Politický tlak na rozšíření elektromobility je stále silnější a nejvíc ho pociťují v Německu. Není tedy náhodou, že právě ve Formuli E se teď setkávají čtyři velké značky "Made in Germany": Audi, BMW, Mercedes a Porsche.
Tito velikáni se na závodní dráze potkávají už jen v kláních sportovních vozů GT3. Jenže tam - na rozdíl od "elektrik" - nepůsobí tovární týmy a pro společnosti jde o slušný byznys z prodeje a servisu vozů soukromých stájí.
Jako poslední se do Formule E před tímto ročníkem přidalo Porsche. Audi je přítomno od začátku (zprvu jako soukromá stáj Abt), před rokem dorazily BMW (ve spolupráci s Andretti Racing) a fakticky i Mercedes (byť loni startující pod hlavičkou dceřiné společnosti HWA).
"V Rijádu to bude těžký začátek. Všichni ostatní tady loni závodili a pak i testovali. My nemáme vůbec žádná data. V našem prvním závodě se budeme všechno učit," přiznal Neel Jani, švýcarský pilot TAG Heuer Porsche Formula E Teamu.
"Malou motoristickou bundesligu" doplňují další významní (nejen) evropští výrobci: DS z koncernu PSA, Jaguar, indická Mahindra a Nissan nahrazující velmi úspěšný Renault. Celkem bude na startu sezony 2019/20 čtyřiadvacet vozů z dvanácti stájí.
Velký zájem automobilek a více týmů není jediná oblast, v níž Formule E poráží svět F1. Protože se jedná o bezemisní vozy, mají otevřenou cestu do centra skoro každého světového velkoměsta, kde si šéfové šampionátu zamanou závodit.
V kalendáři právě startujícího ročníku tak vedle saúdskoarabské metropole najdeme Řím, Paříž, Soul, Berlín, Londýn i formulí 1 stále jen vysněný New York. Jaký rozdíl proti úporné snaze prosadit závod F1 v Miami, který už málem tamní radní shodili ze stolu.
Formule E už také není pouhým odkladiště bývalých hvězd formule 1. Ve světě Grand Prix má z jezdců přihlášených do Rijádu zkušenost ani ne polovina: Sébastien Buemi, Jérôme d'Ambrosio, Lucas di Grassi, Brendon Hartley, André Lotterer, Felipe Massa, Stoffel Vandoorne, Jean-Éric Vergne a Pascal Wehrlein.
O třetí titul v řadě bude usilovat Francouz Vergne v barvách čínského týmu Techeetah využívajícího pohonnou jednotku DS. Stále totiž platí, že všechny týmy mají shodný základ v podobě šasi Spark SRT05e, označovaného jako Gen2. Do něj si stáje dodávají vlastní nebo nakoupený elektromotor.
Formule E zůstává věrná svému "fotbalovému" rytmu podzim - zima, takže vítěze aktuální sezony poznáme nejpozději koncem července 2020 v Londýně.
Startovní listina Formule E 2019-20:
Tým | Pohonná jednotka |
Piloti |
Envision Virgin Racing | Audi e-tron FE06 | Sam Bird, Robin Frijns |
NIO 333 FE Team | NIO FE-005 | Oliver Turvey, Ma Qinghua |
Mercedes-Benz EQ Formula E Team | Mercedes-Benz EQ Silver Arrow 01 | Stoffel Vandoorne, Nyck de Vries |
GEOX Dragon | Penske EV-4 | Brendon Hartley,Nico Müller |
Audi Sport ABT Schaeffler | Audi e-tron FE06 | Lucas di Grassi, Daniel Abt |
DS Techeetah | DS E-TENSE FE20 | António Félix da Costa, Jean-Éric Vergne |
TAG Heuer Porsche Formula E Team | Porsche 99X Electric | Neel Jani, André Lotterer |
ROKiT Venturi Racing | Mercedes-Benz EQ Silver Arrow 01 | Felipe Massa, Edoardo Mortara |
Panasonic Jaguar Racing | Jaguar I-Type 4 | Mitch Evans, James Calado |
Nissan e.dams | Nissan IM02 | Oliver Rowland, Sébastien Buemi |
BMW i Andretti Motorsport | BMW iFE.20 | Alexander Sims, Maximilian Günther |
Mahindra Racing | Mahindra M6Electro | Jérôme d’Ambrosio, Pascal Wehrlein |