Zvrat v Le Mans. Na dlouhých tratích o tituly válčí hybridy

FOTO: Půvab a nástrahy vytrvalostních závodů
Prvními šampiony znovuobnoveného vytrvalostního šampionátu se stali piloti Audi Benoit Tréluyer, André Lotterer a Marcel Fässler. Stejná trojka letos vyhrála i v Le Mans.
Jediným českým zástupcem v seriálu byl Jan Charouz, který vystřídal Orecu-Nissan a Lolu-Lotus (na snímku). Celkově byl se 7,5 body klasifikován na 34. příčce.
První velký úspěch Toyoty TS 030 - Hybrid přišel v Sao Paulu. Alexander Wurz, Nicolas Lapierre vyhráli o minutu.
Ve Spa si piloti sportovních prototypů vyzkoušeli také závodění na vodě. Kralovalo opět Audi.
Radek Vičík Radek Vičík
31. 10. 2012 16:00
První ročník obnoveného světového šampionátu vytrvalostních vozů se nesl v bitvě nových technologií.

Praha - Díky nastavení pravidel se už od roku 2006 stávají vítězem nejprestižnějších klání světa závodu vytrvalostních vozů auta s netradičním pohonem. Kdo by ještě začátkem tisíciletí čekal, že tak náročné závody kategorie 24 hodin v Le Mans vyhrají dieselové vozy nebo dokonce hybridy?

Jenže honba za novými technologiemi je k nezastavení, pořadatelé v Le Mans pro ni mají pochopení. A protože Automobile Club de l'Ouest (ACO), neboli organizátor nejprestižnějšího vytrvalostního závodu světa, se ujal i uspořádání oživeného MS ve vytrvalostních závodech (WEC), dostaly nové technologie zelenou také tam.

Jak se stalo zvykem, nejlépe si s nástupem hybridů poradilo Audi. Němci mají „ve zvyku“ porážet ty, jejichž technologie přejali. Peugeot (potažmo celý koncern PSA) je sice největším výrobcem naftových motorů na světě, ale dieselové skóre v Le Mans je 5:1 pro Audi.

Hybridní double

A teď hybridy. Toyota Prius je synonymem kombinovaného pohonu, jenže v Le Mans letos znovu vyhrálo Audi se svojí novinkou Audi R18 e-tron quattro. Tedy vozem kombinujícím elektrický pohon přední nápravy s konvenčním pohonem zadní nápravy vznětovým motorem V6 TDI o objemu 3,7 litru. Aby si úspěch pojistil, postavil tým z Ingolstadtu na start ještě dva dieselové vozy R18 ultra s extrémně odlehčenou karosérií.

„Je to bezpochyby historický triumf. Jako první jsme vyhráli s turbem s přímým vstřikováním i s dieselem. Teď je Audi první značkou, která v Le Mans trumfovala díky hybridnímu pohonu. Navíc oba vozy R18 e-tron dojely na prvních dvou místech,“ rozplýval se po závodě Wolfgang Ullrich, sportovní šéf Audi.

Toyota v Le Mans přišla o jedno auto vinou kolize s pomalejším Ferrari, druhý stroj zůstal v boxech kvůli technické závadě. Jenže houževnatí Japonci se poučili z chyb a začali se na Audi rychle dotahovat.

Zkrocená žíznivost

V září v Sao Paulu přišel neodvratný triumf. Alex Wurz a Nicolas Lapierre vyhráli kvalifikaci a pak s přehledem i samotnou šestihodinovku.

„Od začátku víme, že máme rychlé auto. Poté, co jsme byli dokonce ve vedení v závodě Le Mans, bylo nutné zapracovat také na jeho spolehlivosti. Po stupních vítězů v Silverstone bylo dalším naším úkolem snížit spotřebu paliva. Zvládli jsme to,“ odhalil příčiny úspěchu Lapierre.

Právě zkrocená žíznivost pomohla Toyotám ve zbývajících třech závodech ještě dvakrát vyhrát. Vzepětí Japonců přišlo pozdě na zvrat, ale jasně ukázalo, že Audi nesmí usnout na vavřínech.

Trojice vítězů z Le Mans Marcel Fässler, André Lotterer a Benoît Tréluyer si v posledním dějství sezony v Šanhaji dojela pro titul konzervativní jízdou na třetím místě, titul ve značkách patřil Audi.

„Byl to skvělý rok. Jen škoda, že jsme nedokázali sezonu ukončit vítězstvím v Číně,“ povzdechnul si sportovní manažer Audi. Otec okruhových úspěchů značky se čtyřmi spojenými kruhy moc dobře ví, že obhajoba nebude vůbec snadná.

České vítězství ve třídě

Jediným českým zástupcem byl letos Jan Charouz, který pilotval stroje slabší prototypové třídy LMP2. V barvách stáje ADR-Delta absolvoval závody v Le Mans, Silverstone a Brazílii a pro poslední klání v Šanghaji si ho „půjčil“ tým Lotus, kde zaskakoval za expilota F1 Vitantonia Liuzziho.

Nejlépe se českého pilotovi vedlo v Silverstone, kde s kolegy Johnem Martinem a Torem Gravese opanovali klasifikaci své kategorie.

MS ve vytrvalostních závodech 2012:

12 hodin v Sebringu: 1. Dindo Capello, Tom Kristensen, Allan McNish (It./Dán./Brit. - Audi R18).

6 hodin ve Spa-Francorchamps: 1. Romain Dumas, Loic Duval, Marc Gené (Fr./Fr./Šp. - Audi R18 Ultra).

24 hodin v Le Mans: 1. Marcel Fässler, André Lotterer, Benoit Tréluyer (Švýc./Něm./Fr. - Audi R18 e-tron quattro),… 13. Jan Charouz, John Martin, Tor Graves (ČR, Austr., Thaj. - Oreca 03-Nissan).

6 hodin v Silvestrone: 1. Marcel Fässler, André Lotterer, Benoit Tréluyer (Švýc./Něm./Fr. - Audi R18 e-tron quattro),… 8. Jan Charouz, John Martin, Tor Graves (ČR, Austr., Thaj. - Oreca 03-Nissan).

6 hodin v Sao Paulu: 1. Alexander Wurz, Nicolas Lapierre (Rak./Fr. - Toyota TS030 - Hybrid),… 12. Jan Charouz, John Martin, Tor Graves (ČR, Austr., Thaj. - Oreca 03-Nissan).

6 hodin v Bahrajnu: 1. Marcel Fässler, André Lotterer, Benoit Tréluyer (Švýc./Něm./Fr. - Audi R18 e-tron quattro).

6 hodin ve Fudži: 1. Alexander Wurz, Nicolas Lapierre, Kazuki Nakadžima (Rak./Fr./Jap. - Toyota TS030 - Hybrid).

6 hodin v Šanghaji: 1. Alexander Wurz, Nicolas Lapierre (Rak./Fr. - Toyota TS030 - Hybrid),… 28. Jan Charouz, James Rossiter, Kevin Weeda (ČR, Brit., USA - Lola B12/80 Coupé - Lotus).

Konečné pořadí: 1. Marcel Fässler, André Lotterer, Benoit Tréluyer Tréluyer (Švýc./Něm./Fr. - Audi R18  a Audi R18 e-tron quattro) 172,5 bodu, 2. Allan McNish, Tom Kristensen (Brit., Dán. - Audi R18 a Audi R18 e-tron quattro) 159, 3. Alexander Wurz, Nicolas Lapierre (Rak./Fr. - Toyota TS030 - Hybrid) 159,… 34. Jan Charouz (ČR - Oreca 03-Nissan a Lola B12/80 Coupé - Lotus) 7,5.

 

Právě se děje

Další zprávy