67 let formule 1: Od "skořápek" s motorem vpředu po moderní materiály a hybridy

Monoposty formule 1 z premiérové sezony 1950 a ty letošní ukazují, jak velkou cestu urazila práce konstruktérů za uplynulých 67 let.
Světový šampionát formule 1 začal oficiálně 13. května 1950 Velkou cenu Británie. Monoposty mohly mít buďto nanejvýš turbomotory o objemu 1,5 litru (to byla ovšem jen teorie), nebo maximálně čtyřapůllitrové atmosférické agregáty. Malé motory vedly konstruktéry k tvorbě malých monopostů s velmi úzkými koly. Prvním světovým šampionem se stal Giuseppe Farina v Alfě Romeo 158/50, který triumfoval i v inauguračním podniku na bývalém letišti RAF, kde se závodí dodnes.
Ale i v této etapě nechyběl revoluční design. V Remeši roku 1954 debutoval Mercedes-Benz W 196 R s proudnicovou karosérií a hned díky dvojici Juan Manuel Fangio (18) a Karl Kling (20) vybojoval double.
V porovnání s "klasickou" verzí W 196 R  je vidět, v čem byl "streamliner" inovativní.
Když se v roce 1959 objevil Cooper T53, způsobil malou revoluci. Vůz s motorem za řidičem rázem ovládl šampionát a dovezl Jacka Brabhama k prvnímu titulu mistra světa, který v následující sezoně obhájil. Počátkem 60. let už všechny vozy měly motor umístěný uprostřed, nebo vzadu.
Foto: Aktuálně.cz
Radek Vičík Radek Vičík
24. 3. 2017 15:27
Podívejte se, jak se změnily monoposty formule 1 od první Grand Prix v roce 1950 a v čem jsou nové ty letošní vozy v porovnání s předchozími sezonami.
 

Právě se děje

před 22 minutami

Živnostníci budou moci využít dobrovolně paušální daň, novelu podepsal prezident

Živnostníci a další osoby samostatně výdělečně činné budou moci od příštího roku platit dobrovolně takzvanou paušální daň. Zahrne odvod na sociální i zdravotní pojištění a daň z příjmů. Využít ji budou moci podnikatelé s ročními příjmy do jednoho milionu korun. Počítá s tím novela o daních z příjmů, kterou dnes podepsal prezident Miloš Zeman.

Pro příští rok by měla podle dosavadních informací činit paušální daň 5469 korun za měsíc. Živnostníkům má ušetřit papírování a podle ministerstva financí také odpadne důvod k většině kontrol.

Paušální daň bude složena z minimálního odvodu na zdravotní pojištění, navýšeného minimálního odvodu na sociální pojištění o 15 procent a daně 100 korun. Nejvýhodnější bude paušální daň podle odborníků pro živnostníky s výdajovým paušálem, kteří ale zároveň neuplatňují daňové slevy na děti a manželku.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Řidiči za první tři dny koupili přes 9000 elektronických známek

Řidiči za první tři dny od spuštění prodeje koupili přes 9000 elektronických dálničních známek. Na twitteru to dnes uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Systém po prvním dnu, kdy měl výpadek až do odpoledních hodin, v současnosti funguje bez problémů. Elektronické viněty od příštího roku nahradí dosavadní papírové kupony.

Stát spustil systém pro prodej nových dálničních známek v úterý ráno. Krátce na to však systém přestal fungovat, znovu zprovozněn byl po 16:00. Důvodem byla technická chyba, kterou vývojáři podle Cendisu, jenž má systém na starosti, opravili. Společnost však varovala před možnými útoky zvenčí. Výpadek systému vyvolal vlnu kritiky politiků i odborníků.

Zdroj: ČTK
Další zprávy