Porsche chce vyměnit Le Mans za formuli 1. Nečekejte nový tým, bude dodávat motory

Radek Vičík Radek Vičík
6. 9. 2017 10:53
Porsche patří jako výrobce motorů k legendám turbo éry v 80. letech. Za několik let by se německá značka mohla do formule 1 vrátit. Její šéfové zvažují stavbu motoru podle nových pravidel platných od roku 2021.
Spojení motorů Porsche s týmem McLaren bylo dominantní v polovině 80. let.
Spojení motorů Porsche s týmem McLaren bylo dominantní v polovině 80. let. | Foto: Porsche Presse

Monza - Časy, kdy se vedení koncernu Volkswagen bránilo zuby nehty jakémukoliv spojení své libovolné součásti s formulí 1, jsou ty tam. Jako velmi reálný se jeví návrat slavného jména Porsche do světa Grand Prix od roku 2021, kdy začnou platit nová pravidla pro motory. 

Porsche se po úspěšné spolupráci s týmem McLaren v 80. letech, která přinesla tři tituly mezi jezdci a dvě vítězství v Poháru konstruktérů, rozloučilo s formulí 1 roku 1991 propadákem při kooperaci se stájí Footwork.

Lutz Meschke, jenž má u značky Porsche na starosti finance, navštívil nedělní Velkou cenu Itálie. V Monze se setkal se sportovním šéfem F1 Rossem Brawnem a bossy některých týmů.

Spojení přes pohárové závody trvá

Byť se Porsche v seriálu oficiálně neangažuje, marketingové spojení tu stále je. Stuttgartská značka už řadu let platí promotérovi Grand Prix za to, že pravidelnou součástí závodních víkendů je Porsche Supercup.

Prostředky na formuli 1 se uvolnily poté, co Porsche po hattricku v Le Mans od příští sezony oficiálně ukončí své angažmá v elitní třídě LMP1 světového šampionátu sportovních prototypů. Důvodem je to, že za peníze na úrovni nákladů na tým F1 nepřicházela odpovídající propagační odezva.

Porsche Supercup je součástí závodních víkendu formule 1 už od roku 1993..
Porsche Supercup je součástí závodních víkendu formule 1 už od roku 1993.. | Foto: Porsche Presse

Porsche se už připojilo k "německé vlně" ve formuli E, od sezony 2019-20 nasadí vlastní tovární tým. Ovšem šéfové automobilky už několikrát vážně jednali o tom, zda se s novými pravidly pro motory v roce 2021 nevrátí do formule 1. Pobídkou je fakt, že by měly být použity levnější a jednodušší technologie než v současných agregátech.

Uvolní Porsche lavinu?

"Formule 1 může být tím správným místem. Jak víte, je teď pro nás velmi důležitá formule E a o F1 je vždycky dobré přemýšlet. Myslím si, že jednání ohledně nového motoru jsou na dobré cestě. Vize nového V6 s dvojitým turbem a menší technologickou náročností je pro nás lákavá. Ve formuli 1 je třeba  snižovat náklady," uvedl Meschke v Monze.

Porsche slavilo v Le Mans celkem 19 triumfů, ovládlo i poslední tři ročníky.
Porsche slavilo v Le Mans celkem 19 triumfů, ovládlo i poslední tři ročníky. | Foto: Porsche Presse

Podle vrcholného manažera Porsche v žádném případě neuvažuje o tom, že by nasadil vlastní tým a hodlá se angažovat pouze jako dodavatel motorů. Mezi potenciálními zákazníky najdeme Williams, který s německou firmou spolupracoval na poli hybridních motorů, i Red Bull, mající úzké kontakty s mateřským koncernem VW.

Příchod tak významného výrobce sportovních vozů může navíc motivovat k podobnému kroku jiné významné hráče na automobilovém trhu. "Ze všech sil se snažíme vytvořit platformu a prostředí, které může přilákat více dodavatelů motorů vozů i nových týmů," prohlásil obchodní šéf formule 1 Sean Bratches.

 

Právě se děje

Další zprávy