Hamilton se letos definitivně zařadil mezi legendy F1. Má na to být úplnou jedničkou?

Radek Vičík Radek Vičík
31. 10. 2018 15:07
Lewis Hamilton postupně bourá jeden rekord formule 1 za druhým. Letos navíc dokázal ovládnout sezonu, i když měl Sebastian Vettel rozdané lepší karty.
Lewis Hamilton slaví v Mexiku pátý titul mistra světa.
Lewis Hamilton slaví v Mexiku pátý titul mistra světa. | Foto: ČTK

Komentář - Pět titulů mistra světa. To je vstupenka Lewise Hamiltona mezi nesmrtelné legendy nejen formule 1, ale i celého motorického sportu. Letos 33letý Brit navíc předvedl nejlepší výkony své kariéry a dokázal vyhrát, byť mu Mercedes tentokrát nepřipravil auto o třídu lepší než konkurence a Sebastian Vettel ve Ferrari měl prostředky k tomu, aby ho konečně pokořil.

Od debutové sezony 2007, kdy prohrál boj o titul s Kimim Räikkönenem o jediný bod, zná Hamilton cenu každičké pozice v každém závodě. Letošním ročníkem prošel profesorským stylem á la Alain Prost, který však okořenil na hony viditelnou vášní ze závodění.

Ale co je nejdůležitější, Juana Manuela Fangia vyrovnal deklasováním hlavního rivala, který měl k dispozici lepší vůz. Ferrari letos připravilo velmi dobrý monopost a ještě po desátém podniku sezony Vettel vedl. Jenže německý pilot neustál tlak fanoušků a možná i vlastního ega a vysněný titul Scuderii nedovezl.

Po hloupé chybě na mokrém Hockenheimringu, kde Němec před svými fanoušky přišel o jasné vedení, začal Hamiltonův sprint za titulem. Z osmi Velkých cen jich jezdec Stříbrných šípů vyhrál sedm a korunovace přišla už tři podniky před koncem sezony.

Právě způsob, jak se vyrovnal s nabídnutou šancí, ukazuje jeho závodnickou dospělost. Stačí si jen připomenout jeho někdy až hysterické výlevy, když vygradovala týmová rivalita s Nikem Rosbergem. Tenze byla tak veliká, že Němec krátce po zisku titulu mistra světa 2016 raději spěšně ukončil kariéru.

Hamilton vzal tehdejší porážku jako lekci. Rosbergův nástupce Valtteri Bottas přišel do Mercedesu coby jasná dvojka, a tak se rodák ze Stevenage mohl soustředit na soupeře v monopostech jiných barev.

I když se ani Stříbrné šípy nevyvarovaly chybných strategií, častým zmatkům v boxech Ferrari se ani zdaleka nepřiblížily. Rudý tým z Maranella tak přišel o výhodu výkonnějšího vozu, letošní šampion byl letos prostě i nejlepším pilotem.

Pokud mu to vydrží, může se - aspoň statisticky - stát rovnou nejlepším pilotem F1 historie. Za Michaelem Schuamcherem nyní zaostává o dva tituly a 20 vítězství. Při současném tempu by na obojí mohl dosáhnout už v roce 2020. A třeba vyhraných kvalifikací má už dnes na svém kontě o 13 víc než legendární Schumi.

Co dalšího ještě momentální fenomén formule 1 předvede, to se nechme překvapit v následujících sezonách. Ale už teď si dovolíme jedno malé proroctví. Tak jako po Vettelově panování přišla éra Hamiltona, není daleko doba, kdy všechny zastíní Max Verstappen.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Evropská komise podle Havlíčka odblokovala 18 miliard korun na projekty programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost

Evropská komise podle vicepremiéra a ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (za ANO) odblokovala 18 miliard korun, které zadržovala na projekty v problémovém Operačním programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. EK platby pozastavila loni na jaře kvůli vysoké chybovosti. Podle vicepremiéra není jasné, kdy peníze proplatí.

"Před chvílí přišla esemeska, že byl dnes odpoledne odblokován ten zadržovaný peníz, těch 18 miliard korun," uvedl Havlíček. Jeho úřad prý čtyři měsíce vše dokládal unijním auditorům, kteří nakonec žádnou chybu neobjevili. "O nic nepřijdeme v tuto chvíli. Teď je jenom otázka, kdy nám ty peníze pošlou," uvedl Havlíček.

Peníze už ministerstvo průmyslu a obchodu dalo firmám, které o ně žádaly pro své projekty z problémového programu. Projekty se často uskutečňují po etapách, a tak se i na základě jednotlivých žádostí o platbu hradí. EK platby proplácí zpětně.

Další zprávy