Komentář: Formule E žije v budoucnosti, ale čeká jak na smilování na nový monopost

Radek Vičík Radek Vičík
23. 5. 2018 19:41
Formule E se snaží spojit závodění v centrech světových velkoměst s prezentací nejmodernějších technologií. Ty však někdy převáží nad závodní stránkou elektrických formulí.
Ukázková jízda Berlínem. Závodník Nico Rosberg projíždí německou metropolí s eklektickou formulí Gen2. | Video: Formule E

Berlín (od našeho zvláštního zpravodaje) - Když se 13. září 2014 v Pekingu poprvé roztočila kola elektrických monopostů, škarohlídi Formuli E prorokovali, že dopadne jako řada více či méně neúspěšných šampionátů. Teď se blíží k finiši čtvrtá sezona, a i když "elektriky" už mnohdy narážejí na hranici svých možností, budoucnost vypadá velmi slibně.

Formuli E hraje do karet všeobecný trend k udržitelnosti v dopravě, v němž mají klíčovou roli právě elektromobily. V součinnosti má aspoň jeden model na baterii prakticky každá solidní automobilka.

Kdo nemá baterie, jako by nebyl

V seriálu se prezentují značky od Británie (Jaguar), přes Francii (luxusní značka DS z portfolia PSA), Německa (Audi) až po Indii (Mahindra). A nechybí ani všudypřítomná Čína, vždyť tým Techeetah vlastní investiční skupina China Media Capital, která má podíl i ve fotbalovém klubu Manchester United.

Kdo dneska nemá elektromobil, jako by nebyl. Proto do šampionátu míří i další německé značky BMW, Mercedes a Porsche. To je jeden z trendů, jenž zneklidňuje bossy F1, odkud naopak velcí výrobci automobilů v poslední dekádě hromadně prchali.

"Zelený přístup" se šéfové Formule E snaží zdůrazňovat na každém kroku. Velkou část elektřiny potřebné na provoz seriálu se snaží získávat ze solárních panelů a i generátor je poháněn místo nafty přírodě méně nebezpečným glycerinem.

Bez emisí vzhůru do centra

S elektrickým pohonem přímo souvisí nepřehlédnutelné plus závodů. Díky tomu, že vozy neprodukují žádné spaliny, je možné závodit skutečně v srdcích světových metropolí. Formule E se tak už projela po Londýně, Paříži, Berlínu (jeden ročník se z bývalého letiště v Tempelhofu stěhoval k Braniborské bráně), Moskvě, Pekingu, Miami či New Yorku.

Začátkem června se poprvé od tragédie v Le Mans roku 1955 právě díky FE vrátí do Švýcarska (konkrétně do ulic Curychu) okruhové závodění a následující sezona bude mít jednu zastávku v Rijádu, hlavní městě ultrakonzervativní Saúdské Arábie.

Aktuální sezonu 2017-18 ukončí dvojzávod v New Yorku. Elektrické formule totiž, podobně jako fotbal, vyznávají kalendář podzim - jaro. Letošní ročník tak začal už v prosinci v ulicích Hongkongu.

Třetím "startovačem" Formule E je propojení elektromobility s rostoucím zájmem o moderní technologie. Vedení šampionátu nezůstává jen u baterií, do centra pozornosti se dostává i autonomní řízení. Tuto oblast "pokrývají" připravované závody Roborace, v nichž se mají utkat speciály bez řidiče.

Prototyp autonomního zváodního vozu pro Roborace.
Prototyp autonomního zváodního vozu pro Roborace. | Foto: Radek Vičík

Tyto vozy mají před sebou ještě dlouhou cestu, což ukázala i demonstrační jízda během sobotní berlínské ePrix. Když za volantem černého prototypu - ne nepodobného vozům skupiny LMP3 ze světa vytrvalostních závodů - seděl skutečný jezdec, bylo vše, jak má být. Ale jakmile převzal řízení autonomní systém, vykružovalo auto zatáčky rychlostí nováčka autoškoly při první hodině na cvičišti.

Další technologie blízké budoucnosti i žhavé současnosti byly k vidění v obří fanouškovské vesnici, kde se velké firmy a automobilky předháněly se spektakulárními projekty. Počínaje virtuální realitou, přes samořiditelný vozík na poštu až po robota rozdávajícího podpisy. O desítkách modelů hybridů a hlavně elektromobilů nemluvě.

Budoucnost se jmenuje Gen2

Ale zpátky k závodění. Samotná Formule E těží z toho, že se jezdí na tratích vytyčených v centrech měst či na letištní ploše. Jedná se o poměrné krátké přehledné trati, kde se už z podstaty městského závodění často bourá.

Ale tady právě seriál naráží na své limity. Formule E nemá nějaký omračující výkon, slavnou Eau Rouge ve Spa-Francorchamps by jen tak tak vyjela. Rychlost je opticky slušná jen díky tomu, že okruhy nemají přehnaně dlouhé rovinky.

A hlavně je tu ono z pozic jiných motoristických šampionátů vysmívané vyměňování formulí uprostřed závodu kvůli nedostatečné kapacitě baterií. Kvůli němu se do šampionátu dosud nezapojila značka BMW, protože by jí marketinkově uškodil fakt, že na to baterie zatím "nemají".

To všechno by měla změnit futuristicky vypadající Formule E nové generace, zvaná Gen2. Monopost s částečně zakrytými koly a bez zadního spoileru už má kapacitu baterie na celý závod (ale tady je malý reklamní fígl, závody budou proti současnosti asi o 20 % zkráceny, takže nejde reálně o nárůst kapacity na dvojnásobek).

Vůz při ukázkové jízdě na okruhu v Tempelhofu, kterou v sobotu prováděl exmistr světa F1 Nico Rosberg, vypadal opticky rychlejší a dynamičtější. Závěrečný soud ale přijde až v závodním módu při první ePrix nové sezony.

A konečný verdikt? Ten, ať si udělá každý čtenář sám. Pokud milujete na závodech vůni spáleného benzínu a ohlušující řev motorů, Formule E nejspíš nebude váš šálek kávy. Navíc ji nikdy nebude možné porovnávat s F1, protože jde o dva zcela odlišené koncepty. Už třeba proto, že závod FE se od prvních tréninků až po samotnou ePrix odjede za jediný den

Jste-li však "geek" a fandíte novým technologiím, mohou vás zaujmout jak monoposty na baterii, tak bohatý doprovodný hi-tech program.

 

Právě se děje

Další zprávy