Komentář: Vivat, Mercedes. Stříbrné šípy zaslouženě vládnou hybridní éře formule 1

Radek Vičík Radek Vičík
14. 10. 2019 13:29
Mercedes mohl po nedělní VC Japonska oslavit šesté vítěství v Poháru konstruktérů po sobě. Je také jasné, že mistr světa mezi jezdci bude oblékat kombinézu Stříbrných šípů. Je tomu tak nepřetržitě od roku 2014.
Členové týmu Mercedes slaví po závodě v Suzuce zisk šestého Poháru konstruktérů
Členové týmu Mercedes slaví po závodě v Suzuce zisk šestého Poháru konstruktérů | Foto: Reuters

Mercedes oslavil letos 125 let účasti v závodech. Stáj bojující o body pod německou vlajkou dokázala skvěle navázat na úspěch vozů poháněných benzinovými motory z dílen pánů Gottlieba Daimlera a Wilhelma Maybacha. Ti měli nejrychlejší benzinem poháněná auta v historicky prvním automobilovém závodě z Paříže do Rouenu v červenci 1894.

V neděli v Suzuce přidaly Stříbrné šípy k tomu výkonu - a stovkám dalších vítězných trofejí - už šestý Pohár konstruktérů v řadě. Tým hájící barvy značky ze Stuttgartu tak vyrovnal panování Ferrari v éře Michaela Schumachera. Tehdy Scuderia panovala mezi stájemi nepřetržitě v letech 1999 až 2004.

Tím ale letošní sbírka Mercedesu nekončí. Už teď je jasné, že mistrem světa bude buďto už pošesté v kariéře (a popáté v Mercedesu) Lewis Hamilton, nebo premiérově jeho týmový kolega Valtteri Bottas. Fin ale ztrácí už 64 bodů. Ovšem nikdo jiný po japonské Grand Prix titul nemůže vybojovat.

Nízký úhel, vysoká účinnost

Kde se vzalo kralování Stříbrných šípů v hybridní éře formule 1, v níž ještě nepoznaly hořkost porážky?

Prvním důvodem - a jedním z nejzásadnějších - je unikátní design monopostu Mercedes. Na rozdíl od konkurence vsadili jeho inženýři na nízký úhel zdvihu podlahy. Jinými slovy, spodek vozu se nad vozovkou jen mírně zvedá směrem k zadnímu spoileru.

Proti konkurenci jen mírně zvýšená podlaha letošního vozu Mercedes F1 W10 EQ Power+.
Proti konkurenci jen mírně zvýšená podlaha letošního vozu Mercedes F1 W10 EQ Power+. | Foto: Mercedes AMG Petronas Motorsport

Proti třeba Red Bullu je to sice rozdíl v úhlu náklonu jen v několika desetinách stupně, jenže pro aerodynamiku vozu je to klíčové. Současné vozy jsou doslova závislé na tom, jak dobře kolem nich obtéká vzduch a jak malý přítlak má podlaha. Díky tomu jsou rychlé a zároveň dobře sedí na vozovce.

Koncepce nazývaná "low-rake" má sice lehkou nevýhodu na městských tratích, ale jak ukázal třeba nedávný závod v Singapuru, všechno je relativní.

V Brawnových stopách

I když v předsezonních testech obvykle nezajíždí nejlepší čas, Mercedes dokáže ze všech stájí vytáhnout nejvíc z pneumatik Pirelli. Ani letošní nové směsi nezaskočily inženýry z Brackley a ti udělali mnohem méně taktických chyb než konkurenční Ferrari.

Když už tu padlo jméno anglického městečka Brackley…, Mercedes do něj svůj závodní tým neumístil náhodou. Je totiž nástupcem stáje Brawn GP, která v roce 2009 právě díky geniálně zvládnuté aerodynamice šokovala celý svět F1 a seriál jasně ovládla.

Nástupce továrního týmu Hondy nevedl nikdo jiný než Ross Brawn. Jeden z členů Schumacherova "dream teamu" u Benettonu a později u Ferrari zůstal u Mercedesu až do roku 2013. Do vítězné hybridní éry stáj uvedl už jeho nástupce Toto Wolff, jemuž v roli nevýkonného šéfa sekundoval až do své smrti letos v květnu Niki Lauda.

Hamilton, Rosberg i výjimečné motory

Byl to právě trojnásobný mistr světa formule 1, jenž do týmu zlanařil z McLarenu Lewise Hamiltona. Dnes už pětinásobný šampion je dalším z kamínků do triumfální skládačky. Nesmíme ale zapomenout ani na jeho rivala a vítěze ze sezony 2016 Nica Rosberga či vůdčí inženýry Paddyho Lowea a Jamese Allisona.

Toto Wolff a Niki Lauda.
Toto Wolff a Niki Lauda. | Foto: Daimler Media

Vedle Brackley je pro úspěch Stříbrných šípů důležitý i necelých 45 km vzdálený Brixworth. Zde sídli společnost Mercedes AMG High Performance Powertrains vyrábějící hybridní motory. Právě jejich výkon a hlavně spolehlivost týmu notně pomohly při sbírání vavřínů.

Jen pro ilustraci. V hybridní éře formule 1 se odjelo zatím 117 závodů a v 86 z nich vyhrál jezdec v Mercedesu. To je neskutečná úspěšnost 73,5 procenta. Do zbytku sezony by ji Hamilton a Bottas rádi ještě vylepšili. Mají k tomu zbývající čtyři Velké ceny.

 

Právě se děje

před 2 minutami

Commerzbank v rámci úsporných opatření zruší 10 000 pracovních míst, píše německý list

Nový šéf německé banky Commerzbank chce zrušit 10 000 pracovních míst a zavřít stovky poboček. Oba kroky jsou součástí změny strategie banky. Jako první o věci informoval ve čtvrtek německý list Handelsblatt.

Commerzbank v létě hodlala představit novou strategii, včetně dalších úsporných opatření. Na začátku července ale rezignovali na své funkce generální ředitel Martin Zielke a předseda dozorčí rady Stefan Schmittmann, takže se banka rozhodla prezentaci odložit.

Na zrušení 2300 pracovních míst se v prosinci dohodlo nové vedení společnosti s odbory. Agentura Bloomberg už dříve napsala, že nový ředitel Manfred Knof, který se funkce ujal na počátku ledna, a předseda dozorčí rady Hans-Jörg Vetter pracují na ambicióznějším plánu snižování nákladů.

Zdroj: ČTK
před 34 minutami

Disident Jiří Wonka uspěl se soudní rehabilitací za omezení osobní svobody

Okresní soud v Pardubicích ve čtvrtek vyhověl návrhu disidenta Jiřího Wonky. Domáhal se soudní rehabilitace za omezení jeho osobní svobody. Dva dny v listopadu 1988 byl násilně hospitalizován na psychiatrickém oddělení pardubické nemocnice, kam ho dopravili po zásahu příslušníků Státní bezpečnosti. Právní zástupce Lubomír Müller u soudu uvedl, že jde o morální satisfakci, do dnešního dne se Wonkovi nikdo neomluvil.

"To byla perzekuce, to si nikdo neumí představit. Dva dny jsem byl neoprávněně zadržován na psychiatrii. Doktoři se mnou nechtěli nic mít, říkali, ježišmarjá, zítra vás pustíme zadním vchodem, my to ani neřekneme estébákům," řekl novinářům Wonka.

Jiří Wonka podepsal Chartu 77. Následně ho vyhodili z práce, živil se pak jako dělník. Byl opakovaně stíhaný za protestní dopisy úřadům a soudům. V roce 1986 v bytě disidenta Pavla Wonky, jeho bratra, StB zabavila 7500 korun. Podle Jiřího Wonky byly peníze jeho.

Jiří Wonka podal žalobu, soud, který ji zamítl, se konal 23. listopadu 1988. Po skončení za ním přišli dva příslušníci StB. Podle Wonky se neprokázali žádným oprávněním a chtěli, aby šel s nimi. Wonka se chytil ústředního topení a volal o pomoc. Příslušníci Sboru národní bezpečnosti (SNB), kteří přijeli, vyhodnotili jeho chování jako narušování veřejného pořádku. Policisté mu nasadili mu pouta, odvlekli ho do auta a odvezli na okresní správu SNB. Lékařka pak doporučila Wonkovo vyšetření na psychiatrii, kam ho navečer odvezli. Na příjmu Wonka uvedl, že je "celý zmlácený a má chromé horní končetiny". Stěžoval si na "brutální zákrok policie", že mu příslušníci SNB "pohmoždili ruce a sešlapali ho do auta".

Zdroj: ČTK
před 42 minutami

SZPI varuje před nebezpečným doplňkem stravy Amygdalín. Po požití se v těle mění na jedy. Z jedné dávky vzniká život ohrožující množství kyanovodíku

Zdroj: ČTK
Další zprávy