Formulový rebel Rindt se bál jen Boha. Zahynul dřív, než mohl oslavit titul šampiona

Radek Vičík Radek Vičík
5. 9. 2020 9:58
Jen jediný šampion formule 1 se nedožil své korunovace mistrem světa. Před padesáti lety se v Monze zabil Jochen Rindt, aniž by mohl okusil slast z pocitu být králem světa Grand Prix.
Jochen Rindt.
Jochen Rindt. | Foto: IndyCar Media

Do Monzy přijížděl Rakušan ve službách Lotusu s luxusním náskokem 20 bodů na Jacka Brabhama ve voze stejnojmenné značky. Musíme brát v potaz, že tehdy bylo za vítězství jen devět bodů.

I tak se Rindt už od tréninků snažil být co nejrychlejší. Pomohl mu k tomu boss a konstruktér Lotusu Colin Chapman, který kvůli zvýšení přítlaku nechal pro extrémně rychlou trať odmontovat přední spoiler.

I když si druhý pilot John Miles stěžoval, že vůz je na trati neklidný, Rindt nic takového nehlásil. Naopak podle šéfa týmu si liboval, že formule má na rovinkách o více než 800 otáček za minut víc než předtím v Rakousku. Tam výkonné dvanáctiválce Ferrari na rovinkách Lotusy hladce porážely.

Zemřel na stejném místě jako jeho idol

V sobotu 5. září si rakouský pilot do tréninku nechal předělat převody tak, že mohl jet rychlostí až 300 km/h. Na okruhu po výjezdu z boxů kroužil páté kolo, když v nájezdu do zatáčky Parabolica ztratil vládu nad vozem a vyjel mimo trať.

"Rindt jel několik kol za mnou a pomalu se na mě dotahoval. Druhou zatáčku Lesmo jsem neprojel moc rychle, tak jsem Jochena pustil před sebe. Sledoval jsem ho k Parabolice, jeli jsme hodně rychle. Dlouho čekal na to, než šlápne na brzdu, udělal to asi 200 metrů před zatáčkou. Jenže vůz se začal smýkat, pak ustřelil doleva a trefil svodidla," uvedl očitý svědek Denny Hulme.

Spojnice dvou částí bariéry se při nárazu rozpadla a zavěšení formule zajelo pod svodidla. Kokpit tak v plné rychlosti trefil pevný slupek, předek monopostu byl totálně zničený.

Rakušan doplatil i na to, že na pětibodovém pásu používal jen čtyři pásy. Kolem břicha se nepoutal, aby se v případě potřeby dokázal rychle dostat z hořícího vozu. Při nárazu tak v sedačce vyklouzl z pásů a utrpěl vnitřní zranění, jimž na místě podlehl. Bylo mu pouhých 28 let.

Zdrcený šéfmechanik Lotusu Eddie Dennis na místě Rindtovy tragické havárie v Monze:

Jak ukázalo následné vyšetřování, za ztrátou kontroly nad vozem stála prasklá brzdová hřídel na pravém zadním kole Lotusu 72C. Za pilotovu smrt ale mohou především špatně instalovaná svodidla.

Monza byla Rindtovým osudovým místem. Hrdinou rakouského závodníka byl totiž Němec Wolfgang von Trips, který právě ve Velké ceně Itálie 1961 zahynul.

I když se včetně italské Velké ceny jely v roce 1970 ještě čtyři závody, nenašel se nikdo, kdy by Rindta v konečném pořadí přeskočil. Druhý Jacky Ickx ve Ferrari nasbíral o pět bodů méně. Poprvé tak byl korunován šampion formule 1 in memoriam.

Bál se jen Boha a ničeho jiného

Rindt zemřel tak, jak žil. Při honu za rychlostí. Narodil se roku 1943 v německé Mohuči. Velmi brzy přišel o oba rodiče, kteří zahynuli při spojeneckém bombardování metropole Porýní-Falce.

Mladého Jochena vychovávali prarodiče ve Štýrském Hradci. Proto závodil s rakouskou licencí, i když sám se cítil být spíš Germánem. "My Němci se bojíme jen Boha a ničeho jiného," rád citoval německého kancléře Otto von Bismarcka.

Rindt se ničeho nebál. Už ve škole byl rebel. "Měl jsem pořád problémy. Jednou jsem na motorce málem přejel svého profesora na střední," uvedl jezdec, který byl postupně vyhozen hned z několika privátních vzdělávacích ústavů.

Už od sedmnácti let drze řídil auto v běžném provozu, aniž by měl řidičský průkaz. "Bez papírů jsem jezdil 18 měsíců. Chytli mě den před dovršením osmnácti let," vzpomínal pilot, který ve formuli 1 debutoval ve Velké ceně Rakouska 1964, když mu bylo pouhých 22 let. O pět let později slavil v americkém Watkins Glen první triumf.

Během své kariéry vystřídal týmy Roba Walkera (soukromý Brabham), Cooper, tovární Brabham a Lotus. Vyhrál šest velkých cen, do deseti startoval z pole position.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 43 minutami

Zhruba desetina Prahy je bez elektřiny, problém je na rozvodně Jih

Pokud by byla závada větší, je možné proud přepojit z jiných směrů. ČTK to dnes večer řekl mluvčí Pražské energetiky (PRE) Karel Hanzelka. O výpadku informovali hasiči, vyprošťují lidi z výtahů. Omezil také provoz některých tramvajových linek.

Výpadek se týká třeba Prahy 2, 4 a 10. "Je to u nás, je to na naší soustavě, zjišťujeme, co se stalo, je to rozvodna Jih," řekl mluvčí PRE. "Pokud by byl nějaký větší problém, je samozřejmě možné proud přepojit, aby laicky řečeno tekl z jiných směrů, protože do Prahy teče proud z několika různých směrů," dodal Hanzelka. Větší závadu je tak podle něj možné vyřešit poměrně rychle.

"V důsledku výpadku elektrické energie v oblasti Prahy 2, Prahy 4 a Prahy 10 evidujeme zvýšený počet požadavků na vyproštění osob uvízlých ve výtahu," napsali hasiči na twitteru. Omezení v provozu tramvajových linek se podle organizátora pražské integrované dopravy (PID) týká celé oblasti od Nuslí až do Strašnic. 

před 52 minutami

Po střetu dvou aut je neprůjezdná silnice v Plané u Budějovic. Nehoda má šest zraněných

Po čelním střetu je nyní neprůjezdná silnice I/3 v Plané u Českých Budějovic. Při nehodě se zranilo šest lidí a policie odklání dopravu. Potvrdil to krajský policejní mluvčí Milan Bajcura. Jde o hlavní tah na Krumlov a k hranicím s Rakouskem.

Policie řešila dnes i další nehody. Starší řidič osobního auta se odpoledne srazil na železničním přejezdu v Blatné na Strakonicku s vlakem. Muž je těžce zraněný. Policie také dnes zasahovala u nehody poblíž Vyššího Brodu na Českokrumlovsku, kde řidič osobního vozu čelně narazil do stromu a tři lidé se těžce zranili.

Další zprávy