Komentář: Vivat, Mercedes. Stříbrné šípy zaslouženě vládnou hybridní éře formule 1

Radek Vičík Radek Vičík
14. 10. 2019 13:29
Mercedes mohl po nedělní VC Japonska oslavit šesté vítěství v Poháru konstruktérů po sobě. Je také jasné, že mistr světa mezi jezdci bude oblékat kombinézu Stříbrných šípů. Je tomu tak nepřetržitě od roku 2014.
Členové týmu Mercedes slaví po závodě v Suzuce zisk šestého Poháru konstruktérů
Členové týmu Mercedes slaví po závodě v Suzuce zisk šestého Poháru konstruktérů | Foto: Reuters

Mercedes oslavil letos 125 let účasti v závodech. Stáj bojující o body pod německou vlajkou dokázala skvěle navázat na úspěch vozů poháněných benzinovými motory z dílen pánů Gottlieba Daimlera a Wilhelma Maybacha. Ti měli nejrychlejší benzinem poháněná auta v historicky prvním automobilovém závodě z Paříže do Rouenu v červenci 1894.

V neděli v Suzuce přidaly Stříbrné šípy k tomu výkonu - a stovkám dalších vítězných trofejí - už šestý Pohár konstruktérů v řadě. Tým hájící barvy značky ze Stuttgartu tak vyrovnal panování Ferrari v éře Michaela Schumachera. Tehdy Scuderia panovala mezi stájemi nepřetržitě v letech 1999 až 2004.

Tím ale letošní sbírka Mercedesu nekončí. Už teď je jasné, že mistrem světa bude buďto už pošesté v kariéře (a popáté v Mercedesu) Lewis Hamilton, nebo premiérově jeho týmový kolega Valtteri Bottas. Fin ale ztrácí už 64 bodů. Ovšem nikdo jiný po japonské Grand Prix titul nemůže vybojovat.

Nízký úhel, vysoká účinnost

Kde se vzalo kralování Stříbrných šípů v hybridní éře formule 1, v níž ještě nepoznaly hořkost porážky?

Prvním důvodem - a jedním z nejzásadnějších - je unikátní design monopostu Mercedes. Na rozdíl od konkurence vsadili jeho inženýři na nízký úhel zdvihu podlahy. Jinými slovy, spodek vozu se nad vozovkou jen mírně zvedá směrem k zadnímu spoileru.

Proti konkurenci jen mírně zvýšená podlaha letošního vozu Mercedes F1 W10 EQ Power+.
Proti konkurenci jen mírně zvýšená podlaha letošního vozu Mercedes F1 W10 EQ Power+. | Foto: Mercedes AMG Petronas Motorsport

Proti třeba Red Bullu je to sice rozdíl v úhlu náklonu jen v několika desetinách stupně, jenže pro aerodynamiku vozu je to klíčové. Současné vozy jsou doslova závislé na tom, jak dobře kolem nich obtéká vzduch a jak malý přítlak má podlaha. Díky tomu jsou rychlé a zároveň dobře sedí na vozovce.

Koncepce nazývaná "low-rake" má sice lehkou nevýhodu na městských tratích, ale jak ukázal třeba nedávný závod v Singapuru, všechno je relativní.

V Brawnových stopách

I když v předsezonních testech obvykle nezajíždí nejlepší čas, Mercedes dokáže ze všech stájí vytáhnout nejvíc z pneumatik Pirelli. Ani letošní nové směsi nezaskočily inženýry z Brackley a ti udělali mnohem méně taktických chyb než konkurenční Ferrari.

Když už tu padlo jméno anglického městečka Brackley…, Mercedes do něj svůj závodní tým neumístil náhodou. Je totiž nástupcem stáje Brawn GP, která v roce 2009 právě díky geniálně zvládnuté aerodynamice šokovala celý svět F1 a seriál jasně ovládla.

Nástupce továrního týmu Hondy nevedl nikdo jiný než Ross Brawn. Jeden z členů Schumacherova "dream teamu" u Benettonu a později u Ferrari zůstal u Mercedesu až do roku 2013. Do vítězné hybridní éry stáj uvedl už jeho nástupce Toto Wolff, jemuž v roli nevýkonného šéfa sekundoval až do své smrti letos v květnu Niki Lauda.

Hamilton, Rosberg i výjimečné motory

Byl to právě trojnásobný mistr světa formule 1, jenž do týmu zlanařil z McLarenu Lewise Hamiltona. Dnes už pětinásobný šampion je dalším z kamínků do triumfální skládačky. Nesmíme ale zapomenout ani na jeho rivala a vítěze ze sezony 2016 Nica Rosberga či vůdčí inženýry Paddyho Lowea a Jamese Allisona.

Toto Wolff a Niki Lauda.
Toto Wolff a Niki Lauda. | Foto: Daimler Media

Vedle Brackley je pro úspěch Stříbrných šípů důležitý i necelých 45 km vzdálený Brixworth. Zde sídli společnost Mercedes AMG High Performance Powertrains vyrábějící hybridní motory. Právě jejich výkon a hlavně spolehlivost týmu notně pomohly při sbírání vavřínů.

Jen pro ilustraci. V hybridní éře formule 1 se odjelo zatím 117 závodů a v 86 z nich vyhrál jezdec v Mercedesu. To je neskutečná úspěšnost 73,5 procenta. Do zbytku sezony by ji Hamilton a Bottas rádi ještě vylepšili. Mají k tomu zbývající čtyři Velké ceny.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 5 hodinami

Atlético deklasovalo Eibar a zůstává v čele, Real nedal gól

Fotbalisté Atlética Madrid porazili doma 5:0 poslední Eibar a upevnili si ve 33. kole vedení ve španělské lize. Druhý Real totiž uhrál pouze bezbrankovou remízu na hřišti Getafe a na městského rivala teď ztrácí tři body. Čtvrtá Sevilla vyhrála 2:1 v San Sebastianu a výrazně se přiblížila účasti v příštím ročníku Ligy mistrů. Český brankář Tomáš Vaclík strávil utkání na lavičce vítězného celku.

Atlético rozhodlo o jasném vítězství na přelomu obou poločasů, kdy od 42. do 53. minuty nastřílelo čtyři góly. Dvakrát se trefili Marcos Llorente a Ángel Correa, který přidal i gólovou asistenci.

Svěřenci trenéra Diega Simeoneho zabrali za tři body po dvou utkáních a navýšili náskok na Real, který se gólově neprosadil v malém madridském derby proti Getafe.

"Bílý balet" porazil Getafe ve 13 z posledních 14 vzájemných utkání, tentokrát ale proti oblíbenému soupeři nenavázal na čtyřzápasovou vítěznou sérii v La Lize. Getafe nevyhrálo pošesté v řadě a drží se čtyři body nad sestupovým pásmem.

V souboji dosavadních sousedů v tabulce poslal San Sebastian do vedení v páté minutě Carlos Fernández, Sevilla ale výsledek během tří minut otočila. Ve 22. minutě vyrovnal Fernando a následně využil šťastný odraz míče od tyče k pohodlné gólové dorážce Júsuf En-Nesjrí.

Marocký útočník potvrdil, že se mu proti baskickému týmu daří, v kariéře mu dal šestou branku. Sevilla má na čtvrtém místě náskok 15 bodů na nově pátý Villarreal, který deklasoval 5:1 Levante.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Leicester bude soupeřem Chelsea ve finále Anglického poháru

Fotbalisté Leicesteru porazili v semifinále Anglického poháru ve Wembley 1:0 Southampton. O cennou trofej se ve finále utkají s Chelsea, která v sobotu zdolala stejným výsledkem Manchester City.

Zápas sledovaly přímo v hledišti největšího anglického fotbalového stadionu čtyři tisíce diváků. Právě semifinále FA Cupu sloužilo jako testovací akce pro návrat fanoušků do ochozů.

Southampton v dosavadním průběhu Anglického poháru ještě neinkasoval, hned první soupeřova trefa pro něj ale znamenala konec v soutěži. V 55. minutě utekl po levé straně Jamie Vardy a předložil míč před bránu Kelechimu Iheanachovi, který nadvakrát překonal Frasera Forstera. Nigerijský útočník dal 15. gól v sezoně.

"Lišky" si zahrají finále FA Cupu poprvé od roku 1969 a budou usilovat o první triumf. Všechny čtyři finálové účasti v klubové historii pro ně skončily porážkou.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Hokejisté Jihlavy vyhráli i druhý finálový zápas v Kladně, tentokrát 4:1

Hokejisté Jihlavy vyhráli i druhý zápas finále play off první hokejové ligy na ledě Kladna, tentokrát 4:1. Dukla udělala další krok směrem k postupu mezi elitu především díky dobře zvládnuté první třetině, po níž vedla 2:0. Třemi body za gól a dvě nahrávky se blýskl Matěj Pekr. Série se nyní přesune do Jihlavy, kde se odehrají ve středu a ve čtvrtek další dvě utkání.

Zdroj: ČTK
Další zprávy