Ve Formuli E skončily staré pořádky. Předchozí šampioni Audi a Renault se perou s tvrdou konkurencí

Radek Vičík Radek Vičík
5. 3. 2018 18:14
Formule E už není jen místem, kam chodí piloti F1 dožít kariéru. Dopředu se dere "mladá krev" a brzy přijde monopost nové generace.
Německý jezdec Daniel Abt se v sobotu v Mexiku stal desátým pilotem, který v dosavadní historii čtyř sezon Formule E vystoupal v cíli na nejvyšší stupínek.
Německý jezdec Daniel Abt se v sobotu v Mexiku stal desátým pilotem, který v dosavadní historii čtyř sezon Formule E vystoupal v cíli na nejvyšší stupínek. | Foto: Audi MediaCenter

Mexico City - Zatímco většina hlavních motoristických seriálů letos ještě ani nezačala, Formule E má za sebou téměř polovinu letošní sezony. Elektrické monoposty se totiž stále drží "fotbalového" kalendáře podzim - jaro, takže sobotní závod v Mexiku byl už pátým podnikem ročníku 2017-2018.

Mexico City bylo sice svědkem premiérového vítězství německého pilota Daniela Abta ve voze stáje jeho otce a značky Audi, ale v celkovém pořadí jasně vede Jean-Éric Vergne. Expilot F1 má 12bodový náskok před jediným mužem, který zatím vyhrál v sezoně dva podniky - Felixem Rosenqvistem ze Švédska.

Francouz Vergne si je však určitě vědom osudu svého krajana Sébastiena Buemiho, jenž měl loni po půlce předchozí sezony náskok 43 bodů, přesto se šampionem nakonec stal Abtův týmový kolega Lucas di Grassi.

Kariéra v F1 už není podmínkou

Jenže letos to na panování týmů Audi Sport ABT Schaeffler ani Buemiho Renaultu e.dams nevypadá. Poslední sezona před malou revolucí a nástupem dalších světových značek se odbývá ve znamení velké vyrovnanosti. Rosenqvist pilotuje vůz indické Mahindry, která startu v e-formuli obětovala účast v MS silničních motocyklů.

Švédovi patřil druhý závod v ulicích Hongkongu a následující podnik v marockém Marrákeši. Abychom nezapomněli, první Velkou cenu sezony ovládl Brit Sam Bird s vozem Virgin Racing, který je napojen na prémiovou značku Citroënu DS. V chilském Santiagu si pro vítězství dojel Vergne v barvách čínské stáje Techeetah. Té patří aktuální vedení v hodnocení týmů před Mahindrou a Jaguarem.

Rosenqvist je jen jedním z příkladů toho, že Formule E už dávno není nějakým "odkladištěm" expilotů F1. Zatímco v první sezoně takoví jezdci tvořili tři čtvrtiny závodního pole, v té právě probíhající je to ani ne třetina.

"Elektriky" lákají další německé značky

I když většina týmů místo jednotného hnacího ústrojí Renault používá pohonné jednotky vlastní konstrukce, stále nemůže být řeč o Poháru konstruktérů. Stejný systém zůstane zachován i od sezony 2018-2019, pro niž je připravené nové revoluční šasi Spark SRT05e. Navíc díky bateriím od jedné z firem ze skupiny McLaren skončí vysmívaná výměna vozu uprostřed závodu. Nový zdroj energie totiž postačí na celou délku Grand Prix.

Elektromobilita jako hit současnosti láká další a další světové výrobce. V rámci koncernu vystřídá Renault, jenž se zaměří na formule 1, značka Nissan.

Do Formule E má namířeno i BMW, které už nyní spolupracuje s týmem Andretti, a od sezony 2019-2020 také konkurenční Mercedes. Ten kvůli tomu letos završí své tři dekády v německém šampionátu cestovních vozů DTM. Porsche zase po třetím triumfu v Le Mans v řadě kvůli témuž kroku uzavřelo působení v elitní třídě LMP1 MS ve vytrvalostních závodech (FIA WEC).

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Erdogan navštívil strategické město, které získal Ázerbájdžán v bojích s Arménií

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan dnes navštívil strategické město Šuša, které obsadil Ázerbájdžán v loňských bojích o Náhorní Karabach s Arménií. Erdogana přijal s vojenskými poctami ázerbájdžánský prezident Ilham Alijev. Turecko a Ázerbájdžán jsou blízkými spojenci, a to také ve vojenské oblasti. Arménie označila návštěvu za provokaci, uvedla agentura AP.

Oba prezidenti podepsali ve městě společnou deklaraci, ve které se jejich země zavazují k širší spolupráci. "V tomto dokumentu je mimořádně významná naše spolupráce v oblasti obranného průmyslu a vojenské podpory," uvedl Alijev.

Erdogan je prvním zahraničním prezidentem, který navštívil město Šuša poté, co se dostalo pod kontrolou Ázerbájdžánu. Uvedl, že zde chce otevřít turecký konzulát. "Tím zajistíme, že naše aktivity budou rychlejší a efektivnější," prohlásil. Zároveň vyzval Arménii, aby se zapojila do spolupráce a budování společné budoucnosti v regionu, uvedl turecký tisk.

Arménie však návštěvu odsoudila. Její ministerstvo zahraničí ji označilo za provokaci, jež "výrazně poškozuje mezinárodní snahy o stabilitu v regionu".

před 1 hodinou

Macron: Evropa by měla mít 10 obřích technologických firem, aby konkurovala USA

Francouzský prezident Emmanuel Macron by v Evropě do roku 2030 rád viděl deset technologických gigantů s tržní hodnotou každého z nich přesahující sto miliard eur (přes 2,5 bilionu Kč). Macron dnes v Elysejském paláci hostil stovku evropských investorů a podnikatelů v oblasti nových technologií. Iniciativa Scale Up Europe, po níž akce převzala jméno, si klade za cíl narušit dominanci Spojených států v odvětví.

Podnikatelé musí vlády dotlačit k větší efektivitě, myslí si Macron, který přitom zdůraznil zejména americkou a čínskou konkurenci. Cílem zmíněné evropské iniciativy, kterou se Francie pokouší vést, je zlepšení financování start-upů, hlavně v pozdější fázi růstu, aby se dostaly do vyšší ligy, přitáhly další investice a špičkové zaměstnance.

Macron s ohledem na francouzské předsednictví Evropské unie od počátku roku 2022 apeloval na zavedení takzvaného evropského technologické ho víza, aby bylo možné do EU přilákat zahraniční talenty, a na zaměření velkých investorů na inovaci.

Francouzský prezident připomněl, že cílem Francie je mít 25 jednorožců, tedy firem s hodnotou přes jednu miliardu dolarů (zhruba 25 miliard Kč). Dnes jich má patnáct.

Další zprávy