Komentář: Nebe prý nezná vyvolených, ale legendární Ayrton Senna jím byl

Tak odešla legenda formule 1. Senna se zabil na den zamilovaných
Senna vnímal události v Japonsku jako velkou křivdu. Nikdo mu nevymluvil, že k jeho vyloučení nedošlo zásahem tehdejšího šéfa FIA (v té době se organizace jmenovala ještě FISA) Jeana-Marie Balestra. Ten by stejně jako Prost Francouz.
Během své kariéry získal tři tituly mistra světa, vyhrál 41 Velkých cen, získal 65 pole position a vystřídal celkem čtyři týmy.
Sennův osud je spjatý se značkou Williams. Právě její vůz testoval koncem roku 1983 před vstupem do formule 1 a v monopostu britské stáje našel o necelých 11 let později v Imole smrt.
Brazilci si po jejím odhalení stěžovali, že je příliš smutný, což neodpovídá jeho schopnosti umět si život užít. Fanoušci ji proto čas od času "rozveselí" čepicí nebo šálou.
Foto: Reuters
Radek Vičík Radek Vičík
21. 3. 2020 7:13
Ayrton Senna by dnes oslavil šedesátku. Nebýt tragické havárie v Imole, možná by to byl právě on, na jehož rekordy formule 1 by nyní útočil Lewis Hamilton. Brazilec však jako ve správné antické tragédii odešel ze světel ramp v plné síle. A jako nesmrtelná legenda.

Do Evropy přišel v roce 1978 a už za pět let měl na svém kontě první testy monopostu formule 1.

Do samotné F1 vstoupil jako meteor v sezoně 1984. I když pilotoval druhořadý Toleman, jeho talent byl očividný. To se ukázalo v premiéře v Monaku, kde v průměrném voze ve své teprve šesté Grand Prix kariéry dojel druhý. V hustém dešti byl k vítěznému Alainu Prostovi kolo od kola blíže, než jeho snahu zastavila červená vlajka.

Přes Lotus, v jehož barvách nasbíral prvních šest vítězství, se dostal do McLarenu. V té době to byla jízdenka na vrchol, což ambiciózní Brazilec dokázal hned v premiérovém roce 1988 ziskem titulu.

Na trati byl génius, ale mimo ni hodně trpěl politikařením, které v F1 bujelo už v té době. Na téma rivality Prost versus Senna se toho napsalo a namluvilo už dost. Chybí snad jen holllywoodský trhák á la Rivalové. Ale i toho se určitě brzy dočkáme.

Zákulisní hrátky v rytmu Marseillaisy

Senna žil v představě, že po něm jde automobilová federace (tehdy známá jako FISA) a hlavně její tehdejší šéf Jean-Marie Balestre. Když jste paranoidní, ještě to neznamená, že po vás fakt nejdou. Boss FISA byl Francouz a některá jeho rozhodnutí opravdu naznačovala, komu fandí.

Nejmarkantněji se to ukázalo v japonské Suzuce. A to hned dvakrát po sobě. V roce 1989 došlo mezi oběma týmovými kolegy ke kolizi. Zatímco pro Prosta závod skončil, traťoví komisaři Brazilcův McLaren roztlačili a Senna nakonec v Grand Prix dokázal dojet druhý.

Za pomoc mužů v oranžových kombinézách byl brazilský pilot po závodě diskvalifikován a titul si tak zajistil jeho rival z vedlejšího boxu. Za kritiku FIA byla Sennovi dokonce dočasně pozastavena superlicence.

V roce 1990 opět do Suzuky dorazili jako uchazeči o titul Senna a Prost. Druhý jmenovaný neusnesl psychický tlak a odešel do Ferrari. Na "tlačence" od Balestreho to pranic nezměnilo. Když Brazilec vyhrál kvalifikaci před Francouzem, přes noc se přehodilo umístění pole position na špinavější stranu startovní rovinky.

Senna zase prohodil něco o podvodnících a situaci vyřešil po svém. V první zatáčce se McLaren a Ferrari srazily, oba piloti byli mimo hru. Rodák ze Sao Paula mohl po sezoně slavit druhý titul.

Nevybíravý manévr okomentoval tím, že on prostě vjel do vnitřku zatáčky a Prost zavinil havárii tím, že se držel své závodní stopy. Prostě vyvoleným se může leccos odpustit.

Boží dotek v uličkách knížectví

Senna se za vyvoleného považoval. Dokonce za Bohem vyvoleného. Jako silně věřící měl pocit, že jeho závodní umění je božím darem. V Monaku roku 1988 zajel téměř absolutně bezchybné kvalifikační kolo. Tehdy prožil zážitek srovnatelný s extází světců.

"Najednou jsem si uvědomil, že už to nejsem já, kdo vůz řídí. Jel jsem  instinktivně, jako v jiné dimenzi. Byl jsem za svým limitem, ale dokázal jsem jít ještě dál. Najednou jako by mě něco nakoplo, něco jako probuzení. A já si uvědomil, že jsem v jiném módu než normálně," popsal tehdy své pocity novináři Geraldu Donaldsonovi.

Setkání s Bohem se druhý den už nekonalo. Senna sice v závodě vedl už o více než 50 vteřin, když v tom pouhých dvanáct kol před koncem z ničeho nic vrazil do svodidel.

Černý víkend byl ještě černější

Populární pilot moc dobře věděl, že není nedotknutelný. "To, že věřím v Boha, neznamená, že jsem nesmrtelný," řekl už v roce 1989. Možná právě takové myšlenky se mu honily hlavou o pět let později v Imole na Prvního máje .

Už tak to byl černý závodní víkend. V pátek vážně havaroval Brazilec Rubens Barrichello a v sobotním tréninku se zabil Rakušan Roland Ratzenberger. Na jeho počest měl Senna startující z pole position ve svém Williamsu rakouskou vlajku.

Jenže místo toho, aby v cíli nejlépe triumfem uctil svého soupeře, sám se po záhadami obestřené bouračce stal obětí své vášně pro rychlost. Ve věku 34 let měl na svém kontě tři tituly mistra světa, 41 vítězných Grand Prix, 65 vyhraných kvalifikací a 19 nejrychlejších kol.

Na závěr jeden tip. Pokud nevíte, na co se v době koronavirové karantény dívat, vřele doporučujeme dokument Senna z roku 2010. Možná pak pochopíte, proč se tisíce závodních pilotů vrhají rok co rok na závodní okruhy s cílem pokořit je v co nejrychlejším čase.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 14 minutami

Česko se v žebříčku čerpání z EU fondů dostala na čtvrté místo, dosud nejvýše

Česká republika v posledních měsících rychle stoupá v žebříčku čerpání evropských fondů, ke konci července se mezi členskými zeměmi dostala na čtvrté místo. Je to dosud nejvyšší dosažená pozice. Evropská komise na uskutečnění projektů do ČR poslala 81 procent vyčleněných peněz pro období 2014 až 2020, konkrétně 535 miliard korun. Ke konci června byla ČR v žebříčku sedmá z unijní sedmadvacítky. Vyplývá to z dnes zveřejněných informací ministerstva pro místní rozvoj (MMR).

Na hodnotu 80 a více procent se dostalo zatím jen pět států. V čerpání fondů byly podle nich ke konci července úspěšnější než ČR Irsko, Lucembursko a Finsko. Těsně za ČR se umístilo Portugalsko, které dostalo proplaceno 80,8 procenta vyčleněných financí. Polsko se dostalo na 79,8 procenta.

Zdroj: ČTK
před 30 minutami

Cena emisních povolenek v EU se vyšplhala na rekordních 99,22 eura za tunu

Cena emisních povolenek v Evropské unii se dnes vyšplhala na rekordních 99,22 eura (zhruba 2450 Kč) za tunu. Informovala o tom agentura Bloomberg. Upozornila, že elektrárny a továrny v EU nyní v důsledku omezených dodávek zemního plynu více využívají uhlí a ropu.

Evropský systém obchodování s emisemi ETS je hlavním nástrojem pro snížení emisí skleníkových plynů. Stanovuje limity celkového množství skleníkových plynů, které mohou vypouštět sektory v jeho působnosti, a zároveň umožňuje podnikům získat nebo zakoupit emisní povolenky, s nimiž lze podle potřeby obchodovat.

Zdroj: ČTK
před 31 minutami

Řetězec kin Cineworld se chystá vyhlásit bankrot. Působí i v Česku

Britská společnost Cineworld Group, která je druhým největším provozovatelem kin na světě, se chystá v příštích týdnech vyhlásit bankrot. Informoval o tom dnes list The Wall Street Journal (WSJ), který se odvolává na zdroje obeznámené se situací. Cineworld prostřednictvím divize Cinema City působí také v České republice.

Zdroje uvedly, že firma si kvůli chystanému vyhlášení bankrotu najala právníky ze společnosti Kirkland & Ellis a poradce ze společnosti AlixPartners. Podle zdrojů se předpokládá, že Cineworld požádá o ochranu před věřiteli ve Spojených státech, kde v roce 2018 koupil řetězec kin Regal. Firma zvažuje také insolvenční řízení v Británii, uvádí s odvoláním na zdroje WSJ.

Cineworld ve středu uvedl, že navzdory postupnému růstu poptávky z útlumu způsobeného pandemií covidu-19 zaostává návštěvnost kin za očekáváním, a to v důsledku omezené nabídky filmů. Firma nyní zkoumá své strategické možnosti, včetně případné restrukturalizace dluhu, která by pravděpodobně vedla k výraznému snížení podílů stávajících akcionářů.

Zdroj: ČTK
před 55 minutami

Český čtyřkajak byl na kilometru na ME pátý

Čtyřkajak Tomáš Sobíšek, Michal Kulich, Vilém Kukačka, Martin Sobíšek obsadil ve finále mistrovství světa rychlostních kanoistů v Mnichově páté místo na kilometrové trati a postaral se o nejlepší český výsledek v dnešních bojích o medaile. Neolympijskou disciplínu ovládli domácí Němci, za kterými česká posádka zaostala téměř o pět sekund.

"Finále hodnotím kladně, jelo se nám super. Byl to náš první kilák, takže jsme úplně nevěděli, co od toho čekat. Předjely nás lodě se zkušenými kajakáři, takže si myslím, že to dopadlo dobře," řekl Tomáš Sobíšek.

Sedmý skončil na pětistovce kajakář Jakub Zavřel a na kilometru deblkajak Eliška Betlachová, Adéla Házová. Kanoistka Denisa Řáhová byla na pětistovce osmá. Ani jedna z těchto tratí v současnosti nepatří do olympijského programu.

Další zprávy