Černá je novým hitem formule 1. Už nejde o žádné gesto, šetří se na váze

Radek Vičík Radek Vičík
17. 2. 2023 20:00
Letos si budou monoposty formule 1 podobné více než kdy jindy, může za to šetření s barvou kvůli hmotnosti.
Představení monopostu Alfa Romeo C43 pro letošní sezonu formule 1. | Video: Alfa Romeo F1 Team Stake

Karbonový základ a na to něco červené barvy. Tak představil tým Alfa Romeo na videu svůj speciál pro letošní sezonu formule 1. Od Italů, kteří kooperují se stájí se sídlem ve Švýcarsku, to nebyl žádný experiment. Podobně uvažují prakticky ve všech projekčních kancelářích světa Grand Prix.

Cílem je ušetřit co nejvíc na hmotnosti vozu. Na první pohled to vypadá jako prkotina, ale barva na celém monopostu váží něco přes čtyři kila. A ušetřit z ní třeba polovinu, to je při honbách za setinami sekundy na každý ujetý okruh pořádné lákadlo.

Existuje sice váhový limit, ale ten se různě mění a rozložení hmotnosti hraje důležitou roli při stabilitě monopostu. Zvláště nyní, kdy je aerodynamika ještě důležitější součástí designu.

V moderní éře F1 nasadil černé formule Mercedes v letech 2020 a 2021, aby podpořil boj proti rasismu. Loni se vrátil k tradiční stříbrné, ovšem letos je znovu celý černý. A extrémně tmavých ploch hojně přibývá prakticky u všech týmů.

Komentátor Sky Sports, expilot F1 Martin Brundle, přišel se zajímavým pohledem na věc. Britský expert se obává, že to jemu i ostatním v nadcházející sezoně ztíží práci.

"Líbí se mi zadní část zadního křídla Alfy Romeo," napsal na sociálních sítích v reakci na monopost C43. "Tato nová karbonová úprava s nízkou hmotností začíná být v F1 velmi rozšířená, hmotnostní limit letos klesá o dva kilogramy a většina týmů s tím bojovala už dříve. Jenže třeba tento vůz bude v televizi nebo na trati za zamračeného dne těžko vidět."

Už na začátku loňské sezony několik týmů zmenšilo lakované plochy na svých vozech ve snaze ušetřit další gramy. Jiné stáje, jako třeba Aston Martin, se snaží udržet co nejvíc barevnosti, takže hledají nové lehčí nátěry.

Technický ředitel Aston Martinu Dan Fallows přiznal, že změny v hmotnosti dílů, které dostávají všichni přidělené od "eráru" (například pneumatiky Pirelli), představovaly problém, se kterým zcela nepočítali.

"Váhový limit se pohyboval tam a zpět. Došlo ke zvýšení hmotnosti pneumatik. "Dohodli jsme se na způsobu, jak to začlenit do předpisů. To, co teď vidíme, je důsledkem snahy dostat vozy na hmotnostní limit. Pracovali jsme nesmírně tvrdě na tom, abychom měli jistotu, že s vozem můžeme dělat, co chceme, objasnil Fallows.

Zatím to vypadá, že karbon vyhrává na plné čáře. Dokazuje to i srovnávací grafika stránek motorsport.com, na každé formuli jsou výrazné černé plochy.

 

Právě se děje

Další zprávy