Komentář: Kubica má jediný bod, přesto v F1 slaví největší vítězství svého života

Radek Vičík Radek Vičík
25. 9. 2019 11:15
Robert Kubica se do závodů formule 1 vrátil po devítileté pauze. I když letos jezdí na chvostu, může být spokojený s tím, čeho od těžké havárie v roce 2011 dosáhl.
Robert Kubica má důvod být na sebe hrdý.
Robert Kubica má důvod být na sebe hrdý. | Foto: Reuters

Jsou velká vítězství v záři reflektorů se šampaňským na stupních vítězů,

A pak ta malá, o nichž ví často jen jejich aktér a okruh nejbližších.

Nevíme, jak se polský pilot cítil na startu letošní Velké ceny Austrálie, ale návrat do světa Grand Prix pro něj byl zaručeně obrovským zadostiučiněním.

Těch 2961 dní mezi vážnou nehodou během italské regionální rallye a návratem do formule 1 bylo příběhem neutuchající naděje a víry v lepší budoucnost.

Velká rána u kaple

Slibnou kariéru rodáka z Krakova téměř zničil náraz Škody Fabia S2000 do svodidel při rallye Ronde di Andora. To se psal 6. únor 2011 a záchranáři dostávali Poláka pod kaplí svatého Šebestiána v obci Testico z vraku auta více než hodinu.

První zprávy hovořily o jasném konci kariéry, protože Kubica přijde o pravou ruku. Však jedním z prvních zákroků byla částečná amputace předloktí. To ovšem nebylo zdaleka všechno. Pilot měl komplikované zlomeniny pravého lokte, ramena a nohy.

Prostě pro další kariéru pilota F1 to měla být konečná. Jistě, byl tu případ vítěze GP Japonska 1989 Alessandra Naniniho. Tomu o rok později usekl při havárii rotor vrtulníku ruku v pravém předloktí. Neurochirurgové ovšem dokázali pacientovi končetinu zase přišít zpátky. Ital se dokonce vrátil za závodní volant cestovních vozů, ale s Grand Prix byl ámen.

Kubica to viděl jinak. I když měl pravou ruku doslova jako párátko, nepřestával s terapií a rehabilitací.

Kanadská lekce

Ostatně, o vážných bouračkách věděl dávno své, vždyť se znovu narodil už roku 2007 v Montrealu. Tam v divokém karambolu svůj monopost BMW Sauber doslova očesal, až z něj zbyl jen monokok chránící pilota. Vynechal pouze příští závod v USA a pak hned znovu bojoval body. Mimochodem, kanadskou Velkou cenu o rok později vyhrál.

Analýza Kubicovy havárie v Montrealu:

F1, VC Kanady 2007: Robert Kubica, BMW Sauer - havárie | Video:

Jenže teď to bylo složitější. V duchu rčení o vyhánění čerta ďáblem se už v roce 2013 zúčastnil osmi soutěží světového šampionátu v rallye. Na automobilové soutěže byl ale asi až moc rychlý, protože jeho snaha získat body příliš často končila havárií.

Spolu se svým kamarádem a soupeřem z rallyových rychlostních zkoušek Martinem Prokopem podnikl Kubica v březnu 2016 ve dvanáctihodinovce v Mugellu svůj oficiální návrat na okruhy. Jenže Prokopův Mercedes měl hned v prvním kole kolizi a posádka s pilotem F1 byla nakonec klasifikována až na 44. místě.

Po koketování se sportovními prototypy LMP1, testech Formule E a sezoně v roli třetího pilota Williamsu se letos konečně dočkal návratu mezi elitu.

Mistr spolehlivosti

Jenže WIlliams Anno Domini 2019 je na hony vzdálený vítězným vozům slavné značky ze závěru milénia i Kubicovu bývalému BMW Sauberu či Renaultu. Na body (tedy konkrétně na jeden) Kubica dosáhl jen v divoké a zmoklé Grand Prix Německa, v níž byl klasifikován jako desátý.

Pravá ruka Roberta Kubicy, kterou si v roce 2011 poranil při havárii v rallyovém voze
Pravá ruka Roberta Kubicy, kterou si v roce 2011 poranil při havárii v rallyovém voze | Foto: Reuters

I v mizerné formuli miláček polských fanoušků stále ukazuje svoji zkušenost. Dojel do cíle všech zatím pořádných patnácti Velkých cen. To letos dokázali už jen další dva piloti. Jmenují se Lewis Hamilton a Sebastian Vettel. 

Jistě, devatenácté místo průběžného pořadí není žádný zázrak. Ale na rozdíl od řady mladíků či placených pilotů, kteří před Kubicou podobně odkroužili svůj rok slávy, má tato bilance pro Poláka úplně jinou cenu. Cenu vítězství nad nepřízní osudu.

Na příští rok už 34letý jezdec hledá novou motivaci a z Williamsu se poroučel. Ať už to bude post testovače Haasu nebo jezdce DTM, o formuli 1 může říct: vrátil jsem se, závodil jsem a vyhrál nad sebou samým.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Německá armáda má prvního rabína za více než 100 let

V německé armádě bude po více než 100 letech sloužit vojenský rabín. Zsolt Balla, narozený v Maďarsku, byl do funkce uveden v synagoze v Lipsku. Podle agentury DPA v bundeswehru, který má na 180 000 příslušníků, působí zhruba 300 židů.

Německá vláda v roce 2019 schválila návrh Ústřední rady Židů v Německu na obnovení funkce náboženských poradců pro židy sloužící v ozbrojených silách. "Po desítky let to bylo nemyslitelné a stále to nelze brát jako samozřejmost," řekl šéf hlavní židovské organizace Josef Schuster. "Proto dnes máme všechny důvody být šťastní a vděční," dodal Schuster.

Za 1. světové války za Německo bojovalo mnoho židů a v jeho armádě vykonávaly pastorační službu desítky rabínů. Poté, co se v roce 1933 ujal moci Adolf Hitler, nacisté Židy vyloučili ze všech sfér veřejného života a později jich miliony vyvraždili.

Podle Schustera bude Balla zárukou, že židovští vojáci budou moci v armádě sloužit v souladu se svými náboženskými pravidly a že budou učit i nežidovské vojáky o židovských tradicích a svátcích, což má napomoci při odbourávání předsudků.

Dvaačtyřicetiletý rabín Balla, který byl vysvěcen v roce 2009, řekl, že pociťuje "neuvěřitelný vděk za to, že smí žít v zemi, která se vyrovnává se svou minulostí, ale také se rozhodla jít vpřed a aktivně měnit svět k lepšímu".

Židé tvoří v německé armádě malou menšinu. Zhruba polovina vojáků se hlásí ke křesťanství a muslimů je v bundeswehru přibližně 3000. Dosud v bundeswehru sloužili pouze katoličtí a luteránští kaplani a v plánu je zavedení náboženského poradenství i pro muslimy.

před 3 hodinami

Benátky pokutují neuctivé turisty, Češi se ve městě proháněli na kole

Italské Benátky se potýkají s neotesanými turisty, kteří porušují takzvané "urbánní dekorum", tedy pravidla slušného chování v historickém městě. 

Francouzský turista si vysloužil pokutu ve výši 150 eur (zhruba 3835 korun) za to, že na hlavním benátském kanále provozoval takzvaný paddleboarding, tedy jízdu na prkně vestoje s pádlem. Uvedla to dnes místní policie, která se zaměřuje i na dodržování pravidel slušného chování ve městě na laguně a provedla zátah proti "neuctivým" návštěvníkům. Ti se do starobylých Benátek opět vrací ve větším množství po posledním proticovidovém lockdownu.

Policie zmínila i další příklady pokleslého chování turistů, včetně případu dvou Čechů, kteří dostali pokutu ve výši 100 eur každý. Jeden z nich se projížděl po náměstíčku Campiello Selvatico na kole, druhý se proháněl před historickým palácem Palazzo Cavalli na elektrickém skútru.

Dvě Němky podle policie musely zaplatit pokutu v úhrnné výši 250 eur za to, že se slunily v bikinách u kostela San Stae, což policie označila za další příklad "degradace" města. Tři turisté z Bangladéše pak dostali každý pokutu 50 eur za to, že po historickém mostě Ponte della Costituzione hrkali s cestovními kufry na kolečkách.

Další zprávy