reklama
 
 

Končí dominance Mercedesu? Širší gumy a nová aerodynamika mohou zamíchat pořadím

31. 12. 2016
Příští sezona formule 1 bude plná změn. Fanoušci neuvidí obhájce titulu Nica Rosberga a změní se konstrukce monopostů. Vozy budou placatější a zadní kola mnohem širší než ta na přední nápravě. V kalendáři pak bude chybět Grand Prix Německa.

Praha - Dočká se Mercedes po sezoně plné výkyvů a odchodu obhájce titulu Nica Rosberga do "důchodu" čtvrtého titulu mistra světa ve formuli 1 za sebou? V roce 2017 to Stříbrné šípy nebudou mít s obhajobou své suverénní pozice vůbec snadné, protože na trať se po třech letech více méně stabilních pravidel vydají velmi inovované vozy.

Mezinárodní automobilová federace FIA a promotér šampionátu vyslyšeli volání fanoušků po vyrovnanějších závodech a také na pohled "drsnějších" vozech, takže nové regule přinesou celou řadu velmi zásadních změn.

Nová móda: formule budou širší a nižší

Ten možná nejkritizovanější prvek, hybridní motory o obsahu 1600 ccm, sice zůstává, ale výrazně se změní design monopostů, které získají agresivnější a atraktivnější tvary.

Porovnání monopostů F1 2016 a 2017 I:

Na šířku se roztáhnou na rovné dva metry a přední spoiler může mít až 180 cm. Zadní křídlo bude nižší a širší. To spolu se širší podlahou před zadními koly zlepší proudění vzduchu kolem vozidla.

Vozy budou těžší o 22 kilogramů. Jezdci mohou o něco víc "šeredit s palivem", na závod ho dostanou místo stovky kilogramů už celých 105.

Na první pohled budou jiné i pneumatiky. Hlavně ty zadní, které do šířky narostou na impozantních 405 mm. Ale i vpředu bude směsi více - o 16 mm. To s cílem získat k aerodynamickému ještě víc mechanického přítlaku a také vyšší rychlost v zatáčkách.

To všechno bude na jezdce klást mnohem větší nároky při řízení i při překonávání velkého zrychlení a namáhání krční páteře v zatáčkách.

Porovnání monopostů F1 2016 a 2017 II:

S tím vším se popere 22 jezdců z 11 stájí. Převážná většina pilotů závodila už letos. Jediným známým nováčkem je zatím 19letý Kanaďan Lance Stroll, který usedne do Williamsu. Právě historicky úspěšný britský tým hraje klíčovou roli v hledání nástupce "uprchnuvšího" šampiona Rosberga z Mercedesu.

Němci bez šampiona i své Grand Prix

Brazilec Felipe Massa by měl právě kvůli Stříbrným šípům odložit svůj odchod z F1, aby Wiliamsu vedle nováčka zbyl aspoň jeden zkušený pilot. Valtteri Bottas je totiž číslem jedna na seznamu bosse Mercedesu Toto Wolffa. A německá automobilka je za Fina ochotná Williamsu výrazně slevit na platbách za dodávku svých motorů.

Až do Rosbergova oznámení se toho v nejlepších stájích moc neměnilo a největším překvapením byl odchod Nica Hülkenberga z Force India do Renaultu. Vítěze čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans nepřesvědčilo ani historické čtvrté místo indického týmu v Poháru konstruktérů a spíš věří tomu, jak se Renault naplno pustil do nového vozu už v hloubi sezony 2016.

68. ročník světového šampionátu odstartuje 26. března v Melbourne a jméno nového šampiona bude známé nejpozději 26. listopadu v Abú Zabí.

Po rekordních 21 Grand Prix se příští rok pojede závodů jen 20. Znovu po roce vypadne Velká ceně Německa, protože pořadatele na Hockenheimu zklamala nízká návštěva, byť domácí jezdec v té době bojoval o titul šampiona.

autor: Radek Vičík | 31. 12. 2016

Související

    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama