Komentář: Formuli 1 čeká bod zlomu. Kam zamíří, ukážou až nové monoposty na trati

Radek Vičík Radek Vičík
1. 11. 2019 15:06
Vedení formule 1 představilo návrh změn pravidel platných od přespříští sezony. Přinesou ale opravdu vyrovnané a velmi dramatické závodění?

Na papíře to vypadá báječně: krásné nové sexy monoposty vyrobené za méně peněz, které se dokážou navzájem v pohodě předjíždět. Jenže bude to skutečně fungovat?

Podobných nápadů se tu od éry panování Michaela Schumachera ve Ferrari objevila celá řada. Jenže vždycky se objevil nějaký doveda, který si dokázal pravidla legálně přeonačit ve svůj prospěch.

Stačí jen připomenout kralování Brawnu GP v roce 2009 nebo následnou éru čtyř titulů Sebastiana Vettela za volantem Red Bullu. Hybridní éru, která začala roku 2014, pro změnu totálně ovládl Mercedes.

Konec vlády jednoho týmu?

Taková dominance fanoušky vůbec netěší. Diváci na tribunách i u televizních obrazovek chtějí mít pocit, že vyhrát může prakticky kdokoliv. Vždyť ne všichni teď přece fandí Mercedesu a už skoro jistému šestinásobnému mistru světa Lewisi Hamiltonovi.

Formule 1 má obrovské štěstí. Za těch 70 sezon existence si vydobyla takové renomé, že pořád láká k obrazovkám závod co závod stovky miliony diváků. Jenže velmi náročnému publiku nemohou Velké ceny pokaždé nabídnout skutečné závodění. Toho si v šampionátech sportovních vozů GT3 nebo cestovních aut TCR užije mnohem mnohem víc.

Jedním z důvodů je fakt, že v "gétéčkách" i "plechovkách" je kladen velký důraz na vyrovnanost, a pokud nějaký vůz výrazně vybočuje směrem nahoru, hned dostane dodatečnou zátěž, aby měli i jeho soupeři naději na úspěch. Ne, že by právě výkonnostní balast byl cestou pro F1, ale něco se prostě udělat musí.

Poprvé v historii bude v pravidlech vepsán nákladový strop. Za sezonu nesmí žádný tým utratit víc než 175 milionů dolarů (čtyři miliardy korun). 

Co na to řekne Ferrari, jež podle odhadů utratí přes 400 milionů USD, je otázkou. Scuderie má totiž v rukou mocnou zbraň - právo veta. V "prvním čtení" sice pravidla prošla i s požehnáním lidí z Maranella, ale ti už dali najevo svou touhu do konečných regulí ještě zasáhnout.

Žádná podivná křidélka

Lék na nedostatek předjížděcích manévrů tu sice je, jmenuje se DRS. Ale to je spíš takový opiát, který problém neřeší, jen ho obchází. Nové monoposty mají mít radikálně jinou aerodynamiku, založenou z velké části na přítlaku podvozku. Snad tak konečně zmizí naježené minispoilerky na přítlačných křídlech i různě po bocích formulí. Aerodynamické čistotě mají sloužit nově i plné disky kol.

Při pronásledování soupeřova vozu tak podle počítačových propočtů vozy ztratí jen 14 % přítlaku, dneska je to plných 45 %. Sledování jiného vozu nesvědčí ani současným pneumatikám. Pirelli tak dostalo befelem udělat takové směsi, které se ve "vzduchovém pytli" tak rychle nezahřejí a budou mít optimální výkon i za takovýchto náročných podmínek.

Výdajový limit bude znamenat, že přestane být důležité, jak moc peněz utratíte, ale na co je vynaložíte. Rozdíly mezi nejlepšími a nejhoršími by tak v ideálním případě měly klesnout z vteřin na kolo na desetiny. To vše má udělat z F1 zase ten všemi zbožňovaný vrchol motorsportu.

"Pro formuli 1 je to bod zlomu," komentoval nová pravila Ross Brawn, sportovní šéf F1 a bývalý úspěšný manažer vítězných týmů. Tak doufejme, že šampionát se odrazí směrem vzhůru a nezamíří do ještě hlubšího dna.

 

Právě se děje

před 20 minutami

Praha poskytne Bratislavě zdarma licenci na design městského mobiliáře

Praha poskytne Bratislavě bezplatně licenci na design laviček, košů a dalšího mobiliáře, který v roce 2017 vybrala v mezinárodní soutěži. Rozhodli o tom v pondělí radní v reakci na žádost slovenského hlavního města. Pražský magistrát plánuje na výrobu mobiliáře vypsat soutěž, nyní je k vidění jen na několika místech, například na Petříně nebo ve Stromovce. Postupně má při rekonstrukcích nahradit nynější různé druhy mobiliáře.

Pražský magistrát již podle schváleného dokumentu uzavření tzv. podlicenční smlouvy projednal s Bratislavou včetně jejího znění. Schválení bratislavskou radou či zastupitelstvem prý není nutné. Bezúplatné poskytnutí je podle důvodové zprávy "v rámci podpory vzájemných vztahů obou měst a propagaci pražského designu mobiliáře". "Bratislava bude Praze pouze hradit všechny náklady, které případně poskytnutím vzniknou," řekl pražský radní pro majetek Jan Chabr (TOP 09).

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Polský nejvyšší soud potvrdil Dudovu výhru ve volbě prezidenta

Polský nejvyšší soud potvrdil, že nedávné prezidentské volby jsou platné. Otevřel tak k cestu k tomu, aby prezident Andrzej Duda, který v nich svůj post obhájil, složil tento čtvrtek přísahu před oběma komorami parlamentu. Duda je blízkým spojencem vládnoucí národně-konzervativní strany Právo a spravedlnost.

Nejvyšší soud dostal asi 5800 stížností od voličů i štábu Dudova protikandidáta, varšavského primátora Rafala Trzaskowského. Ten se ohrazoval proti chování veřejnoprávní Polské televize, která podle něho za veřejné peníze připravovala volební materiály Andrzeje Dudy. Volební tým Trzaskowského poukazoval na to, že členové vlády se zapojili do volební kampaně ve prospěch Dudy. Informoval i o údajných trestných činech provázejících volby, například ničení volebních lístků, uvedl portál onet.pl. Podle soudců tým Trzaskowského nedodal nutné důkazy týkající se času a míst, kde se údajně takové incidenty staly.

Celkem nejvyšší soud jako oprávněné uznal asi 90 stížností. Důvody, kvůli kterým je lidé podávali, ale podle něho neměly dopad na výsledek hlasování. Ve druhém kole prezidentských voleb konaném 12. července získal Duda 51,03 procenta hlasů, Trzaskowski 48,97 procenta. 

Zdroj: ČTK
Další zprávy