Boj o titul se přiostřuje, Vettel potřebuje v Japonsku dojet před Hamiltonem

Radek Vičík Radek Vičík
5. 10. 2017 17:05
Velká cena Japonska může hodně napovědět o tom, zda Sebastian Vettel ještě dokáže zdramatizovat souboj o korunu šampiona formule 1. Lídr mistrovství světa Lewis Hamilton však těží ze spolehlivosti motoru Mercedes.
Japonští fanoušci Ferrari věří, že v Suzuce letos uspěje Sebastian Vettel.
Japonští fanoušci Ferrari věří, že v Suzuce letos uspěje Sebastian Vettel. | Foto: Reuters

Suzuka - Sebastian Vettel sice unikl trestu za výměnu převodovky po bizarní kolizi s Lancem Strollem krátce po skončení závodu v Sepangu, přesto před ním stojí v nedělní Velké ceně Japonska formule 1 těžký úkol. Pilot Ferrari potřebuje při útoku na lídra seriálu Lewise Hamiltona bezpodmínečně dojet před svým rivalem v Mercedesu a ukrojit něco z jeho 34bodového náskoku.

I  když Stroll značně poničil zadní část Vettelova monopostu, v dílnách v Maranellu se podařilo převodovku zachránit, čímž byl německý pilot (prozatím) uchráněn od trestu ztráty pěti míst na startovním roštu.

"Měli jsme v Malajsii problém, který zastavil mě i Kimiho (Räikkönena). Je jasné, že se pak snažíte pochopit, co se stalo. Uvnitř však nijak nepanikaříme, nechystají se žádná převratná opatření. Jsme si jistí, že v Suzuce budeme mít konkurenceschopný vůz," prohlásil Vettel.

Hamilton se může spolehnout na motor

Jenže i když ve Velké ceně Malajsie dokázal z posledního místa poskočit na čtvrtou příčku, pořád musí mít na paměti, že od prázdninové pauzy v každém závodě na Hamiltona ztratil. Ještě jedno zaváhání a Brit bude ve stejné pozici jako loni Nico Rosberg, jemuž k titulu stačilo dojíždět druhý za vítězícím Britem.

A v Suzuce to nemusí dopadnout jinak. Na rozdíl od Sepangu japonský okruh s menším počtem dlouhých táhlých zatáček Mercedesu sedí. Je hodně podobný Silverstonu, kde byly letos Stříbrné šípy nezastavitelné.

Neuvěřitelná je i spolehlivost Hamiltonova vozu. Zatímco Valtteri Bottas v druhém Mercedesu musel odstoupit ve Španělsku a v Malajsii postupně stávkovaly motory obou Ferrari, Brit měl jediný problém v Baku. A tam si stejně dojel pro 15 bodů.

Suzuku má Vettel rád

Proti tomu Vettel sází svoji skvělou formu v Suzuce. Čtyřikrát zde stál na pole position a čtyřikrát vyhrál. A teprve loni skončila série sedmi let, kdy v Japonsku nesestoupil ze stupňů vítězů. Vedle toho má ještě Kimiho Räikkönena, který už ani teoreticky nemůže získat titul, takže se soustředí na pomoc svému týmovému kolegovi.

Letos uplynou tři roky od tragické havárie Julese Bianchiho, který ve 43. kole deštivého závodu v Suzuce vletěl ve voze Marussia pod traktor odstraňující jiný havarovaný vůz. Francouz utrpěl vážné mozkové trauma, už nikdy se neprobral z kómatu a v červenci 2015 zemřel.

Titulová matematika je jednoduchá. Do konce letošního šampionátu chybí už jen pět Grand Prix a v každém z nich Vettel potřebuje stáhnout sedm bodů. Zvládne to v Suzuce? To ukáže 42. Velká cena Japonska,která startuje v neděli v 7:00 českého času. Grand Prix vysílá stanice Sport2, hodinu před startem začíná předzávodní studio.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 32 minutami

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

Zdroj: ČTK
před 50 minutami

San Marino bude v nedělním referendu rozhodovat o legalizaci potratů

Obyvatelé San Marina budou v neděli hlasovat v referendu o tom, zda chtějí povolit interrupce během prvních 12 týdnů těhotenství. Návrh dále žádá, aby úřady legalizovaly umělé přerušení těhotenství i po tomto období, pokud je ohrožen život či psychické zdraví ženy kvůli anomáliím nebo vývojovým vadám plodu, napsala dnes agentura AP. San Marino je jedním z posledních států v Evropě, které potraty zcela zakazují.

Zákaz interrupcí v San Marinu platí už od roku 1865. Tamní ženy proto cestují kvůli tomuto zákroku do Itálie, která maličký stát obklopuje ze všech stran, a kde jsou potraty legální od roku 1978. Pokud obyvatelé San Marina podstoupí v Itálii jiné lékařské zákroky, které v jejich vlasti nejsou dostupné - jako kupříkladu transplantace - veřejný zdravotnický systém náklady proplatí. To však neplatí pro potraty, jelikož je stát považuje za nelegální, píše AP.

Zastánci změny zákona proto upozorňují, že tato situace představuje finanční zátěž pro ženy, které interrupce podstupují. Kritici zákazu potratů rovněž tvrdí, že je trestem pro ženy, které byly znásilněny. "Pokud nechcete, aby se vědělo, že nemáte v úmyslu pokračovat v těhotenství, je mnohem méně pravděpodobné, že se obrátíte na policii a nahlásíte znásilnění," upozorňuje Joanna Nellesová z Rady Evropy, kde šéfuje oddělení, jež monitoruje dodržování Istanbulské úmluvy o potírání násilí na ženách a domácího násilí.

Antonella Mularoniová, která je pro zachování zákazu, podle agentury AP argumentuje tím, že ženy a dívky v San Marinu mohou dostat v lékárnách bezplatně antikoncepci včetně přípravku, jenž se používá po pohlavním styku.

Úřady San Marina, kde žije na 33 000 lidí, podle AP k referendu přistoupily poté, co k němu vyzvalo zhruba 3000 obyvatel v petici. Přičemž většina z nich byly ženy. Žádné průzkumy veřejného mínění však nejsou před hlasováním k dispozici. Pokud zvítězí zastánci změny restriktivního zákona, parlament San Marina bude nucen potraty legalizovat, poznamenala AP.

Mezi další malé země v Evropě, kde jsou interrupce zakázány, patří Malta, Andorra nebo britský Gibraltar. Některé z nich změnu zákonů zvažují. Například na Maltě, kde za potrat hrozí až tři roky vězení, letos jeden z poslanců předložil návrh zákona, který by tuto směrnici změnil. Podle maltských úřadů se nicméně trest uplatňuje jen zřídka a poslední známý rozsudek vězení kvůli potratu padl v 80. letech minulého století, píše AP.

Obyvatelé britského zámořského území Gibraltaru pak letos v červnu schválili zmírnění tamního zákona zakazujícího potraty. Odsouhlasili mimo jiné, aby byly interrupce možné do 12 týdne těhotenství v případě ohrožení fyzického nebo duševního zdraví ženy, či v případě, že bude poškození plodu neslučitelné s jeho životem. Interrupce má být také možná v případě početí při znásilnění nebo incestu.

Další zprávy