Třetí sezona Formule 2 je definitivně minulostí. Nebo také 53., ono záleží na tom, jak se to vezme. F2 byla totiž dodavatelem talentů už od raných dob moderního motorsportu, ale pod křídla Mezinárodní automobilové federace FIA se dostala zpátky teprve v roce 2017 v rámci sjednocení žebříčku posloupnosti jednotlivých "výukových" formulí.
Do F1 se od té doby z této kategorie dostala pětice jezdců (Charles Leclerc, Sergej Sirotkin, Alexander Albon, Lando Norris a George Russell), příští rok přibude šestý (Nicholas Latifi).
Ovšem míst mezi elitou je málo, takže třeba letošní šampion Nyck de Vries má smůlu a najde uplatnění v elektrické Formuli E. A celkově třetí Ital Luca Ghiotto monoposty opustí úplně a vymění je za sportovní vozy kategorie GT.
Po deseti letech se s logem Formule 2 spojila tragická havárie. Jenže Henry Surtees v roce 2009 v Brands Hatch zahynul vlastně v úplně jiném šampionátu, který se tenkrát snažil navázat na někdejší lesk F2. Syn mistra světa F1 Johna Surteese tehdy dostal do hlavy kolem, které se utrhlo z jiného vozu.
Letošní tragédie ve Spa-Francorchamps byla souhrou nešťastných náhod. Hubert ve výjezdu z legendární zatáčky Eau Rouge vrazil do svodidel, která ho vrátila zpět na trať. Jenže Francouzův monopost se ocitl kolmo k projíždějícím vozům a Juan Manuel Correa z české stáje Sauber Junior Team by Charouz ho trefil z boku v rychlosti 270 km/h.
Dvaadvacetiletý Hubert srážku nepřežil, o dva roky mladší Američan s ekvádorskými kořeny dlouho bojoval o život.
Paradoxně šlo o bouračku dvou kvalitních závodníků majících před závodem v Belgii na svém kontě dohromady čtyři umístění na stupních vítězů. Naopak ti, kteří předváděli výkony neslučitelné s tak kvalitním seriálem, vyvázli bez škrábanců.
Řeč je především o fantomovi jménem Mahaveer Raghunathan. Indický rodák se zapsal do dějin nejen F2 tím, že se jako vůbec první pilot dokázal během jediné sezony hned dvakrát vybodovat. Jinými slovy, nabral do pomyslného závodnického řidičáku za porušení pravidel a způsobení bouraček dvojnásobnou porci limitních 12 trestných bodů.
Po prvním tuctu si za trest nezazávodil na Red Bull Ringu, ale v druhé polovině sezony stačil vyvádět takové psí kusy, že ho před druhou stopkou zachránil jen její konec.
Bude záchranou další superlicence?
21letý jezdec startující s nizozemskou licencí, který byl na kolo tak o čtyři vteřiny pomalejší než nejlepší jezdci, dokázal třeba hned v úvodním závodu sezony v Bahrajnu dvakrát projet pod šachovnicovou vlajkou. Při posledním víkendu v Abú Dhabí zase zkoušel start, i když před ním stály dva jiné monoposty. A vyjmenovat všechny bouračky, kterých se zúčastnil, by bylo na dlouhý seznam.
Pomalý Mahaveer Raghunathan doslova čaruje v Monaku:
Mahaveer Raghunathan vs @JaitkenRacer in Monaco - What A Story!#F2 pic.twitter.com/crQu4jhXTZ
— Schnixel (@_Schnixel) May 24, 2019
Zatímco do F1 se v rámci boje proti protežovaným platícím pomalým pilotům dostanou jezdci jen při získání určitého počtu "kvalifikačních bodů", do nižších šampionátů může nastoupit prakticky kdokoliv. Tak jako Raghunathan.
Nejen jeho špatný příklad přivedl FIA na myšlenku začít vázat start i v dalších seriálech na superlicenci. "Myslím si, že stejný systém bychom měli uplatnit i v nižších šampionátech - Formuli 4, Formuli 3 a Formuli 2," uvedl ještě v Abú Dhabí šéf FIA Jean Todt.
Tento návrh se v pedoku setkal s rozporuplnými reakcemi. Zástupci některých týmů s ním souhlasí. Jiní ale upozorňují na to, že i provozování stájí F2 je byznys a oni potřebují jezdce s patřičně tučnou šekovou knížkou.
Solidní šestka pro český Sauber
Problém s neschopnými závodníky se určitě netýkal českého týmu. Na rozdíl od loňské sezony sice stáj Sauber Junior Team by Charouz nedosáhla na vítězství v jednotlivém závodě, ale v soutěži týmů obhájila šestou pozici.
Brit Callum Ilott obsadil konečné 11. místo, Correovi patřila i přes absenci v závěru sezony 13. pozice hned za Mickem Schumacherem. Američanův záskok, Rus Matevos Isaakjan, na body ve svých čtyřech jízdách nedosáhl a byl klasifikován na 25. pozici.