Aston Martin bude sponzorovat Red Bull a chce i motor. Mise zní jasně: ukončit smůlu ve formuli 1

Radek Vičík Radek Vičík
26. 9. 2017 15:51
Britská značka zatím zaujme jen čelní pozici v názvu týmu Red Bull, ale její zástupci uvažují o tom, od roku 2021 by rádi postavili také vlastní motor.
Aston Martin a Red Bull spojí ve formuli 1 svoje síly od roku 2018, jejich spolupráce ale už probíhá přípravou supersportu Valkyrie.
Aston Martin a Red Bull spojí ve formuli 1 svoje síly od roku 2018, jejich spolupráce ale už probíhá přípravou supersportu Valkyrie. | Foto: Aston Martin

Milton Keynes - Tým formule 1 Red Bull bude mít dalšího významného sponzora z řady světových automobilek. Po Infiniti z uskupení Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance, jehož lídr Renault bude ještě příští rok dodávat motory, přijde od roku 2018 Aston Martin

Britská značka zatím zaujme jen čelní pozici v názvu týmu, ale její zástupci hovoří vážně o tom, že od roku 2021 by podle nových pravidel rádi připravili také motor.

"Titulární sponzoring je jen dalším logickým krokem naší inovativní spolupráce s týmem Red Bull Racing. Využíváme ho ke zvýšení globálního povědomí o značce, které nabízí revitalizovaná formule 1. Debata o motorech se nás týká, ale jen v případě, že budou příznivé okolnosti," uvedl šéf Aston Martinu Andy Palmer.

Zmínka o inovativní spolupráci v jeho slovech nepadla bezúčelně. Tým formule 1 ve spolupráci s luxusní značkou připravil supersport Aston Martin Valkyrie, který byl vyprodán hned při oficiálním představením, byť se na silnici objeví poprvé až příští rok a zákazníci ho dostanou roku 2019.

Aston Martin Valkyrie.
Aston Martin Valkyrie. | Foto: Aston Martin

Byť je Aston Martin jednou z nejúspěšnějších značek světa vytrvalostních závodů, ve formuli 1 se mu nedařilo. Vozy s vlastním motorem se zúčastnily mezi lety 1959 a 1960 pouhých pěti Grand Prix. Nejlepším výsledkem bylo druhé místo Roye Salvadoriho ve voze DBR4, které ale rodák z hrabství Essex získal v nemistrovském závodě v Silverstonu.

Trápení Aston Martinu v F1 neukončil ani nový model DBR5, který byl vlastně jen odlehčenou verzí svého předchůdce s číslem čtyři na konci typového označení. Jeho mizerné výkony přiměly tehdejší šéfy firmy soustředit se na mnohem úspěšnější působení ve světě sportovních vozů.

A když mluvíme o mnohem úspěšnějším působení, musíme připomenout, že od závodního debutu v roce 1922 v tehdejší Grad Prix Francie přišla celá řada vítězství. 

Vítězný Aston Martin Vantage GTE z letošního Le Mans.
Vítězný Aston Martin Vantage GTE z letošního Le Mans. | Foto: Aston Martin Racing

Už za deset let si Aston Martin odvezl Benelliho pohár za nejlepší výkon mezi méně výkonnými vozy. Tím nejslavnějším triumfem je celkové první místo ve 24 h Le Mans v roce 1959 (tam se ve voze Aston Martin DBR1/300 se Salvadorim střídal legendární Američan Carroll Shelby) a značce tehdy patřil i titul v MS sportovních vozů. Už předtím přitom piloti speciálu DB3S počínaje rokem 1955 tři sezony po sobě vyhráli svoji kategorii.

V novém tisíciletí je Aston Martin jedním z lídrů vozů GT. Mezi nimi piloti s autem z Gaydonu v různých třídách podle aktuálních pravidel kralovali (ať už pod soukromou nebo tovární hlavičkou) v ročnících 2007, 2008, 2014 a také letos. Pro vavříny v kategorii GTE Pro si na Circuit de la Sarthe dojeli po nervydrásající bitvě v posledních minutách závodu Britové Darren Turner, Jonathan Adam a Daniel Serra z Brazílie s vozem Aston Martin Vantage GTE.

Motory Aston Martin se nedávno dokázaly prosadit i v elitní třídě LMP1. O senzační čtvrté místo z roku  2009 se ve voze Lola-Aston Martin B09/60 zasloužilo česko-německé trio Jan Charouz, Tomáš Enge a Stefan Mücke v týmu pod českou vlajkou AMR Eastern Europe.

Lola-Aston Martin B09/60
Lola-Aston Martin B09/60 | Foto: BPA
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Výbuch sopky v Indonésii má již nejméně 14 obětí, téměř 100 lidí utrpělo zranění

Po výbuchu sopky Semeru na indonéském ostrově Jáva zahynulo nejméně 14 lidí a 98 jich utrpělo zranění, informoval dnes podle světových agentur místní úřad pro zvládání přírodních katastrof BNPB. Původně hovořil o jedné oběti a nejméně čtyř desítkách raněných. Deset lidí, kteří byli po erupci uvězněni v okolí místních dolů, se záchranářům podařilo přesunout do bezpečí.

Semeru je nejvyšší horou na Jávě, měří přes 3600 metrů. V sobotu začala sopka chrlit lávu a popel, sopečná mračna zahalila blízké vesnice a lidé začali z oblasti prchat, píše agentura Reuters. Erupce podle úřadů zničila řadu budov a poničila rovněž důležitý most spojující okres Lumajang a město Malang.

Mezi raněnými jsou podle BNPB dvě těhotné ženy. Z obětí se zatím podařilo identifikovat pouze dvě, uvedl úřad. Většina raněných utrpěla popáleniny. Úřady musely evakuovat asi 1300 lidí.

Taufiq Ismail Marzuqi, který žije v Lumajangu, řekl Reuters, že záchranné práce postupují zoufale pomalu kvůli poničenému mostu a nedostatku zkušeností dobrovolníků. Na videu, které natočil, se policisté a vojáci pokoušeli vyhrabat těla holýma rukama.

Sopka Semeru naposledy vybuchla v lednu, erupce se tehdy obešla bez obětí na životech. V roce 2010 zemřelo při erupci sopky Merapi na ostrově Jáva více než 350 lidí a 400 tisíc lidí muselo opustit své domovy. V Indonésii, která má přes 270 milionů obyvatel, je téměř 130 aktivních sopek. Tato oblast je součástí takzvaného ohnivého kruhu, což je pás kolem zlomových linií v Tichém oceánu s častým výskytem zemětřesení a sopečných erupcí.

Evropské středomořské seizmologické centrum (EMSC) dnes informovalo, že oblast severně od ostrova Halmahera zasáhlo zemětřesení o síle šesti stupňů. Zatím nejsou zprávy o obětech či větších škodách. Halmahera leží asi 2000 kilometrů severovýchodně od Semeru. Indonéské ministerstvo dopravy dnes uvedlo, že erupce nezpůsobila žádné narušení letů, ačkoli piloti dostali upozornění, aby si dávali pozor na padající popel.

Zdroj: ČTK
Další zprávy