Týmy formule 1 šetří, kde mohou. Na řadě jsou miliardy na platy jezdců

Radek Vičík Radek Vičík
5. 4. 2020 18:32
Týmy formule 1 kvůli koronavirové krizi hledají úspory, kde se dá. V hledáčku jsou tak i platy pilotů. Jako první si je dobrovolně nechali snížit Lando Norris a Carlos Sainz junior z McLarenu.
Alexander Albon, Max Verstappen, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Charles Leclerc a Sebastian Vettel před prvními testy F1 v Barceloně 2020
Alexander Albon, Max Verstappen, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Charles Leclerc a Sebastian Vettel před prvními testy F1 v Barceloně 2020 | Foto: Reuters

Žádné závody, zavřené fabriky a část zaměstnanců na nucené dovolené. To je neradostná bilance světa formule 1 v době celosvětové pandemie nemoci Covid-19.

Většina týmů má svá sídla v Británii, kde je obětí koronaviru na pět tisíc. Ferrari a AlphaTauri sídlí v Itálii, což je v Evropě nejvíce zasažená země. Není se tedy čemu divit, že se stáje s nastalou situací snaží vyrovnat.

Jako první sáhl na platy McLaren. Týká se to vedení včetně šéfa Zaka Browna i obou pilotů. "Je to to nejlepší, co jsme my všichni mohli udělat pro to, aby až se vrátí do práce, si všichni v týmu udrželi svá místa," uvedl Norris.

"Pro piloty, zaměstnance i všechny lidi ve formuli 1 jsou to těžké časy. Nemyslím, si, že toho letos moc uděláme. Kdo ví, jestli se vůbec bude závodit," dodal dvacetiletý britský talent.

Jezdec McLarenu při sbírání peněz na boj s koronavirem neváhal obětovat i své vlasy a poté, co získal 12 000 dolarů (téměř 300 000 korun) se ostříhal dohola.

Kolotoč miliard

McLaren sice neuvedl, o jakou část platu jeho jezdci přijdou, ale je jasné, že jiné týmy by určitě ušetřily mnohem víc. Slavná stáj je s celkovými příjmy pilotů ve výši 10 milionů USD (255 mil. Kč) až ve spodní části pomyslného žebříčku.

Více než oba jezdci v oranžových kombinézách berou hned čtyři jejich soupeři a to ještě Charles Leclerc má ve smlouvě s Ferrari "čistou desítku".

Nejvíc na platy pochopitelně vynakládá Mercedes, jehož superstar Lewis Hamilton má astronomických 40 milionů USD (před miliardu Kč). Protože Valtteri Bottas bere "jen" 8 milionů USD, je za Stříbrnými šípy relativně blízko  Ferrari se 40 miliony pro duo Sebastian Vettel - Leclerc. Naopak Williamsu stačí na kontrakty pro oba piloty "jen" dva miliony dolarů.

Celkem bylo na platy jezdců F1 pro tuto sezonu připraveno 186 milionů dolarů (4,74 miliardy Kč). Kolik ale skutečně přijde na jejich konta, to je při letošní velmi nejisté sezoně velká neznámá.

Platy pilotů formule 1 pro sezonu 2020

Lewis Hamilton (Mercedes) 40 mil. USD
Sebastian Vettel (Ferrari) 30 mil. USD
Max Verstappen (Red Bull) 25 mil. USD
Daniel Ricciardo (Renault) 20 mil. USD
Charles Leclerc (Ferrari) 10 mil. USD
Valtteri Bottas (Mercedes) 8 mil. USD
Sergio Perez (Racing Point) 8 mil. USD
Carlos Sainz (McLaren) 8 mil. USD
Romain Grosjean (Haas) 7 mil. USD
Kevin Magnussen (Haas) 5 mil. USD
Esteban Ocon (Renault) 5 mil. USD
Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) 5 mil. USD
Lance Stroll (Racing Point) 3 mil. USD
Alexander Albon (Red Bull) 2,5 mil. USD
Pierre Gasly (AlphaTauri) 2 mil. USD
Daniil Kvyat (AlphaTauri) 2 mil. USD
Lando Norris (McLaren) 2 mil. USD
Antonio Giovanazzi (Alfa Romeo) 1 mil. USD
Nicolas Latifi (Williams) 1 mil. USD
George Russell (Williams) 1 mil. USD

Pozn.: Výše podle kontaktů na začátku sezony 2020. Zdroj racefans.net

 

Právě se děje

před 6 minutami

Marodka Sparty se rozrůstá, Krejčí po zákroku Filla utrpěl zlomeninu očnice

Fotbalisté Sparty se v řádu týdnů budou muset obejít bez Ladislava Krejčího staršího. Osmadvacetiletý levý obránce či záložník utrpěl v nedělním ligovém duelu v Ostravě zlomeninu spodiny očnice. Pražané o tom informovali na Twitteru.

Krejčí se zranil v 37. minutě, kdy ho obránce Baníku Martin Fillo u postranní čáry zezadu srazil k zemi. Sparťanský odchovanec, který se do klubu vrátil minulé léto z Boloni, už do druhého poločasu nezasáhl. Utkání skončilo bez branek.

Letenské trápí rozsáhlá marodka, kvůli zraněním postrádali v Ostravě osm hráčů. Další tři fotbalisté trenérovi Václavu Kotalovi chyběli kvůli disciplinárnímu trestu.

před 10 minutami

Nafukovací karikatura Trumpa přibude do sbírky londýnského muzea

Nafukovací karikatura Donalda Trumpa v podobě vzteklého batolete v plenách a s mobilem, jež se stala symbolem britského protestu proti americkému prezidentovi, si zajistila čestné místo v dějinách politického aktivismu. Zařazena bude do sbírky Muzea Londýna. Na místo již dorazila, nejdříve však musí do karantény. Informoval o tom dnes zpravodajský list The Guardian.

Šest metrů vysoká oranžová figurína, kterou zaplatili odpůrci Trumpa prostřednictvím crowdfundingu, zobrazuje amerického prezidenta s jeho charakteristickou blonďatou kšticí, se zarputilým výrazem a rozpřáhlýma malýma rukama, které drží mobil připravený k tweetům.

Poprvé se figurína objevila na protestu u britského parlamentu při Trumpově první návštěvě Spojeného království v roce 2018. K oblakům vzlétla také při jeho státní návštěvě o rok později a objevila se také ve Francii, Argentině, Irsku, Dánsku a různých částech Spojených států.

Zdroj: ČTK
před 57 minutami

Exprimátor Hudeček se vrací do pražské správy, bude pomáhat městským plánovačům

Bývalý pražský primátor Tomáš Hudeček  se částečně vrací do správy hlavního města. V Institutu plánování a rozvoje (IPR) bude mít na starosti vznik a řízení sekce rozvoje města. Sekce bude řešit propojení strategického a územního plánování Prahy. Hudeček zvítězil ve výběrovém řízení. ČTK to dnes sdělil mluvčí IPR Marek Vácha. IPR je městskou příspěvkovou organizací a má na starosti územní plánování. Vznikl za Hudečkovy vlády transformací z tehdejšího Útvaru rozvoje města (URM).

"Ve velkých městech západní Evropy je již běžné, že strategické a územní plánování vzniká zároveň. Jedno bez druhého totiž v praxi dobře nefunguje. Cílem je usilovat o mnohovrstevnaté město, které myslí na funkčnost, estetiku a zejména na jeho obyvatele," uvedl ředitel IPR Ondřej Boháč.

V současném systému městského plánování nejdříve vzniká strategický plán a na jeho základě pak plán územní. To je podle vedení IPR dlouhodobě nefunkční. IPR se tomu už v minulosti snažil předejít, když pořizoval nový Metropolitní a Strategický plán souběžně. "Nicméně ne ve všech částech působí oba dokumenty harmonicky," uvedl ředitel.

V praxi to bude znamenat, že nově by mělo být o konkrétním území rozhodováno nejen z hlediska územního plánu, tedy, kde budou domy a kde silnice. V potaz bude nově bráno na zřetel také to, kolik bude například potřeba škol, jaká bude kulturní náplň nebo počet sportovišť.

Geograf a docent městského stavitelství a inženýrství Hudeček je nyní primárně vysokoškolským pedagogem. Přednáší mimo jiné na Univerzitě Karlově, VŠCHT nebo VŠE. Pražským primátorem byl v letech 2013 až 2014.

Zdroj: ČTK
Další zprávy