Nervózní Hamilton vyhrožuje absencí v trénincích. Japonsko přinese i vzpomínku na Bianchiho

Radek Vičík Radek Vičík
6. 10. 2016 15:01
Nedělní Velká cena Japonska formule 1 se pojede ve znamení výpadku Lewise Hamiltona v Sepangu i vzpomínka na Julese Bianchiho, jenž v Suzuce před dvěma lety těžce havaroval a na následky nehody později zemřel.
Lewis Hamilton se po Sepangu na tým Mercedes stále hněvá.
Lewis Hamilton se po Sepangu na tým Mercedes stále hněvá. | Foto: Reuters

Suzuka, Praha - Lewis Hamilton se asi stále nemůže vzpamatovat z toho, co se mu minulý víkend stalo při Velké ceně Malajsie formule 1, kde jasně vedl a náhle mu začal hořet motor jeho Mercedesu. Obhájce titulu tak zvažuje, že počínaje nedělním závodem v Japonsku vynechá ve zbývajících Grand Prix z obavy o spolehlivost vozu tréninky.

Brit se coby šampion z posledních dvou sezon stále považuje za prvního muže Stříbrných šípů.

"U Mercedesu jsem pilot číslo jedna. Když se tedy něco takového stane, chci vědět proč. Mercedes by měl zapracovat na tom, aby se něco takového neopakovalo," cituje Hamiltona odborný web crash.net

Příčina poruchy stále neznámá

Trojnásobnému mistr světa zbývají poslední dva motory, pak už překročí sezonní limit a hrozí mu tresty v podobě ztráty míst na startovním roštu.

"Mojí největší obavou je to, že máme tyto dva motory a chci se o ně starat tak, aby v každém případě vydržely. Pokud to znamená vynechat trénink, tak vynechám trénink. Když to bude nutné, udělám to, protože obětuji všechno tomu, abych dokončil závody," dodal Hamilton.

Inkriminovaný motor, který "blafnul" v Sepangu, je už v sídle Mercedesu v britském Bracley. Inženýři ho začali okamžitě zkoumat, ale příčina poruchy zůstává zatím nejasná.

V boji o titul ztrácí obhájce titulu na týmového kolegu Nica Rosberga 23 bodů. Pokud Němec vyhraje v neděli, nemusí Hamiltonovi na korunu šampiona stačit ani vítězství ve zbývajících čtyřech podnicích letošní sezony. Když Rosberg vždy dojede druhý, má prvenství v kapse.

HALO - ochrana hlavy s otazníky

Kimi Räikkönen ve Ferrari testuje systém ochrany hlavy HALO.
Kimi Räikkönen ve Ferrari testuje systém ochrany hlavy HALO. | Foto: Scuderia Ferrari

Suzuka zažije druhou Velkou cenu od tragické havárie Julese Bianchiho, který na její následky loni v létě zemřel. Bianchi vjel na mokré trati pod žlutými vlajkami pod traktor odklízející jiný nepojízdný monopost a utrpěl vážné trauma hlavy.

Pilot tehdejší Marussie (dnes Manor) se z umělého spánku nikdy neprobral a zesnul 15. července 2015 ve věku nedožitých 26 let. Byl to první jezdec, který zahynul v přímém důsledky nehody v F1 od tragického víkendu v Imole před 22 lety, který stál život nováčka Rolanda Ratzenbergera a legendy Ayrtona Senny.

I když od tragédie uplynula tak dlouhá doba, stále se řeší ochrana hlavy jezdců. Mezinárodní automobilová federace FIA zkouší ochranný "štít" zvaný HALO.

Po víkendovém požáru Renaultu Kevina Magnussena v boxech ale dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso požaduje, aby byl tento kryt odnímatelný. Měl by tak umožnit jezdci v podobné krizové situaci rychle opustit kokpit.

Hořící Magnussenův Renault v Sepangu:

Velká cena Japonska formule 1 bude startovat v neděli v 7:00 hodin našeho času, vysílá ji stanice Sport2 HD a online přenos můžete najít ZDE.

 

Právě se děje

před 3 minutami

Čína vypustila poprvé více skleníkových plynů než všechny rozvinuté země

Čína vypustila do vzduchu poprvé více skleníkových plynů než všechny rozvinuté země dohromady. V roce 2019, ze kdy jsou poslední vyhodnocené údaje, jich z této země pocházela více než čtvrtina. Vyplývá to z nové studie, kterou zveřejnil americký institut Rhodium Group.

Nejlidnatější země světa přispěla v roce 2019 k celosvětovým emisím ekvivalentů CO2 sama 27 procenty, odhaduje americká společnost. Spojené státy na druhém místě byly zodpovědné jen za 11 procent skleníkových plynů a třetí Indie za 6,6 procenta emisí. Ještě o dvě desetiny procentního bodu méně činil příspěvek Evropské unie na čtvrtém místě.

Podle studie vypustila Čína do vzduchu více než 14 gigatun (jedna gigatuna je miliarda tun) ekvivalentu CO2. Ve srovnání s rokem 1990 je to trojnásobek, a za uplynulé desetiletí nárůst o 25 procent. Celosvětově se emise skleníkových plynů v roce 2019 zvýšily o 11,4 procenta na 52 miliard tun. 

Zdroj: ČTK
před 46 minutami

Zbrojařská firma Imex Group podala kvůli Vrběticím další podněty týkající se Jana Švejdara

Ostravská zbrojařská společnost Imex Group podala kvůli kauze Vrbětice další dva podněty týkající se policejního prezidenta Jana Švejdara. Za firmu o tom informoval právník Radek Ondruš. Podle něj může být účast Švejdara na schůzce s ministrem vnitra Janem Hamáčkem (ČSSD) posuzována jako kázeňský přestupek či trestný čin. Firma Imex Group měla ve Vrběticích pronajaté sklady, které v roce 2014 vybuchly.

Ondruš už 2. května na Švejdara podal trestní oznámení související s poskytováním informací prezidentovi republiky. Ve čtvrtek pak za Imex podal Generální inspekci bezpečnostních sborů (GIBS) podnět týkající se schůzky u Hamáčka.

"Účast policejního prezidenta na jednání s Hamáčkem může být posuzována jako kázeňský přestupek, protože tam neměl co dělat. Pokud se prokáže, že to, co napsal Janek Kroupa (na serveru Seznam Zprávy), je pravda, pak by se jednalo o trestný čin," uvedl Ondruš. Dodal, že situace má ještě jeden aspekt. "A to ten, že policejní rezident v případě, že se mohlo jednat o trestný čin, nesplnil ohlašovací povinnost," uvedl Ondruš.

Na schůzce se řešila Hamáčkova cesta do Ruska, Hamáček podle serveru Seznam Zprávy plánoval "výměnu mezinárodního skandálu" kolem Vrbětic za dodávky vakcíny proti covidu-19 Sputnik V. Okolnostmi jeho neuskutečněné cesty do Moskvy se zabývá Národní centrála proti organizovanému zločinu (NCOZ). Hamáček informace serveru odmítá a plánuje se bránit soudně i trestním oznámením, server na svých informacích trvá.

Zdroj: ČTK
Další zprávy