Paradox safety car. Jeho řidiči v F1 nikdy nezávodili, přesto už vedli víc kol než 11 mistrů světa

Radek Vičík Radek Vičík
19. 7. 2016 6:21
Zaváděcí vozidlo se stalo fenoménem nejnovější éry ve formuli 1. Jeho jezdci odjeli ve vedení Velkých cen už větší počet kol než takové legendy jako Emerson Fittipaldi nebo James Hunt.
Safety car už patří k neodmyslitelným doplňkům Velkých cen formule 1.
Safety car už patří k neodmyslitelným doplňkům Velkých cen formule 1. | Foto: Reuters

Praha - Který jezdec se v posledních letech nejrychleji šplhá po žebříčku pilotů podle ujetých kol v čele Velkých cen formule 1? Je z Německa, ale nejmenuje se Nico Rosberg. Je to Bernd Mayländer.

Že vám toto jméno nic neříká? Ale mělo by. Sice v závodním monopostu neabsolvoval ani jednu Grand Prix, přesto řídí jeden z nejdůležitějších vozů v pedoku F1 - safety car.

S úvodem Velké ceny Británie, která začala právě několika okruhy pod taktovou 45letého jezdce za volantem stříbrného Mercedesu s oranžovým majáčkem, jelo zaváděcí vozidlo od své premiéry před 43 lety před závodním polem plných 743 kol.

Alespoň tak to spočítal milovník formulových statistik, jenž pod přezdívkou Fart_Leviathan působí na sociální síti reddit. Přitom plných 637 okruhů odkroužil Mayländer, jenž v této funkci působí už sedmnáctou sezonu.

Jen samotný Němcův výkon by stačil na 31. pozici historických tabulek. Sečteme-li jeho kola se všemi předchůdci, mezi něž se řadí i vítěz Rallye Monte Carlo Jean Ragnotti, trojnásobný král 24 hodin Le Mans Marcel Fässler či pětinásobný pilot nejlepšího vozu ve třídě z téhož závodu Oliver Gavin, čítá to celkem 743 kol.

Safety car by se v pořadí lídrů formule 1 podle počtu kol v čele zařadil na slušné 27. místo. Co je ještě větší paradox, hned jedenáct mistrů světa formule 1 vedlo Grand Prix kratší dobu než Mayländer a spol. - Jody Scheckter, James Hunt, Jacques Villeneve, Alan Jones, Keke Rosberg, Emerson Fittipaldi, Denny Hulme, Jochen Rindt, Giuseppe Farina, John Surtees, Mike Hawthorn a Phil Hill.

V Silverstone rozjetý Lewis Hamilton málem narazil do zaváděcího vozidla:

Význam zaváděcího vozidla v uplynulých sezonách výrazně vzrostl. Z celkového počtu 212 "vypuštění" auta s majáčkem jich fanoušci za posledních deset let viděli hned 122. To znamená pravděpodobnost žluté fáze ve čtyřech ze šesti Velkých cen.

A to ještě musíme připočíst více než desítku okruhů absolvovaných pod novým pravidlem virtuálního safety car. Tedy dobrovolného zpomalení na předepsanou maximální rychlost bez nutnosti vyjetí nějakého speciálního vozu z boxů.

Vsadíte si, že safety car vyjede na trať i tuto neděli na Hungaroringu?

 

Právě se děje

Další zprávy