Rugolo Ferrari GTEA -55 kol
26. Frey, Hirschi, Meichtry Oreca LMP2 -58 kol
27. Neiman, Pumpelly, Pilet Porsche GTEA -65 kol
28. Bourret, Gibon, Belloc Corvette GTEA -69 kol
29. Rosier, Haezebrouck, Thirion Norma LMP2 -70 kol
30. Leventis, Kane, Watts HPD LMP1 -75 kol
31. Kauffman, Aguas, Vickers Ferrari GTEA -84 kol
32. Rodrigues, Illiano, Ferte Ferrari GTEA -86 kol
33. Daniels, Palttala, Camathias Porsche GTEA -88 kol
34. Gavin, Westbrook, Milner Corvette GTEP -163 kol
35. Minassian, Bourdais, Ara Dome LMP1 -176 kol
 

Právě se děje

Další zprávy