Aston Martin bude sponzorovat Red Bull a chce i motor. Mise zní jasně: ukončit smůlu ve formuli 1

Radek Vičík Radek Vičík
26. 9. 2017 15:51
Britská značka zatím zaujme jen čelní pozici v názvu týmu Red Bull, ale její zástupci uvažují o tom, od roku 2021 by rádi postavili také vlastní motor.
Aston Martin a Red Bull spojí ve formuli 1 svoje síly od roku 2018, jejich spolupráce ale už probíhá přípravou supersportu Valkyrie.
Aston Martin a Red Bull spojí ve formuli 1 svoje síly od roku 2018, jejich spolupráce ale už probíhá přípravou supersportu Valkyrie. | Foto: Aston Martin

Milton Keynes - Tým formule 1 Red Bull bude mít dalšího významného sponzora z řady světových automobilek. Po Infiniti z uskupení Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance, jehož lídr Renault bude ještě příští rok dodávat motory, přijde od roku 2018 Aston Martin

Britská značka zatím zaujme jen čelní pozici v názvu týmu, ale její zástupci hovoří vážně o tom, že od roku 2021 by podle nových pravidel rádi připravili také motor.

"Titulární sponzoring je jen dalším logickým krokem naší inovativní spolupráce s týmem Red Bull Racing. Využíváme ho ke zvýšení globálního povědomí o značce, které nabízí revitalizovaná formule 1. Debata o motorech se nás týká, ale jen v případě, že budou příznivé okolnosti," uvedl šéf Aston Martinu Andy Palmer.

Zmínka o inovativní spolupráci v jeho slovech nepadla bezúčelně. Tým formule 1 ve spolupráci s luxusní značkou připravil supersport Aston Martin Valkyrie, který byl vyprodán hned při oficiálním představením, byť se na silnici objeví poprvé až příští rok a zákazníci ho dostanou roku 2019.

Aston Martin Valkyrie.
Aston Martin Valkyrie. | Foto: Aston Martin

Byť je Aston Martin jednou z nejúspěšnějších značek světa vytrvalostních závodů, ve formuli 1 se mu nedařilo. Vozy s vlastním motorem se zúčastnily mezi lety 1959 a 1960 pouhých pěti Grand Prix. Nejlepším výsledkem bylo druhé místo Roye Salvadoriho ve voze DBR4, které ale rodák z hrabství Essex získal v nemistrovském závodě v Silverstonu.

Trápení Aston Martinu v F1 neukončil ani nový model DBR5, který byl vlastně jen odlehčenou verzí svého předchůdce s číslem čtyři na konci typového označení. Jeho mizerné výkony přiměly tehdejší šéfy firmy soustředit se na mnohem úspěšnější působení ve světě sportovních vozů.

A když mluvíme o mnohem úspěšnějším působení, musíme připomenout, že od závodního debutu v roce 1922 v tehdejší Grad Prix Francie přišla celá řada vítězství. 

Vítězný Aston Martin Vantage GTE z letošního Le Mans.
Vítězný Aston Martin Vantage GTE z letošního Le Mans. | Foto: Aston Martin Racing

Už za deset let si Aston Martin odvezl Benelliho pohár za nejlepší výkon mezi méně výkonnými vozy. Tím nejslavnějším triumfem je celkové první místo ve 24 h Le Mans v roce 1959 (tam se ve voze Aston Martin DBR1/300 se Salvadorim střídal legendární Američan Carroll Shelby) a značce tehdy patřil i titul v MS sportovních vozů. Už předtím přitom piloti speciálu DB3S počínaje rokem 1955 tři sezony po sobě vyhráli svoji kategorii.

V novém tisíciletí je Aston Martin jedním z lídrů vozů GT. Mezi nimi piloti s autem z Gaydonu v různých třídách podle aktuálních pravidel kralovali (ať už pod soukromou nebo tovární hlavičkou) v ročnících 2007, 2008, 2014 a také letos. Pro vavříny v kategorii GTE Pro si na Circuit de la Sarthe dojeli po nervydrásající bitvě v posledních minutách závodu Britové Darren Turner, Jonathan Adam a Daniel Serra z Brazílie s vozem Aston Martin Vantage GTE.

Motory Aston Martin se nedávno dokázaly prosadit i v elitní třídě LMP1. O senzační čtvrté místo z roku  2009 se ve voze Lola-Aston Martin B09/60 zasloužilo česko-německé trio Jan Charouz, Tomáš Enge a Stefan Mücke v týmu pod českou vlajkou AMR Eastern Europe.

Lola-Aston Martin B09/60
Lola-Aston Martin B09/60 | Foto: BPA
 

Právě se děje

Další zprávy