reklama
 
 

Komentář: Demotivační kurz podle Vettela a Ferrari. 43 dnů, které otřásly Scuderií

10. 10. 2017
Sebastian Vettel a Ferrari ztrácejí půdu pod nohama. Dobře rozjetá sezona míří k nešťastnému konci. Pokud se nestane zázrak, čekání rudého týmu z Maranella na titul se zase o rok protáhne.

Komentář - Ještě 27. srpna po poledni byl Sebastian Vettel největším kandidátem na titul mistra světa formule 1. Jenže počínaje závodem ve Spa-Francorchamps začala černá série, která vyvrcholila dvěma nulami - v Singapuru a teď v neděli v Japonsku. Během pouhých 43 dní pilot Ferrari získal  o 73 bodů méně než rival Lewis Hamilton a Scuderia si o prvním titulu od roku 2007 může zase nechat jen zdát.

Kde se stala chyba? Inu, něco špatně je v Marannellu i Vettelově hlavě.

Ten si Brita ve službách Mercedesu držel v průběžném pořadí skoro celou sezonu za sebou. V Monaku si dokonce vyjel letos rekordní převahu 25 bodů a ještě v Rakousku činil jeho náskok 20 bodů. Vše Hamilton sice smazal při domácí Grand Prix, ale Vettel mu triumfem v Maďarsku zase odskočil. To všechno se odehrávalo za relativně vyrovnaných výsledků, kdy nejhorším umístěním obou pilotů bylo sedmé místo.

Po prázdninách přišla studená sprcha

Jenže přišla měsíční prázdninová pauza a v Belgii i Monze byly Mercedesy najednou o třídu výše než Ferrari. V jeho nervovém trustu se div nezavařily počítače, ale vymyslet strategii, která by vyzrála na kombinace britské zkušenosti s F1 a německé preciznosti, prostě nešlo.

Nejvíc mrzela domácí porážka. Velký boss mateřského koncernu Fiat Chrysler Sergio Marchionne závod komentoval lakonicky: "Myslím, že jsme to v Monze zvorali." A to ještě netušil, co bude následovat.

Vettel není žádný superman z jiné galaxie a při jasně deklarované touze vyhrát pro Ferrari vzývaný titul mu pracují nervy. To dokázal v Singapuru. Nejen že nesmazal Hamiltonův náskok poté, co si britský závodník vyjel až páté místo. Němec po startu z pole position nesmyslně křižoval dráhu, nabral Maxe Verstappena a poničený monopost musel v cíli prvního kola odložit do boxů.

Ostuda na sociálních sítích

Rodák z Heppenheimu se tvářil, že on za nic nemůže. Ferrari se na svém oficiálním Twitteru znemožnilo prohlášením, že mladý Nizozemec nejdřív sestřelil Räikkönena a pak Vettela.

"Ten, kdo to napsal, by si měl zajít na oční," prohlásil bývalý pilot F1 Mark Webber. Jeho někdejší soupeř a otec obviněného Nizozemce Jos Verstappen jako odpověď publikoval fotografii ukazující, že jediný, kdo z té trojice jel v momentu kolize rovně, byl jeho syn.

Vettel, Verstappen a Räikkönen po startu v Singapuru:

V Sepangu se Ferrari mělo vrátit do klidového stavu a dál pokračovat v boji s Mercedesem. Ale ouha, Vettela a Kimiho Räikkönena během 24 hodin zradila stejná součástka. Německý jezdec musel startovat z posledního místa, Fin do závodu nevyrazil vůbec.

Vettel dokázal, že má srdce, probil se z chvostu jezdeckého pole na čtvrté místo a minimalizoval ztráty. Zároveň však dokázal, že v křečovité snaze dohnat Hamiltona má teď nervy už někde v kyblíku v boxech. Po závodě (!) se srazil v zatáčce s Lancem Strollem. A jak ukázaly záběry z vozu jezdce Williamsu, vůbec nešlo o to, že se nováček čtyřnásobnému mistru světa motal pod koly. Vettel si ho evidentně vůbec nevšiml a naběhl si na vidle sám.

Kolize Strolla a Vettela v Malajsii:

Štěstím v neštěstí byla skutečnost, že se Ferrari podařilo opravit převodovku, která dostala při nárazu pořádně zabrat. 30letý jezdec proto nepřišel kvůli její výměně o pět míst na startu v Suzuce.

Zhasly se svíčkou i naděje na titul?

Se ztrátou 34 bodů se pět Velkých cen před koncem sezony dalo ještě něco dělat. To koneckonců před deseti lety jasně dokázal Räikkönen. Ve stejné fázi sezony ztrácel na tehdejšího lídra Hamiltona 16 bodů (to se ještě za vítězství dávala jen desítka, takže v přepočtu na současný systém je to 40 bodů), a přece se stal šamponem. Zatím posledním v kokpitu Ferrari.

Jenže tenkrát měl v pořádku svíčky, ne jako Vettel v Suzuce. Banální závada stála Němce podruhé během tří Grand Prix body a s pravděpodobností blízké jistotě i titul. Hamilton může při jeho dalším výpadku slavit dokonce už 22. října v Austinu. V Texasu to umí, z pěti zde konaných Velkých cen vyhrál čtyři.

"Sezona ještě není ztracená," doufá Marchionne. Ano, naděje umírá poslední.

autor: Radek Vičík | 10. 10. 2017

Související

    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama