Komentář: Vivat, Mercedes. Stříbrné šípy zaslouženě vládnou hybridní éře formule 1

Radek Vičík Radek Vičík
14. 10. 2019 13:29
Mercedes mohl po nedělní VC Japonska oslavit šesté vítěství v Poháru konstruktérů po sobě. Je také jasné, že mistr světa mezi jezdci bude oblékat kombinézu Stříbrných šípů. Je tomu tak nepřetržitě od roku 2014.
Členové týmu Mercedes slaví po závodě v Suzuce zisk šestého Poháru konstruktérů
Členové týmu Mercedes slaví po závodě v Suzuce zisk šestého Poháru konstruktérů | Foto: Reuters

Mercedes oslavil letos 125 let účasti v závodech. Stáj bojující o body pod německou vlajkou dokázala skvěle navázat na úspěch vozů poháněných benzinovými motory z dílen pánů Gottlieba Daimlera a Wilhelma Maybacha. Ti měli nejrychlejší benzinem poháněná auta v historicky prvním automobilovém závodě z Paříže do Rouenu v červenci 1894.

V neděli v Suzuce přidaly Stříbrné šípy k tomu výkonu - a stovkám dalších vítězných trofejí - už šestý Pohár konstruktérů v řadě. Tým hájící barvy značky ze Stuttgartu tak vyrovnal panování Ferrari v éře Michaela Schumachera. Tehdy Scuderia panovala mezi stájemi nepřetržitě v letech 1999 až 2004.

Tím ale letošní sbírka Mercedesu nekončí. Už teď je jasné, že mistrem světa bude buďto už pošesté v kariéře (a popáté v Mercedesu) Lewis Hamilton, nebo premiérově jeho týmový kolega Valtteri Bottas. Fin ale ztrácí už 64 bodů. Ovšem nikdo jiný po japonské Grand Prix titul nemůže vybojovat.

Nízký úhel, vysoká účinnost

Kde se vzalo kralování Stříbrných šípů v hybridní éře formule 1, v níž ještě nepoznaly hořkost porážky?

Prvním důvodem - a jedním z nejzásadnějších - je unikátní design monopostu Mercedes. Na rozdíl od konkurence vsadili jeho inženýři na nízký úhel zdvihu podlahy. Jinými slovy, spodek vozu se nad vozovkou jen mírně zvedá směrem k zadnímu spoileru.

Proti konkurenci jen mírně zvýšená podlaha letošního vozu Mercedes F1 W10 EQ Power+.
Proti konkurenci jen mírně zvýšená podlaha letošního vozu Mercedes F1 W10 EQ Power+. | Foto: Mercedes AMG Petronas Motorsport

Proti třeba Red Bullu je to sice rozdíl v úhlu náklonu jen v několika desetinách stupně, jenže pro aerodynamiku vozu je to klíčové. Současné vozy jsou doslova závislé na tom, jak dobře kolem nich obtéká vzduch a jak malý přítlak má podlaha. Díky tomu jsou rychlé a zároveň dobře sedí na vozovce.

Koncepce nazývaná "low-rake" má sice lehkou nevýhodu na městských tratích, ale jak ukázal třeba nedávný závod v Singapuru, všechno je relativní.

V Brawnových stopách

I když v předsezonních testech obvykle nezajíždí nejlepší čas, Mercedes dokáže ze všech stájí vytáhnout nejvíc z pneumatik Pirelli. Ani letošní nové směsi nezaskočily inženýry z Brackley a ti udělali mnohem méně taktických chyb než konkurenční Ferrari.

Když už tu padlo jméno anglického městečka Brackley…, Mercedes do něj svůj závodní tým neumístil náhodou. Je totiž nástupcem stáje Brawn GP, která v roce 2009 právě díky geniálně zvládnuté aerodynamice šokovala celý svět F1 a seriál jasně ovládla.

Nástupce továrního týmu Hondy nevedl nikdo jiný než Ross Brawn. Jeden z členů Schumacherova "dream teamu" u Benettonu a později u Ferrari zůstal u Mercedesu až do roku 2013. Do vítězné hybridní éry stáj uvedl už jeho nástupce Toto Wolff, jemuž v roli nevýkonného šéfa sekundoval až do své smrti letos v květnu Niki Lauda.

Hamilton, Rosberg i výjimečné motory

Byl to právě trojnásobný mistr světa formule 1, jenž do týmu zlanařil z McLarenu Lewise Hamiltona. Dnes už pětinásobný šampion je dalším z kamínků do triumfální skládačky. Nesmíme ale zapomenout ani na jeho rivala a vítěze ze sezony 2016 Nica Rosberga či vůdčí inženýry Paddyho Lowea a Jamese Allisona.

Toto Wolff a Niki Lauda.
Toto Wolff a Niki Lauda. | Foto: Daimler Media

Vedle Brackley je pro úspěch Stříbrných šípů důležitý i necelých 45 km vzdálený Brixworth. Zde sídli společnost Mercedes AMG High Performance Powertrains vyrábějící hybridní motory. Právě jejich výkon a hlavně spolehlivost týmu notně pomohly při sbírání vavřínů.

Jen pro ilustraci. V hybridní éře formule 1 se odjelo zatím 117 závodů a v 86 z nich vyhrál jezdec v Mercedesu. To je neskutečná úspěšnost 73,5 procenta. Do zbytku sezony by ji Hamilton a Bottas rádi ještě vylepšili. Mají k tomu zbývající čtyři Velké ceny.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 11 minutami

Recidivista si za výhrůžky otrávením vody odpyká pět let, potvrdil soud

Recidivista Marek Vadel, který z vězení hrozil otrávením pitné vody v českých městech, si odpyká dalších pět let za mřížemi. Trest ve věznici se zvýšenou ostrahou mu ve středu pravomocně potvrdil pražský vrchní soud, který zamítl mužovo odvolání. Vadel se v rozeslaných dopisech snažil vyvolat dojem, že je psal člen islámské teroristické skupiny. Přiznal, že se inspiroval kriminálním seriálem Kobra 11.

Soudy uznaly Vadela vinným z vyhrožování teroristickým trestným činem a z šíření poplašné zprávy. "Teroristické útoky v Evropě i na našem území jsou reálnou hrozbou. Proto se domníváme, že žádnou takovou výhrůžku nelze brát na lehkou váhu," konstatoval předseda odvolacího senátu Jiří Lněnička. Uložený trest je podle něj spíše mírný.

Vadel byl v minulosti jedenáctkrát trestaný, a to za násilnou i majetkovou trestnou činnost a také za dvojí znásilnění. Na svobodu měl vyjít v roce 2029. Muž se ale rozhodl dosáhnout dřívějšího propuštění výhrůžkami.

Zdroj: ČTK
před 17 minutami

Sklizeň ovoce loni klesla o pět procent, zhoršila se hlavně úroda švestek

Sklizeň ovoce v Česku loni meziročně klesla o pět procent na 133 867 tun. Výrazný pokles úrody ovocnáři zaznamenali u švestek, opět velmi slabá byla úroda třešní. Meruňky loni nezasáhly mrazy a jejich sklizeň vzrostla čtyřnásobě. Z dlouhodobého pohledu byla loňská úroda podprůměrná, když proti průměru sklizní předchozích pěti let byla nižší o sedm procent. Ve středu to řekla mluvčí Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského (ÚKZÚZ) Ivana Kršková.

Nižší sklizeň byla podle ovocnářů způsobena především chladným jarem. "Například u švestek byl na jaře optimismus podstatně vyšší, než byla skutečnost ve sklizni. Nadprůměrné škody byly loni z krupobití. Mrazy sady loni nepoškodily," řekl předseda Ovocnářské unie ČR Martin Ludvík. Nástup vegetace přišel loni později, nepříznivé počasí bylo i v období květu, kdy málo létali včely a další opylovači. Výrazný propad plůdku přišel se zpožděním.

Ludvík upozornil, že bilanci sklizní ovlivňuje i to, že v České republice trvale ubývá ovocných sadů. Loni plochy sadů v ČR meziročně klesly o dvě procenta na 13 047 hektarů. Proti roku 2017 to představovalo snížení o 932 hektarů, tedy o sedm procent.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 34 minutami

Kupka vládě navrhne snížení slev v dopravě na 50 procent. Stát má díky tomu uspořit téměř dvě miliardy ročně

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ve středu vládě navrhne snížení výše slev v dopravě ze současných 75 procent na 50 procent z ceny jízdného. Státu to má přinést úspory až 1,8 miliardy korun ročně. Slevy by měly dál platit pro děti a studenty do 26 let a lidi starší 65 let. Ministr také navrhne rozšíření slev pro invalidní důchodce s invaliditou třetího stupně. Vláda ovšem bude vybírat i z dalších variant úpravy slev. Vyplývá to z dokumentu ministerstva dopravy. Před covidovou krizí stát za slevy dopravcům vyplatil 5,79 miliardy korun v roce 2019, během krize účet klesl asi o dvě miliardy korun.

Slevy platí od září 2018, kdy o nich rozhodla tehdejší vláda Andreje Babiše (ANO). Slevy platí na všech vnitrostátních dálkových a regionálních autobusových a železničních linkách, v integrovaných dopravních systémech a také na linkách městské hromadné dopravy, které zajíždějí za hranice města. V železniční dopravě platí pouze ve vozech druhé třídy.

Zdroj: ČTK
Další zprávy