Formule E láká velké značky. Němci z ní dělají "bundesligu na baterie"

Radek Vičík Radek Vičík
22. 11. 2019 12:18
Formule E vjede dnes a v sobotu v Rijádu do své šesté sezony. Z hlediska zájmu velkých značek mají elektrické formule před sebou zásadní období.
Edoardo Mortara a  Lucas di Grassi při předsezonní testech Formule E ve Valencii
Edoardo Mortara a Lucas di Grassi při předsezonní testech Formule E ve Valencii | Foto: FIA Formula E

Politický tlak na rozšíření elektromobility je stále silnější a nejvíc ho pociťují v Německu. Není tedy náhodou, že právě ve Formuli E se teď setkávají čtyři velké značky "Made in Germany": Audi, BMW, Mercedes a Porsche.

Tito velikáni se na závodní dráze potkávají už jen v kláních sportovních vozů GT3. Jenže tam - na rozdíl od "elektrik" - nepůsobí tovární týmy a pro společnosti jde o slušný byznys z prodeje a servisu vozů soukromých stájí.

Jako poslední se do Formule E před tímto ročníkem přidalo Porsche. Audi je přítomno od začátku (zprvu jako soukromá stáj Abt), před rokem dorazily BMW (ve spolupráci s Andretti Racing) a fakticky i Mercedes (byť loni startující pod hlavičkou dceřiné společnosti HWA).

"V Rijádu to bude těžký začátek. Všichni ostatní tady loni závodili a pak i testovali. My nemáme vůbec žádná data. V našem prvním závodě se budeme všechno učit," přiznal Neel Jani, švýcarský pilot TAG Heuer Porsche Formula E Teamu.

"Malou motoristickou bundesligu" doplňují další významní (nejen) evropští výrobci: DS z koncernu PSA, Jaguar, indická Mahindra a Nissan nahrazující velmi úspěšný Renault. Celkem bude na startu sezony 2019/20 čtyřiadvacet vozů z dvanácti stájí.

Velký zájem automobilek a více týmů není jediná oblast, v níž Formule E poráží svět F1. Protože se jedná o bezemisní vozy, mají otevřenou cestu do centra  skoro každého světového velkoměsta, kde si šéfové šampionátu zamanou závodit. 

Jean-Eric Vergne je jediným dvojnásobným vítězem dosavadní krátkéhistorie Formule E.
Jean-Eric Vergne je jediným dvojnásobným vítězem dosavadní krátkéhistorie Formule E. | Foto: ABB FIA Formula E Championship

V kalendáři právě startujícího ročníku tak vedle saúdskoarabské metropole najdeme Řím, Paříž, Soul, Berlín, Londýn i formulí 1 stále jen vysněný New York. Jaký rozdíl proti úporné snaze  prosadit závod F1 v Miami, který už málem tamní radní shodili ze stolu.

Formule E už také není pouhým odkladiště bývalých hvězd formule 1. Ve světě Grand Prix má z jezdců přihlášených do Rijádu zkušenost ani ne polovina: Sébastien Buemi, Jérôme d'Ambrosio, Lucas di Grassi, Brendon Hartley, André Lotterer, Felipe Massa, Stoffel Vandoorne, Jean-Éric Vergne a Pascal Wehrlein.

O třetí titul v řadě bude usilovat Francouz Vergne v barvách čínského týmu Techeetah využívajícího pohonnou jednotku DS. Stále totiž platí, že všechny týmy mají shodný základ v podobě šasi Spark SRT05e, označovaného jako Gen2. Do něj si stáje dodávají vlastní nebo nakoupený elektromotor.

Formule E zůstává věrná svému "fotbalovému" rytmu podzim - zima, takže vítěze aktuální sezony poznáme nejpozději koncem července 2020 v Londýně.

Startovní listina Formule E 2019-20:

Tým Pohonná jednotka
Piloti
Envision Virgin Racing Audi e-tron FE06 Sam Bird, Robin Frijns
NIO 333 FE Team NIO FE-005 Oliver Turvey, Ma Qinghua
Mercedes-Benz EQ Formula E Team Mercedes-Benz EQ Silver Arrow 01 Stoffel Vandoorne, Nyck de Vries
GEOX Dragon Penske EV-4 Brendon Hartley,Nico Müller
Audi Sport ABT Schaeffler Audi e-tron FE06 Lucas di Grassi, Daniel Abt
DS Techeetah DS E-TENSE FE20 António Félix da Costa, Jean-Éric Vergne
TAG Heuer Porsche Formula E Team Porsche 99X Electric Neel Jani, André Lotterer
ROKiT Venturi Racing Mercedes-Benz EQ Silver Arrow 01 Felipe Massa, Edoardo Mortara
Panasonic Jaguar Racing Jaguar I-Type 4 Mitch Evans, James Calado
Nissan e.dams Nissan IM02 Oliver Rowland, Sébastien Buemi
BMW i Andretti Motorsport BMW iFE.20 Alexander Sims, Maximilian Günther
Mahindra Racing Mahindra M6Electro Jérôme d’Ambrosio, Pascal Wehrlein
 

Právě se děje

před 1 hodinou

Lidé v říjnu utráceli více za oblečení, počítače, ale také za potraviny

Tržby obchodníků v říjnu zpomalily tempo meziročního růstu na 3,4 procenta ze zářijových revidovaných 7,1 procenta. Lidé utráceli více za oblečení, počítačovou techniku, ale také za potraviny. Naopak u čerpacích stanic se tržby za prodej pohonných hmot snížily o 0,3 procenta, šlo o druhý letošní pokles po květnu.

Tradičně nejrychleji rostl prodej zboží v e-shopech, tempo meziročního růstu ale zpomalilo ze zářijových 25,8 na 16,8 procenta. 

Letošní říjen měl o jeden pracovní den méně než loňský, po očištění o kalendářní vlivy byly tržby meziročně vyšší o 4,6 procenta. V meziměsíčním srovnání tržby stagnovaly.

Další zprávy