Konec bohatých tatínků, o startu v F1 rozhodnou jen výsledky

Podívejte se v galerii, které z dnešních hvězd by se do F1 ve své době vůbec nedostaly.
Pokud by byla nová pravidla udělování superlicence nachystaná na rok 2016 platná už dříve, vypadal by historie formule 1 trochu jinak. Tak například Kimi Räikkönen by se v roce 2001 nemohl vyšvihnout z britské Formule Renault 2.0 rovnou do kokpitu Sauberu.
V případě svérázného Fina to byl skok dokonce až z "třetí ligy", protože nikdy nezávodil v GP2 nebo například ve Formuli Renault 3.5, které jsou standardním mezistupněm kariéry jezdce F1.
Podobně si by si před patnácti lety nezazávodil ve formuli 1 další budoucí šampion, Jenson Button.
Brit měl sice za sebou v budoucnosti povinné dvě sezony v závodních formulích, jenže za třetí místo v britské Formuli 3 a titul národního šampiona Formule Ford by měl všehovšudy pouhých pět bodíků.
Foto: Scuderia Ferrari
Radek Vičík Radek Vičík
20. 1. 2015 6:00
Mezinárodní automobilovou federaci se zjevně vyděsil chystaný debut teprve 17letého Maxe Verstappena a drasticky ztížila šanci získat superlicenci, bez níž jezdci nemohou ve formuli 1 startovat.

Paříž - Mezinárodní automobilovou federaci FIA zjevně vyděsil chystaný debut teprve 17letého Maxe Verstappena a drasticky ztížila šanci získat superlicenci, bez níž jezdci nemohou ve formuli 1 startovat.

Nová pravidla platná od příští sezony jsou tak přísná, že by řadu hvězd současnosti v době jejich debutu do F1 vůbec nepustila. A nesměl by startovat ani sám Verstappen, protože jednou z podmínek je dovršení věku 18 let.

Galerii s přehledem hvězd formule 1, které by superlicenci dnes nemohly získat, si prohlédněte ZDE

Základem pro zisk tolik ceněné průkazky bude nově speciální bodový systém. Jezdci budou muset za tři roky nasbírat dohromady minimálně 40 bodů. To výrazně ztíží situaci tak zvaných "placených jezdců", kteří sice své soupeře v nižších sériích nepředčili, ale mají bohaté sponzory.

Bez řidičáku do F1 nechoď

FIA ohodnotila seriály podle významu, takže například šampionu GP2 stačí jediná vítězná sezona, aby měl zajištěný potřebný počet bodů.

Ovšem nebude už možné z motokár přejít do nějaké nižší formule a z ní hned do F1, jako se to chystá udělat Verstappen. Jedním z nových kritérií jsou totiž minimálně dvě sezony za volantem závodních formulí nižších kategorií. Další perličkou je, že nováček v F1 musí ve své vlasti mít platný řidičský průkaz a čekají ho také testy z pravidel šampionátu.

Samotný bodový systém je v zákulisí F1 obecně přijímán pozitivně, ale velkou vlnu kritiky rozpoutalo ohodnocení jednotlivých seriálů. Nejvíce bodů přiřkla FIA dnes neexistujícímu šampionátu Formule 2, který po pokusu o oživení v roce 2008 vydržel pouhé čtyři sezony.

FIA chce vlastní žebříček

Jeho vítěz (ale nejdříve příští rok) dostane plných 60 bodů a ještě třetí místo bude znamenat 40 bodů a vysněnou vstupenku do světa F1. Naproti tomu "konkurenční" GP2 přinese šampionovi 50 bodů a druhému jezdci 40.

Triumf v jediné sezoně pokryje celé bodové konto ještě u ME Formule 3, elitní třídy LMP1 v rámci světového šampionátu sportovních vozů (WEC) a zámořské IndyCar.

A tady právě začíná taktizování a politikaření. FIA zjevně chce vrátit situaci do 80. let, kdy byl  postupový žebříček budoucích hvězd F1 jasný: značkové formule jako například Formule Ford (dnes je má nahradit Formule 4), pak Formule 3 a následně Formule 2. Z tohoto pohledu jsou GP2 a především Formule Renault 3.5 "nežádoucími" konkurenty.

Francouzům se pravidla nelíbí

Prezident FIA Jean Todt si ovšem zjevně nechce znepřátelit mocného bosse F1 Bernieho Ecclestona, "jeho" GP2 má druhý nejvyšší koeficient a GP3 (byť technicky někde na úrovní Formule 3) má stejné skóre jako výkonnější a rychlejší elitní formule od Renaultu. O tom, že slabší dvoulitrové formule od Renaultu mají poloviční koeficient než národní šampionáty F3 a F4, ani nemluvě.

Však si to také Francouzi nechtějí nechat líbit a z ředitelství Renault Sport ve Viry-Châtillon na jižním předměstí Paříže chystají "důraznou návštěvu" v sídle FIA na Place de la Concorde v centru hlavního města.

"Pro Formuli Renault 3.5 to může znamenat horší časy. To ale  nic nemění na tom, že když tento šampionát vyhrajete, potvrzuje to vaše jezdecké kvality," uvedl pro britský Autosport Jean-Paul Driot, šéf úspěšné stáje DAMS působící nejen v tomto šampionátu ale i v GP2 a Formuli E.

O tom, že nový bodový systém už funguje, svědčí informace Austosportu, že zatímco v ME Formule 3 chce startovat na padesát jezdců, manažeři pilotů toužících po startu ve dvoulitrové (tedy té nižší) Formuli Renault stále vyčkávají na lepší vyjednávací pozici v očekávání malého zájmu.

Elektřina a DTM na okraji

Elektrická Formule E a německé šampionát cestovních vozů DTM byly v bodovém hodnocení superlicence úplně opominuty.

Představitelé Formule E to nijak netrápí. "Je to logický krok. Formule E je v motoristickém sportu něco zcela výjimečného. V budoucnosti to spíš vidíme tak, že bude existovat šampionát, který umožní pilotům se kvalifikovat do naší série," řekl sebevědomě šéf Formule E Alejandro Agag.

Opomenutí DTM pálí hlavně jezdce, kteří si z něj chtějí, podobně jako například Paul di Resta, udělat odrazový můstek do formule 1. Především testovač Mercedesu Pascal Wehrlein si teď musí vedle DTM hledat ještě "vedlejšák", aby nasbíral potřebné body.

Za všechny piloty to shrnul zkušený Garry Paffet. "Souhlasím s principem, ale měl by se přehodnotit bodový systém. V roce 2005 jsem se stal šamponem DTM, byla to má třetí sezona a následující rok jsem měl reálnou šanci závodit v F1. To by se dnes stát nemohlo, protože bych za ty tři roky nedostal pro superlicenci jediný bod," cituje 33letého Brita agentura Reuters

Bodové hodnoty vítězství v šampionátech pro zisk superlicence:

Série body
Formule 2* 60
GP2 50
ME Formule 3 40
WEC - třída LMP1 40
IndyCar 40
GP3 30
Formule Renault 3.5 30
japonská Super Formule 20
národní seriály F4 certifikované FIA 10
národní seriály Formule 3 10
Formule Renault 2.0 5
 

Právě se děje

Další zprávy