reklama
 
 

"Formule 1 je pro ženy moc náročná, zkuste elektrickou." Prostořeká Carmen čelí vlně kritiky

13. 3. 2018 16:29
Formule 1 je podle pilotky Carmen Jordaové pro ženy příliš náročná. Jiné závodnice si ale myslí naprostý opak.

Praha - Stačila jeden neprozřetelně pronesený komentář a na závodnici Carmen Jordaovou se snesl doslova vodopád kritiky.

Španělka se nedávno v Mexiku svezla v monopostu Formule E, načež prohlásila: "Monopost Formule E je méně náročný na fyzičku než vůz formule 1. Je to kvůli přítlaku a také posilovači řízení. Ženám se lépe řídí. Fyzička je v F1 nebo ve Formuli 2 pro ženy příliš velkou výzvou, myslím, že ve Formuli E bychom to tak neměly."

"Není na mně rozhodovat, jaký sport je pro ženy dobrý a jaký ne. Ale po mých zkušenostech v F1 a F2 je fyzička tou bariérou, která ženám brání dosáhnout dobrých výsledků. Proto v těchto seriálech chybějí. V motokárách, Formuli 3 nebo třeba sportovních vozech GT je to jiné," dodala 29letá závodnice.

Její slova vyvolala širokou odezvu, protože Jordaová není jen pilotka, ale od prosince také ambasadorka Mezinárodní automobilové federace FIA pro ženy v motoristickém sportu.

"Je pro mě velkým zklamáním poslouchat, jak za ženy mluví někdo, kdo v žádné z kategorií nedosáhl nějakého pořádného úspěchu a ještě říká, že ženy nedokážou s muži závodit," rozhorlila se Pippa Mannová, která závodí v IndyCar a vyhrála podnik nižší formule Indy Lights.

Výzva ano, znevýhodnění ale ne

Londýnská rodačka žijící už léta v USA zjevně naráží na to, že Jordanová ve svých třech sezonách v GP3 nezískala ani bod a třeba v podniku Indy Lights byla nejlépe desátá. V týmu formule 1 Renault byla vývojovou pilotkou v letech 2015 a 2016, od té doby nezávodila.

Právě nedostatek zkušeností zástupkyně ve FIA je ostatním ženám-pilotkám trnem v oku. Simona di Silvestrová, která už řídila doslova skoro všechno, co má čtyři kola, se do své "kolegyně" opřela na Twitteru.

"Závodila jsem v IndyCar, formuli E či šampionátu Supercars a jezdila i ve formuli 1. Všechno to byly výzvy, ale nikdy jsem nebyla fyzicky znevýhodněná. Je frustrující slyšet něco takového od ženy, která v něčem takovém nikdy nezávodila. Takhle mladé dívky nemotivujete k tomu, aby si chtěly splnit své sny," prohlásila Švýcarka, jejímž největším úspěchem jsou zatím dvě čtvrtá místa v závodech IndyCar.

V podobném duchu se vyjádřil i nejnovější "ženský přírůstek" mezi testovacími piloty F1, 25letá Tatiana Calderónová.

"Je pravda, že jsem nikdy nejela ve Formuli E, tak nemohu porovnávat. Ale osobně necítím žádnou fyzickou bariéru, i když jsou samozřejmě žena a muž odlišní a ženy mají méně svalové hmoty  Abych to dohnala, tvrdě jsem makala v posilovně. Susie Wolffová nám všem už dokázala, že takové bariéry nejsou, a já doufám, že budu moci předvést, že dokážeme i závodit," řekla nová testovačka Sauberu s odkazem na britskou pilotku, která v roce 2014 absolvovala ve Williamsu dva tréninky Grand Prix. Je to zatím poslední žena oficiálně působící v Grand Prix.

"Ach, Carmen"

Calderónová také, jako řada jejích kolegyň, odmítla návrh Jordaové a bývalého bosse světa Velkých cen Bernieho Ecclestona, aby ženy měly svůj vlastní šampionát formule 1.

"Chci být další ženou ve formuli 1. Nepotřebuju nějaký zvláštní ženský seriál, protože tady nejsou žádná omezení. Věřím tomu, že ženy dokážou udělat kus dobré práce," dodala Kolumbijka.

Slyšet byli však i muži, kteří "něžnému pohlaví" za volantem fandí. Tak třeba dnes už bývalý pilot F1 Jenson Button dal Španělce za vzor jedinou ženu, která zatím dokázala vyhrát závod IndCyar, Danicu Patrickovou.

"Ach, Carmen. Těmi svými komentáři moc skutečným ženským závodnicím nepomáháš. Zeptej se Danicy Patrickové, co je potřeba k tomu, závodit! V posilce mi dala na zadek a je pravděpodobně tak dobře fyzicky připravená jako kterýkoliv současný pilot F1. Bariéra ve fyzičce není tvůj problém, Carmen," připomněl populární Američanku, která letos v závodě Indy 500 ukončí svoji bohatou závodnickou kariéru.

autor: Radek Vičík | 13. 3. 2018 16:29

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama