Grosjean je rád, že banku vyměnil za formuli 1. Rychlý kuchař chce zkusit i Dakar

Radek Vičík Radek Vičík
8. 2. 2020 8:56
Jedním z exkluzivních hostů vyhlášení ankety Zlatý volant byl pilot formule 1 Romain Grosjean ze stáje Haas. "Důležité je mít talent a být pořád rychlý. Také musíte mít hodně duševní síly, abyste byli schopni zvládat tlak, který je na vás kladený," prozradil jezdec týmu Haas v exkluzivním rozhovoru pro deník Aktuálně.cz svůj recept na nepřežité působení v F1 od roku 2012.
Pilot formule 1 Romain Grosjean  při rozhovoru pro deník Aktuálně.cz.
Pilot formule 1 Romain Grosjean při rozhovoru pro deník Aktuálně.cz. | Foto: Agentura Pozitif
Pilot F1 Romain Grosjean převzal cenu za celoživotní přínos na vyhlášení ankety Zlatý volant za rok 2019 | Foto: ČTK
Pilot formule 1 Romain Grosjean při rozhovoru pro deník Aktuálně.cz. | Foto: Agentura Pozitif
F1 2019: Romain Grosjean (Haas) | Foto: Reuters
Helmy F1 2019: Romain Grosjean | Foto: Týmy F1
Testy F1 2019, Barcelona I: Romain Grosjean, Haas | Foto: Reuters
Testy F1 2019, Barcelona II: Romain Grosjean, Haas | Foto: Reuters
Testy F1 2019, Barcelona I: Romain Grosjean, Haas | Foto: Reuters
Testy F1 2019, Barcelona I: Romain Grosjean, Haas | Foto: Reuters
F1 2019: Romain Grosjean a Kevin Magnussen, Haas VF-19 | Foto: Rich Energy Haas F1 Team
F1, VC Singapuru 2018: Romain Grosjean, Haas | Foto: Reuters
F1 VC Austrálie 2018: Romain Grosjean, Haas | Foto: ČTK
F1 2017: Kevin Magnussen a Romain Grosjean, Haas | Foto: Haas F1 Team via Facebook
Prázdniny pilotů F1: Romain Grosjean | Foto: Instagram
F1 VC Ruska 2017: Romain Grosjean, Haas | Foto: Reuters
F1 2017: Romain Grosjean, Haas | Foto: Romain Grosjean via Twitter
Helmy F1 Monako 2016: Romain Grosjean, Haas | Foto: Romain Grosjean via Twitter
F1, VC Číny 2016: Romain Grosjean, Haas | Foto: Haas F1 Team
F1, VC Austrálie 2016: Romain Grosjean , Haas | Foto: Reuters
Testy F1 2016: Romain Grosjean, Haas | Foto: Haas F1 Team via Facebook
F1 2016: Romain Grosjean, Haas | Foto: Haas F1 Team
F1 2015: Roman Grosjean, Lotus | Foto: Reuters
F1, VC Maďarska 2015: pocta Julesi Bianchimu - Romain Grosjean, Lotus | Foto: Lotus F1 Team via Facebook
F1: Marion Jolles Grosjeanová, manželka Sebastiana Grosjeana | Foto: TF1
F1 2014: Romain Grosjean (Lotus) | Foto: Pirelli Motorsport
F1, VC Koreje 2013: Romain Grosjean, Lotus | Foto: Renault Sport/DPPI
Formule 1, VC Belgie 2013: Romain Grosjean a Kimi Räikkönen, oba Lotus | Foto: Reuters
VC Monaka 2013: Romain Grosjean, Lotus | Foto: Reuters
F1, VC Bahrajnu: Romain Grosjean , Lotus | Foto: Reuters
Formule 1: Romain Grosjean, Lotus | Foto: Reuters
Formule 1, Romain Grosjean (Lotus) | Foto: Reuters
Formule 1: Romain Grosjean, Lotus | Foto: Lotus F1 Team
Romain Grosjean a Tom Kristensen byli po dramatickém finále spokojeni oba. | Foto: Race Of Champions
Romain Grosjean je pátým francouzským vítězem v historii Race of Champions, ale vůbec prvním aktivním pilotem formule 1. | Foto: Race Of Champions
Romain Grosjean se vinou trestu ztráty pěti míst na startu stal v Austinu nechtěným hrdinou kvalifikace. | Foto: Pirelli Motorsport
Foto: Reuters
Trio úspěšných: zleva Roman Grosjean, Lewis Hamilton a Sebastian Vettel. | Foto: Red Bull Racing - Drew Gibson/Getty Images
Foto:
Foto: Reuters
Romain Grosjean při kvalifikaci F1 ve Španělsku | Foto: Reuters
F1 Bahrajn (Romain Grossjean a Kimi Räikkönen) | Foto: Reuters
Foto: Reuters
Paradox. Romain Grosjean havaroval při tréninku ve stejné zatáčce, jako před rokem (tehdy na příkaz vedení stáje) Nelson Piquet jr. | Foto: Sport
Grosjean a Badoer bojují při Velké ceně Evropy. | Foto: Reuters
Také v roce 2007 se na jednom stupni vítězů setkalo trio budoucí pilotů F1. Tentokrát to byli (zleva) Kamui Kobajaši, Romain Grosjean a Sébastien Buemi. | Foto: DTM Media

Co je pro vás větší adrenalin: čekání na startu závodu, až zhasnou světla, nebo vaření podle nového receptu?

(smích) Pořád cítím největší vzrušení na startu Grand Prix. Vaření je fajn, ale závodění je lepší.

Jak se vlastně zrodila vaše kuchařská vášeň?

V roce 2009 jsem potřeboval zhubnout. Po tom, co jsem týden jedl jen kuřata a fazole, už se to nedalo vydržet. Začal jsem se vážně věnovat vaření. Setkal jsem se s několika šéfkuchaři a od nich získal inspiraci. A z vaření se stala vášeň.

Co rád jíte a co rád vaříte?

Všechno. Rád vařím, rád jím. Sním skoro všechno. Radši vařím hlavní jídla než dezerty, protože ty vyžadují specifickou techniku, kterou nemám.

Zkusil jste v Praze něco z české kuchyně?

Ne, neměl jsem k tomu příležitost. Miluju guláš, ale to je maďarské jídlo. V restauraci mi můj manažer Martin Reiss (český rodák působící už dlouhá léta v F1 - pozn. aut.) ukázal na fotce to vaše slavné knedlo vepřo zelo.

Byl jste v Praze už někdy dřív než teď jako host Zlatého volantu?

Jen jednou na skok, když jsem pak jel do Brna na závod šampionátu FIA GT1. Teď jsem měl čas si ji prohlédnout a je to opravdu krásné město.

Být včas je švýcarská ctnost

Spolu s manželkou jste dokonce vydal i kuchařku. Pokud bychom mohli vaření vzít jako francouzskou část vaší osobnosti, co je tou švýcarskou?

Vždycky všude chodím včas. (A smysl pro peníze, doplnil se smíchem manažer Reiss.)

Rád sledujete výši vašeho účtu?

To ne, ale vždycky mám radost, když mi manažer zavolá a řekne: Máme nového sponzora! Navíc na začátku kariéry jsem pracoval v bance. Ještě po debutu ve formuli 1 jsem druhý den nastoupil do banky, kde jsem měl poloviční úvazek. Ale jsem rád, že už si nemusím každé ráno brát oblek a jít si sednout do kanceláře.

Před deseti lety jste musel opustit svět formule 1 a závodil v Auto GP, GP2 a také se sportovními vozy. Byla to lekce, kterou jste si musel projít, abyste se pak mohl vrátit do F1 a vydržet v ní dodnes?

Tenkrát jsem neměl moc na výběr. Byl jsem ve špatný čas na špatném místě. V roce 2009 jsem měl šanci vstoupit do formule 1, ale byl jsem jedním z lidí, které do týmu přivedl Flavio Briatore. A když on musel tým opustit, byl jsem nucen jít také. Jel jsem i ve světovém šampionátu FIA GT1, což byla zajímavá zkušenost.

Co jste dělal pro návrat do světa Velkých cen?

Mohl jsem se vrátit do Auto GP a důležitý byl start v GP2. Odtamtud totiž byla nejlepší cesta k návratu do F1. A to se mi roku 2012 povedlo. Ale bylo by fajn, kdybych se tomu vyhnul, protože v době mé nepřítomnosti jsme měli velmi úspěšné monoposty, pak by to byl možná úplně jiný příběh. Takový je prostě život.

Ale od roku 2012 jste stálou součástí světa Grand Prix. Ze startovní listiny této sezony v současnosti závodí v F1 už jen dalších šest jezdců. Jak se vám podařilo v tom "žraločím" světě tak dlouho vydržet?

Důležité je mít talent a být pořád rychlý. Také musíte mít hodně duševní síly, abyste byli schopni zvládat tlak, který je na vás kladený - ať máte dobré, nebo špatné dny. Hodně dělají dobří lidé kolem vás. Pořád se musíte snažit dělat svoji práci nejlíp, jak to jde.

Nové formule budou sexy

Jak moc se od vašeho debutu formule 1 změnila?

F1 se neustále mění. Je to velmi rychlý svět. Ale máte-li na mysli podstatu závodění, ta se nezměnila. Pořád jde o to vyrazit na trať závodit a bojovat o vítězství. Něco je jiné, ale ten základ zůstává.

Nabízí lidem pořád stejnou show?

Je to pořád pěkná zábava. Vždycky tu byla nějaká dominance. Ať už to bylo Ferrari s Michaelem Schumacherem, pak Red Bull a Sebastian Vettel a dneska i díky velké spolehlivosti Mercedes s Lewisem Hamiltonem. Někdy ty závody nemusí být až tak vzrušující, jak by se nám líbilo, ale v roce 2021 nás čekají velké změny. Mercedes udělal velký kus práce a ostatní teď musí udělat ještě lepší, aby ho dohnali. 

Pilot F1 Romain Grosjean převzal cenu za celoživotní přínos na vyhlášení ankety Zlatý volant za rok 2019
Pilot F1 Romain Grosjean převzal cenu za celoživotní přínos na vyhlášení ankety Zlatý volant za rok 2019 | Foto: ČTK

Myslíte, že se změna pravidel připravená pro příští rok ubírá správným směrem?

Já to vidím pozitivně. Musíme si trochu počkat. Ale co jsem zatím viděl, vypadá dobře. Bude jednoduší jet za jiným vozem, správnou cestou je omezení nákladů. Auta vypadají futuristicky a docela sexy.

Loni jste měli na trati několik konfliktů s týmovým kolegou z Haasu Kevinem Magnussenem. Bylo pak těžké spolupracovat dohromady v boxech?

S Kevinem jsme kamarádi. Novináři milují příběhy, v nichž jdou týmoví kolegové po sobě. Nebyli jsme jediní. Dřív to hodně vřelo u Force India, loni zase u Ferrari. My jsme si to vyříkali, občas to byla prostě smůla. Také z boxů jsme dostávali na konci závodů pokyny, abychom zůstali na svých pozicích a dovezli monoposty do cíle. Když máte stejné auto se stejným výkonem jako druhý jezdec stáje, může se to stát. Je velká pravděpodobnost, že pojedete blízko sebe. V našlapané druhé polovině závodního pole je málo místa, hodně vozů a může se přihodit neštěstí.

Kouzlo amerického doteku

Liší se v něčem fungování Haasu, tedy týmu s americkým majitelem, proti těm evropským?

Je to trochu odlišné. Management přišel z USA a můžeme z něj cítit takový ten americký dotek. Samotný závodní tým není tak jiný, protože sídlí v Anglii.

Můžete ten americký dotek nějak blíže popsat?

Vždycky je těžké věci porovnávat, ale tady je pořád cítit pozitivní přístup. I když se nám loni vůbec nedařilo, neúspěchy nebyly vždycky brány jako něco negativního. Když se snažíte něco zkusit proto, abyste byli úspěšní, musí se s chybami počítat. V Evropě když se něco nepodaří, je hned cítit dusno.

Byl právě ten pozitivní přístup jedním z klíčů pro to, aby se Haas vyrovnal s loňskou ne zrovna vydařenou sezonou?

Snažili jsme se dělat, co bylo v našich silách. Měli jsme jedno z nejhorších aut. Tým se snažil všechny problémy vyřešit tak, aby letos přišly lepší výsledky. Čas nám poví. Musíme se vydat na trať a tam uvidíme.

Jakou nejdůležitější změnu musíte udělat, abyste se vrátili zpátky do toho boje v silném středu výsledkové listiny?

Loni jsme neměli dobrou aerodynamiku vozu. A to je dneska ve formuli 1 dominující faktor. Doufám, že letos to bude lepší.

Jaký závodní okruh máte nejraději?

Japonskou Suzuku. Je rychlá, má dobrý rytmus, je vzrušující. Nenechává místo pro chyby.

V lednu jste se byl podívat na finiš Rallye Dakar. Chtěl byste si ji v budoucnosti zkusit?

Musel bych dostat svolení od Haasu a mé ženy. (smích) Už odmalička mě tenhle závod přitahoval. Rád bych si ho zkusil.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Ozbrojenci v Kamerunu zaútočili na školu, zabili osm dětí

Nejméně osm dětí ve věku 12 až 14 let zabili a další desítku žáků zranili ozbrojenci, kteří dnes vtrhli do školy ve městě Kumba na západě Kamerunu. Informovala o tom agentura AFP. Masakr, při němž ozbrojenci použili i mačety, se stal v regionu, kde vládní jednotky několik let vedou tvrdý boj se separatistickými skupinami. "Přijeli na motorkách, vtrhli do třídy a začali střílet," popsal scénu místní zastupitel. Zatím není jasné, kdo za útokem na školu stojí. Oblast sužuje konflikt od roku 2017, kdy separatisté vyhlásili po násilném potlačení pokojných protestů vlastní stát Ambazonii. Prezident Paul Biya, který Kamerunu vládne od roku 1982, poté vyhlásil separatistům válku a označil je za teroristy. Podle nevládních organizací se zločinů dopouštějí obě strany.

před 4 hodinami

Ajax překonal rekord nizozemské ligy, Venlu nastřílel 13 gólů

Fotbalisté Ajaxu deklasovali 13:0 Venlo a zaznamenali nejvyšší výhru v historii nizozemské ligy. Útočník Lassina Traoré přispěl k debaklu pěti góly a třemi asistencemi. Pět gólů v jednom utkání dal v dresu slavného amsterodamského celku naposledy před 35 lety legendární Marco van Basten.

Ajax překonal svou nejvyšší výhru ze sezony 1971/72, kdy porazil 12:1 Arnhem. Také střelecký rekord v utkání na soupeřově hřišti byl dosud v držení úřadujícího nizozemského šampiona, který před třemi lety vyhrál na půdě Bredy 8:0.

Favorit ovládl první poločas ve Venlu 4:0, po změně stran navíc dostal červenou kartu domácí Christiaan Kum a Ajax spustil ve zbytku utkání kanonádu. Míč držel 76 procent hracího času a prostor mezi tyčemi trefil třiadvacetkrát. Soupeř naproti tomu ani jednou.

Výjimečný výkon devatenáctiletého útočníka Traorého z Burkiny Faso doplnili i další spoluhráči. Dva góly a asistenci zaznamenal Jurgen Ekkelenkamp, dvakrát se trefil i střídající veterán Klaas-Jan Huntelaar.

Ajax se tak posunul do čela soutěže, na první místo se ale v případě nedělní výhry v Arnhemu může vrátit PSV Eindhoven. Venlo je s pěti body z šesti zápasů ve středu tabulky.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Ženy opět vyšly do boje proti Lukašenkovi

Několik stovek běloruských žen dnes opět demonstrovalo v Minsku za odstoupení autoritářského prezidenta Alexandra Lukašenka. Nejméně deset aktivistek policie zadržela. Menší protivládní demonstrace se konaly i v dalších městech země. Ženy pochodovaly centrem města a měly v deštivém dni červenobílé deštníky v barvách historické běloruské vlajky. Nesly také transparenty, na nichž měly napsány své profese, aby zdůraznily šíři opozice vůči Lukašenkovi. Ten vládne v Bělorusku už 26 let a letos v srpnu ho ústřední volební komise opět vyhlásila vítězem prezidentských voleb. Opozice, EU, USA i další země považují výsledky za zmanipulované. Demonstrace v Bělorusku pokračují už dva a půl měsíce i přes četné zatýkání i mnohdy brutální zákroky vůči jejich účastníkům. 

před 6 hodinami

Wellens vybojoval na Vueltě první etapový triumf, dál vede Roglič

Pátou etapu cyklistické Vuelty vyhrál Belgičan Tim Wellens ze stáje Lotto-Soudal. Čtvrtý dojel obhájce prvenství Primož Roglič (Jumbo-Visma) ze Slovinska a nadále vévodí celkovému pořadí. Jan Hirt (CCC) byl se ztrátou více než čtyř minut jednasedmdesátý, Zdeněk Štybar (Deceuninck-Quick Step) obsadil 107. místo s mankem téměř 13 minut.

Po páteční rovině přišla na řadu již čtvrtá kopcovitá etapa v programu náročného úvodního týdne. Po takřka 185 kilometrech na trase Huesca - Sabiňánigo se rozhodovalo mezi trojicí závodníků, která se zformovala přibližně 70 kilometrů před cílem a dotáhla svůj únik až k obsazení pódia.

V závěru měl při dojezdu v těžkém stoupání do cíle nejvíc sil devětadvacetiletý Wellens. Udolal Francouze Guillaumea Martina (Cofidis) a dočkal se etapového vavřínu při prvním startu na Vueltě. Na Grand Tours slavil dvakrát také na Giru d'Italia. Třetí byl Nizozemec Thyman Arensman (Sunweb), který ale z boje o etapový primát odpadl již několik desítek metrů před cílem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy