Tragédie usměvavého milovníka Ratzenbergera odstartovala černý víkend F1 v Imole

Radek Vičík Radek Vičík
30. 4. 2020 19:44
Smrt Rolanda Ratzenbergera byla předehrou nejtragičtějšího závodního víkendu moderní éry formule 1. Nováček nepřežil svoji třetí kvalifikaci F1 v životě.
F1: Roland Ratzenberger
F1: Roland Ratzenberger | Foto: Koláž: Aktuálně.cz

První máj roku 1994 byl za dveřmi a piloti F1 v sobotu 30. dubna bojovali v Imole o nejlepší postavení na startu Velké ceny San Marina. V podvědomí přitom měli děsivou havárii Rubense Barrichella z pátečního tréninku.

Tehdy ještě ani ne 22letý mladíček se svým Jordanem škrtnul v zatáčce Variante Bassa o obrubník. To by nebylo nic nebezpečného, pokud by se ovšem zrovna neřítil rychlostí více než 220 km/h.

To, co následovalo, byla prostá fyzika. "Nakopnutý" vůz letěl vzduchem, přistál ve svodidlech na vrcholu bariéry z pneumatik a dopadl na zem koly vzhůru. Naštěstí mladý Brazilec odnesl incident jen zlomeným nosem a sádrou na ruce. 

Předčasná úleva

Protože divoký karambol skončil relativně šťastně, panovala v boxech úleva. Byla však zcela neoprávněná. To se ukázalo ve dvacáté minutě druhé kvalifikace.

Ratzenbergerovi selhal v zatáčce Villeneuve curva přední spoiler a jeho monopost Simtek vletěl v plné rychlosti do betonové bariéry.

Takový crash test vůz formule 1 z roku 1994 jednoduše nemohl vydržet, zdemolovaný stroj se od zídky odmrštil jako tenisák. Pokleslá hlava rakouského nováčka nevěstila nic dobrého.

"Bylo hrozné sledovat na obrazovce, jak se lékaři snaží zachránit Rolanda, který se nám ještě 48 předtím na letišti chlubil svým novým Porsche," napsal ve svých vzpomínkách novinář Andy Hallbery.

Nové sportovní auto si vítěz své třídy ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans z roku 1993 už neužil. Sjeli se k němu všichni lékaři na okruhu včetně zkušeného šéflékaře F1 Sida Watkinse.

I přes okamžitou lékařskou pomoc ve speciálním centru přímo na Autodromo Enzo e Dino Ferrari a transportu do nemocnice v Boloni Ratzenberger ještě téhož dne zemřel na následky mnohačetných poranění hlavy a krční páteře. 

"Pro místo v F1 by udělal všechno"

V depu zavládla ponurá atmosféra. Už také proto, že třiatřicetiletý rodák ze Salcburku si během velmi krátkého působení v F1 stačil získat řadu přátel.

"Pro sponzory to byl ideální závodní pilot. Byl fit, vypadal skvěle a pořád se usmíval. V autě byl rychlý a dokázal pochopit, co po něm vůz chce. Pro náš malý tým to byl skutečný přínos," vzpomíná australský pilot David Brabham na svého kolegu ze stáje Simtek.

Dost možná i kvůli Ratzenbergerově úsměvu jak ze žurnálu zdobilo bok vozu Simtek logo hudební stanice MTV. Ostatně podle televize Sky Sports F1 měl románek s o sedm let mladší televizní reportérkou Davinou  McCallovou, jež pak byla dlouhé roky moderátorkou britské verze show Big Brother.

Rakouský jezdec o místo ve formuli 1 moc stál. "Dodnes si vzpomínám na historku, jak bláznivou jízdou ve Fordu Fiesta po Banbury, kde Simtek sídlil, přesvědčil svého spolujezdce a majitele týmu Nicka Wirtha o vlastních jezdeckých kvalitách. Pro místo v F1 by udělal všechno," uvedl vnuk trojnásobného šampiona Jacka Brabhama.

Ratzenberger začal závodit přes protesty svých rodičů, sám si sehnal sponzory na místo ve formuli 3000 i následně v F1. V ní se ale svezl pouze v jediném závodě. Debut v Brazílii znamenal zklamání, protože se nekvalifikoval. V následující GP Pacifiku na japonském okruhu Aida obsadil 11. místo. A pak už následovala Imola.

Mezi těmi, kteří se smrti jezdce Simteku vzpamatovávali nejhůř, patřil Ayrton Senna. "Když se Ayrton dozvěděl zprávu o Ratzenbergerově smrti, psychicky se složil a začal mi plakat na ramenou," uvedl ve svých pamětech šéflékař formule 1 Watkins.

Možná to byla předtucha věcí budoucích, protože populární Brazilec se zabil den poté během Grand Prix San Marina. Z ní se svět formule 1 vzpamatovával dlouho, protože ke dvěma úmrtím během jediného víkendu došlo předtím naposledy ve Velké ceně Belgie 1960…

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 45 minutami

Provoz na trati mezi Berounem a Prahou zastavil požár vlaku ve stanici Karlštejn

Provoz na trati mezi Berounem a Prahou v úterý ráno zastavil požár vlaku ve stanici Karlštejn. Událost se obešla bez zranění, hasiči mají požár pod kontrolou. Ráno likvidovali také požár nákladního vagonu v Dolních Beřkovicích na Mělnicku, tam už byl provoz obnoven, řekl mluvčí středočeských hasičů Jan Sýkora.

Událost v Karlštejně byla hlášena před 8:00. "Jednalo se o požár vagonu rychlíku společnosti Arriva. Všichni cestující byli evakuovaní, provoz byl na trati byl v obou směrech uzavřen," uvedl Sýkora. Podle Správy železnic šlo o požár motorové jednotky.

Zdroj: ČTK / BBC News
před 52 minutami

Počet turistů v Česku za 2. čtvrtletí stále nedosáhl předcovidových čísel

V hotelech, penzionech a kempech v Česku se ve 2. čtvrtletí letošního roku ubytovalo pět milionů turistů. Období před covidem se počet hostů nevyrovnal, ve druhém kvartále roku 2019 přijelo do hromadných ubytovacích zařízení v ČR téměř 5,8 milionu hostů a o rok dříve téměř 5,5 milionu. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku letošní údaj představuje nárůst o 229 procent. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

Počet přenocování hostů stoupl v letošním 2. čtvrtletí na 12 milionů nocí. Meziročně byl vyšší o 190 procent.

"Výkony ubytovacích zařízení v letošním 2. čtvrtletí ještě nedosáhly objemů před pandemií. Stále chybí zahraniční hosté, kterých se ubytovalo jen 65 procent v porovnání s rokem 2019. Zatímco návštěvnost domácích hostů výsledky 2. čtvrtletí 2019 již překonala," uvedl vedoucí oddělení statistiky cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ Pavel Vančura.

Zdroj: ČTK
Další zprávy