Finále letošní sezony formule E bylo dramatické. Poprvé se šampionát jel jako oficiální mistrovství světa Mezinárodní automobilové federace (FIA), což ho řadí mezi prominentní seriály, jako je formule 1 či MS v rallye.
Navíc si "novou mobilitu" vetkl do štítu končící šéf světového motorsportu Jean Todt. Formuli E považuje za jeden z klenotů FIA a cestu, jak závodění zachovat i při chystané revoluci v pohonu civilních aut.
O titulu mohlo - čistě matematicky - snít před nedělní druhou jízdou na berlínském Templehofu hned 13 pilotů. Bouračka na startu odepsala dva z nich a další velký kandidát odpadl po pár kolech také kvůli nehodě.
It’s clear that Mortara mistimed his turn to avoid Evans. Should Mortara take the blame for that crash? pic.twitter.com/bPeZiy8GkO
— Ari TH Feeder (@AriTHFeeder) August 15, 2021
Prvním světovým šampionem "elektrik" se tak stal Nizozemec Nyck de Vries s Mercedesem a Stříbrné šípy ovládly i soutěž týmů.
Německá vybíjená
Mnohem důležitější věci pro budoucnost FE se ale odehrávaly v zákulisí. Seriál čeká ještě jeden ročník v tradičním systému podzim - jaro se současnými monoposty, pak se místo nich ve druhé polovině příštího roku objeví šasi tzv. Gen3. Ta kromě jiného nabídnou rychlonabíjení v boxech. Tedy jakousi elektrickou náhradu tankování, které bylo v F1 před lety zakázáno.
Jenže ambicióznímu plánu FIA začaly házet klacek pod nohy překvapivě především německé automobilky. V prosinci oznámili zástupci Audi i BMW, že se po tomto ročníku s formulí E rozloučí.
U BMW je to relativně pochopitelné, do seriálu mnichovská značka přišla teprve v ročníku 2018/19, ale u její konkurence z Audi to byl šok.
Už proto, že se dříve rozhodla vycouvat ze všeho závodění s "klasickým" motorem a vrhnout se jen na elektromobilitu. Jenže místo FE, kde prostřednictvím týmu Abt působí od první sezony, objevili v Ingolstadtu mnohem větší marketinkový potenciál Rallye Dakar a zaměřili se na ni. Samozřejmě s autem na baterie.
Kdo bude lídrem vývoje?
A teď tu má budoucnost formule E další velký problém. Ve středu oznámil Mercedes, že o nějakou Gen3 nemá zájem a po sezoně, v níž bude obhajovat nejvyšší mety, zmizí pryč.
"Společnost v budoucnosti soustředí své aktivity v oblasti motoristického sportu na formuli 1. Tím posílí postavení tohoto sportu jako nejrychlejší laboratoře pro vývoj a provoz udržitelných budoucích závodních technologií," stojí v oficiálním prohlášení mateřského koncernu Daimler.
Pro FE má toto vyjádření hned dvojí nepříjemný dopad. Přijde o skutečně celosvětově prestižní značku a navíc Mercedes bez skrupulí označil za nejlepší teritorium pro další výzkum nových technologií formuli 1.
Ukazuje se, že cesta standardizovaných baterií nemusí být tou správnou. Už několik automobilek projevilo zájem o možnost vlastního vývoje. Bude přece vždycky hezčí, když se v reklamě objeví, že vyhrál váš jezdec s vaší pohonnou jednotkou i baterií.
Jenže právě tady se setkávají dvě protichůdné linie. Vedení seriálu chce zavčasu zastavit enormní růst nákladů, který by podobné speciální vývojové týmy znamenaly.
Ve hře je výdajový limit podobný tomu, jaký chce zavést F1. Výkonný ředitel formule E Jamie Reigle i ředitel seriálu Frederic Bertrand jsou jasně pro. Hovoří se o hranici 20 až 25 milionů eur na dvě sezony. To by pro Mercedes byla velká rána, protože podle informací webu motorsport.com je 25 milionů eur absolutní minimum, co Mercedes nyní za dva roky utratí.
Formuli E drtí i současná situace kolem covidu-19. Závody se jezdí v centrech měst a lidí moc nechodí. Například teď o víkendu nebyla na bývalém letišti Tepelhof, jež je pár zastávek metra od centra německé metropole, zdaleka plná kapacita 10 400 míst, na něž byly v prodeji lístky v ceně od 49 eur.
Ani televizní sledovanost není podle dobře informovaných zdrojů bůhvíjaká. Což je další nepříjemná zpráva pro šampionát, který sází právě na to, že je zábavou pro celou rodinu.
I přes všechny tyto problémy je stále řada značek, které o éru Gen3 mají zájem. Už se jí upsaly Nissan (koncern Nissan Group), DS (Stellantis), Jaguar (Jaguar Land Rover) či Porsche (Volkswagen AG). Osud teď mají plně v rukou jeho bossové a FIA.