Komentář: Formuli 1 čeká bod zlomu. Kam zamíří, ukážou až nové monoposty na trati

Radek Vičík Radek Vičík
1. 11. 2019 15:06
Vedení formule 1 představilo návrh změn pravidel platných od přespříští sezony. Přinesou ale opravdu vyrovnané a velmi dramatické závodění?

Na papíře to vypadá báječně: krásné nové sexy monoposty vyrobené za méně peněz, které se dokážou navzájem v pohodě předjíždět. Jenže bude to skutečně fungovat?

Podobných nápadů se tu od éry panování Michaela Schumachera ve Ferrari objevila celá řada. Jenže vždycky se objevil nějaký doveda, který si dokázal pravidla legálně přeonačit ve svůj prospěch.

Stačí jen připomenout kralování Brawnu GP v roce 2009 nebo následnou éru čtyř titulů Sebastiana Vettela za volantem Red Bullu. Hybridní éru, která začala roku 2014, pro změnu totálně ovládl Mercedes.

Konec vlády jednoho týmu?

Taková dominance fanoušky vůbec netěší. Diváci na tribunách i u televizních obrazovek chtějí mít pocit, že vyhrát může prakticky kdokoliv. Vždyť ne všichni teď přece fandí Mercedesu a už skoro jistému šestinásobnému mistru světa Lewisi Hamiltonovi.

Formule 1 má obrovské štěstí. Za těch 70 sezon existence si vydobyla takové renomé, že pořád láká k obrazovkám závod co závod stovky miliony diváků. Jenže velmi náročnému publiku nemohou Velké ceny pokaždé nabídnout skutečné závodění. Toho si v šampionátech sportovních vozů GT3 nebo cestovních aut TCR užije mnohem mnohem víc.

Jedním z důvodů je fakt, že v "gétéčkách" i "plechovkách" je kladen velký důraz na vyrovnanost, a pokud nějaký vůz výrazně vybočuje směrem nahoru, hned dostane dodatečnou zátěž, aby měli i jeho soupeři naději na úspěch. Ne, že by právě výkonnostní balast byl cestou pro F1, ale něco se prostě udělat musí.

Poprvé v historii bude v pravidlech vepsán nákladový strop. Za sezonu nesmí žádný tým utratit víc než 175 milionů dolarů (čtyři miliardy korun). 

Co na to řekne Ferrari, jež podle odhadů utratí přes 400 milionů USD, je otázkou. Scuderie má totiž v rukou mocnou zbraň - právo veta. V "prvním čtení" sice pravidla prošla i s požehnáním lidí z Maranella, ale ti už dali najevo svou touhu do konečných regulí ještě zasáhnout.

Žádná podivná křidélka

Lék na nedostatek předjížděcích manévrů tu sice je, jmenuje se DRS. Ale to je spíš takový opiát, který problém neřeší, jen ho obchází. Nové monoposty mají mít radikálně jinou aerodynamiku, založenou z velké části na přítlaku podvozku. Snad tak konečně zmizí naježené minispoilerky na přítlačných křídlech i různě po bocích formulí. Aerodynamické čistotě mají sloužit nově i plné disky kol.

Při pronásledování soupeřova vozu tak podle počítačových propočtů vozy ztratí jen 14 % přítlaku, dneska je to plných 45 %. Sledování jiného vozu nesvědčí ani současným pneumatikám. Pirelli tak dostalo befelem udělat takové směsi, které se ve "vzduchovém pytli" tak rychle nezahřejí a budou mít optimální výkon i za takovýchto náročných podmínek.

Výdajový limit bude znamenat, že přestane být důležité, jak moc peněz utratíte, ale na co je vynaložíte. Rozdíly mezi nejlepšími a nejhoršími by tak v ideálním případě měly klesnout z vteřin na kolo na desetiny. To vše má udělat z F1 zase ten všemi zbožňovaný vrchol motorsportu.

"Pro formuli 1 je to bod zlomu," komentoval nová pravila Ross Brawn, sportovní šéf F1 a bývalý úspěšný manažer vítězných týmů. Tak doufejme, že šampionát se odrazí směrem vzhůru a nezamíří do ještě hlubšího dna.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Německá armáda má prvního rabína za více než 100 let

V německé armádě bude po více než 100 letech sloužit vojenský rabín. Zsolt Balla, narozený v Maďarsku, byl do funkce uveden v synagoze v Lipsku. Podle agentury DPA v bundeswehru, který má na 180 000 příslušníků, působí zhruba 300 židů.

Německá vláda v roce 2019 schválila návrh Ústřední rady Židů v Německu na obnovení funkce náboženských poradců pro židy sloužící v ozbrojených silách. "Po desítky let to bylo nemyslitelné a stále to nelze brát jako samozřejmost," řekl šéf hlavní židovské organizace Josef Schuster. "Proto dnes máme všechny důvody být šťastní a vděční," dodal Schuster.

Za 1. světové války za Německo bojovalo mnoho židů a v jeho armádě vykonávaly pastorační službu desítky rabínů. Poté, co se v roce 1933 ujal moci Adolf Hitler, nacisté Židy vyloučili ze všech sfér veřejného života a později jich miliony vyvraždili.

Podle Schustera bude Balla zárukou, že židovští vojáci budou moci v armádě sloužit v souladu se svými náboženskými pravidly a že budou učit i nežidovské vojáky o židovských tradicích a svátcích, což má napomoci při odbourávání předsudků.

Dvaačtyřicetiletý rabín Balla, který byl vysvěcen v roce 2009, řekl, že pociťuje "neuvěřitelný vděk za to, že smí žít v zemi, která se vyrovnává se svou minulostí, ale také se rozhodla jít vpřed a aktivně měnit svět k lepšímu".

Židé tvoří v německé armádě malou menšinu. Zhruba polovina vojáků se hlásí ke křesťanství a muslimů je v bundeswehru přibližně 3000. Dosud v bundeswehru sloužili pouze katoličtí a luteránští kaplani a v plánu je zavedení náboženského poradenství i pro muslimy.

před 3 hodinami

Benátky pokutují neuctivé turisty, Češi se ve městě proháněli na kole

Italské Benátky se potýkají s neotesanými turisty, kteří porušují takzvané "urbánní dekorum", tedy pravidla slušného chování v historickém městě. 

Francouzský turista si vysloužil pokutu ve výši 150 eur (zhruba 3835 korun) za to, že na hlavním benátském kanále provozoval takzvaný paddleboarding, tedy jízdu na prkně vestoje s pádlem. Uvedla to dnes místní policie, která se zaměřuje i na dodržování pravidel slušného chování ve městě na laguně a provedla zátah proti "neuctivým" návštěvníkům. Ti se do starobylých Benátek opět vrací ve větším množství po posledním proticovidovém lockdownu.

Policie zmínila i další příklady pokleslého chování turistů, včetně případu dvou Čechů, kteří dostali pokutu ve výši 100 eur každý. Jeden z nich se projížděl po náměstíčku Campiello Selvatico na kole, druhý se proháněl před historickým palácem Palazzo Cavalli na elektrickém skútru.

Dvě Němky podle policie musely zaplatit pokutu v úhrnné výši 250 eur za to, že se slunily v bikinách u kostela San Stae, což policie označila za další příklad "degradace" města. Tři turisté z Bangladéše pak dostali každý pokutu 50 eur za to, že po historickém mostě Ponte della Costituzione hrkali s cestovními kufry na kolečkách.

Další zprávy