Excentrické nápady i nové tratě. Formule 1 hledá lék proti nudě

Radek Vičík Radek Vičík
14. 6. 2020 15:58
Vedení formule 1 stále přichází s novými nápady. Cílem je udělat letošní ročník dramatický i přes to, že se několikrát pojede dvakrát na stejném okruhu. Některé z nich ale sklidily kritiku.
Start VC Británie formule 1 2019 v Silverstonu.
Start VC Británie formule 1 2019 v Silverstonu. | Foto: Pirelli F1 Press

Koronavirová pandemie a pokračující nejistota ohledně cestování nejprve odložily a následně i zdecimovaly kalendář letošní sezony formule 1. V jeho aktuálním vydání je oficiálně zatím jen osm závodů, z toho dvakrát se bude závodit na stejné trati. Na Red Bull Ringu i v Silverstonu se pojede tradiční "národní" Grand Prix a o týden později Velká cena pod jiným názvem.

A není to zdaleka jediný tip na dvojzávod. Už se přihlásilo ruské Soči a nejnověji je v hledáčku Bahrajn. V Sáchiru se závodí pod umělým osvětlením, leč to by nemusela být jediná atrakce. Okruh zprovozněný v roce 2004 se totiž může pochlubit výjimečným prvenstvím. Jako jediný na světě má pro závody F1 homologováno hned pět verzí tratě.

Sportovní šéf F1 Ross Brawn na to konto prohlásil, že vedle klasického závodu by se monoposty formule 1 mohly prohánět na vnější velmi rychlé variantě o délce 3543 metrů. Dokonce se jí začalo říkat "skoro-ovál". Jenže tento okruh má k oválům blízko asi jako diesel do formule 1.

Každopádně by se jednalo o nejkratší trať v letošním kalendáři (Monako se svými 3337 metry letos definitivně vypadlo) a vedle Monzy k těm nejrychlejším.

I když se objevily určité pochybnosti ohledně bezpečnosti při vysoké rychlosti, Charlesi Leclercovi se tento nápad líbí. "Bude to hodně, hodně cool. A to je jen dobře. Pro nás pro všechny to bude novinka a výzva s nastavením vozu. Ano, mohl by to být zajímavý nápad," uvedl pilot Ferrari.

"Nepotřebujeme žádný trik"

Jenže co s okruhy, které takovou variabilitu nenabízejí? "Nevidím tak velkou motivaci, aby si lidi pustili za týden závod na té samé trati," míní boss Red Bullu Christian Horner.

Podobné obavy má i vedení šampionátu. Proto chce dvojzávody něčím zpestřit. První možností je nasazení různých druhů pneumatik pro ten samý okruh. Dodavatel gum Pirelli zatím pro tento krok sáhl v případě Silverstonu.

Na Velkou cenu Británie jsou jako loni připravené tři nejtvrdší směsi. Ovšem pro následující podnik pod krkolomným názvem Jubilejní Velká cena k výročí 70 let F1 nebude k dispozici extra tvrdá směs C1, ale místo ní si musí piloti poradit s mnohem měkčí C4. Naopak pro oba závody v Rakousku se nic měnit nebude.

"Vzhledem k tolika proměnným na začátku této opožděné sezóny a flexibilnímu kalendáři, který nám nedává mnoho času na to, abychom reagovali na měnící se okolnosti, jsme se rozhodli ohlásit vybrané směsi na prvních osm Grand Prix najednou," vysvětlil šéf Pirelli F1 Mario Isola.

Naproti tomu jiný, mnohem radikálnější nápad, se pro letošek neujal. O pořadí na startu druhé Velké ceny na téže trati měl rozhodnout sobotní kvalifikační sprint na 30 minut, v němž by byli jezdci seřazeni v opačném pořadí světového šampionátu.

Proti se postavil tým Mercedes, který využil práva veta. Ale majitel marketinkových práv, Liberty Media, se nevzdává a chce tento nápad prosadit příští rok.

"Věřím tomu, že formule 1 je meritokracií. Vítězí nejlepší jezdec v nejlepším  voze. Nepotřebujeme žádný trik, abychom otočili závodní pole a vytvořili více vzrušujících závodů," vysvětlil boss Mercedesu Toto Wolff zamítavé stanovisko svého týmu.

Italský boj o místo v kalendáři

Zajímavé bude, kde se pojede zbývajících sedm až 11 podniků, aby se naplnila plánovaná kvóta 15 až 19 Grand Prix. Zatímco ze hry jsou po zrušeném prvním podniku v Melbourne už definitivně také Zandvoort, Monte Carlo, Baku, Le Castellet, Singapur a Suzuka, hledají se nové destinace. A to hlavně v Evropě.

Italské Mugello by mohlo po GP Itálie v Monze hostit veledůležitý závod pro tifosi - 1000. Velkou cenu týmu Ferrari. Hodně tomu naznačuje fakt, že okruh už vypadl z kalendáře MS silničních motocyklů.

Trať v severním Toskánsku má ovšem silného konkurenta ve 130 km vzdálené Imole. Zatímco v Mugellu se F1 nikdy nejela, okruh nedaleko od Boloni hostil jednu GP Itálie a k ní pak 26 Velkých cen San Marina.

Dějiště tragédie Roland Ratzenbergera a Ayrtona Senny v roce 1994 hostilo podnik F1 naposledy o 12 let později. Trať si nechala obnovit nejvyšší licenci a chystá se na ní v nejbližší době testovat tým AlphaTauri.

Nejnověji se na seznamu uchazečů objevilo portugalské Portimao. "Jsme v kontaktu s FOM (promotér F1, pozn. red.) a probíhají vážná jednání. Ross Brawn řekl, že tu je ta možnost," potvrdil tiskový mluvčí okruhu pro stránky Motorsport.com. Zdroje ze zákulisí hovoří opět o dvojzávodu. A to na přelomu září a října.

 

Právě se děje

Další zprávy