Velký obrat: Hamilton vyhrál a vede MS, Rosberg nedojel

Radek Vičík Radek Vičík
21. 9. 2014 16:09
I když Nico Rosberg dorazil na Velkou cenu Singapuru s náskokem 22 bodů, po skončení dnešního závodu se musel pilot Mercedesu s vedením v šampionátu formule 1 rozloučit ve prospěch Lewise Hamiltona.
Lewis Hamilton slaví vítězství ve Velké ceně Singapuru.
Lewis Hamilton slaví vítězství ve Velké ceně Singapuru. | Foto: Reuters

Singapur - I když Nico Rosberg dorazil na Velkou cenu Singapuru s náskokem 22 bodů, po skončení dnešního závodu se musel pilot Mercedesu s vedením ve světovém šampionátu formule 1 rozloučit.

Vítězem dramatické Grand Prix po umělým osvětlením se totiž stal jeho týmový kolega Lewis Hamilton a protože německý jezdec musel odstoupit, rázem vede Brit šampionát o tři body.

Závod jsme sledovali živě ZDE

"O něčem takovém se mi dnes v noci zdálo. Moc děkuju týmu. To, čeho jsme letos dosáhli, je neuvěřitelné. Věděl jsem, že máme vítězné auto a po celý závod jsem se cítil skvěle," liboval si Hamilton v cíli.

Po jeho boku stáli na stupních vítězů oba piloti Red Bullu. Sebastian Vettel si druhým místem zajel nejlepší výkon sezony a letos úplně poprvé ve Velké ceně vedl. I přes problémy s pneumatikami za sebou udržel týmového kolegu Daniela Ricciarda.

Zkáza se jmenuje volant

Rosbergovo trápení začalo už před závodem. Už v boxech mu na poslední chvíli měnili volant, ale ještě na startovním roštu inženýři Mercedesu řešili problémy s vozem.

Německý pilot nevyjel do zaváděcího kola, takže místo startovní rovinky se do Grand Prix vydal jako poslední z boxů. To už v jezdeckém poli chyběl Kamui Kobajaši, jehož Caterham vypověděl poslušnost v zaváděcím kole.

"Vidět všechny ostatní kolem odjíždět bylo frustrující. V té chvíli jsem věděl, že to je konec," přiznal Rosberg.

Od startu se Rosberg trápil a během úvodních 14 kol předjel jen dva soupeře. Pak zamířil do boxů pro nové pneumatiky a volant. Výměna ale nepomohla a lídr seriálu následně frustrovaně opustil kokpit svého Mercedesu.

To byla voda na mlýn Hamiltona, který jel celé odpoledne vlastní závod a byl výrazně rychlejší než jeho soupeři. Jenže Singapur jako městský okruh přináší záludnosti v podobě nebezpečí výjezdu zaváděcího vozidla.

Safety car málem zamíchal kartami

Ani dnešní závod nebyl výjimkou. Když Sergio Pérez přišel o přední spoiler u svého Force India a ve 31. první kole se v čele výrazně pomalejšího závodního pole objevil zase Mercedes, ovšem tento měl na sobě nápis "Safety car".

Zaváděcí vozidlo kroužilo po trati dlouhé mnuty. To v závěru přineslo zkrácení Velké ceny z 61 okruhů na 60, protože byl vyčerpán pravidly stanovený dvouhodinový čistý čas.

Hamilton za safety car ztratil svůj náskok a protože musel ještě jednou do boxů, nastalo pro něj velké drama. Brit si musel vyjet dostatečně velký náskok na to, aby se po výjezdu z boxů dokázal vrátit do boje o vítězství.

Až do 52. kola se Hamilton s boxy Mercedesu dohadovali o to, kdy měnit gumy, protože pneumatiky se rychle opotřebovávaly. Brit se vrátil na trať na druhém místě za Vettelem a těsně před Ricciardem.

A stačilo objet jeden okruh, aby se Hamilton vrátil do vedení, které už do konce závodu nepustil. Se ziskem 241 bodů tam přeskočil Rosberga (238), což do poslední čtvrtiny sezony slibuje ještě řadu dramatických soubojů. Šampionát formule 1 pokračuje 5. října Velkou cenu Japonska v Suzuce.

Velká cena Singapuru, 14. závod mistrovství světa vozů formule 1:

P. jezdec tým čas-ztráta
1. Lewis Hamilton Mercedes 2:00:04.795
2. Sebastian Vettel Red Bull-Renault -13.534
3. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault -14.273
4. Fernando Alonso Ferrari -15.389
5. Felipe Massa Williams-Mercedes -42.161
6. Jean-Éric Vergne Toro Rosso-Renault -56.801
7. Sergio Pérez Force India-Mercedes -59.038
8. Kimi Räikkönen Ferrari -1:00.641
9. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes -1:01.661
10. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes -1:02.230
11. Valtteri Bottas Williams-Mercedes -1:05.065
12. Pastor Maldonado Lotus-Renault -1:06.915
13. Romain Grosjean Lotus-Renault -1:08.029
14. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault -1:12.008
15. Marcus Ericsson Caterham-Renault -1:34.188
16. Jules Bianchi Marussia-Ferrari -1:34.543
17. Max Chilton Marussia-Ferrari -1 kolo

Průběžné pořadí (po 14 z 19 závodů):

P. jezdec tým body
1. Lewis Hamilton Mercedes 241
2. Nico Rosberg Mercedes 238
3. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 181
4. Fernando Alonso Ferrari 133
5. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 124
6. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 122
7. Jenson Button McLaren-Mercedes 72
8. Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 72
9. Felipe Massa Williams-Mercedes 65
10. Sergio Perez Force India-Mercedes 45
11. Kimi Räikkönen Ferrari 45
12. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 39
13. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 19
14. Romain Grosjean Lotus-Renault 8
15. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 8
16. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 2

Pohár konstruktérů:

P. tým body
1. Mercedes 479
2. Red Bull-Renault 305
3. Williams-Mercedes 187
4. Ferrari 178
5. Force India-Mercedes 117
6. McLaren-Mercedes 111
7. Toro Rosso-Renault 27
8. Lotus-Renault 8
9. Marussia-Ferrari 2
10. Sauber-Ferrari 0
11. Caterham-Renault 0
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 8 minutami

Svět je podle apokalyptických hodin stále 100 vteřin před zničením

Vědci dnes ponechali ručičky na ciferníku symbolických hodin posledního soudu na pozici 100 vteřin před půlnocí. Na stejném místě byly i minulé dva roky. Podle dnešního sdělení expertů svět z hlediska ohrožení jadernou válkou a klimatickou změnou není o nic bezpečnější, než byl loni.

"Toto rozhodnutí v žádném případě neznamená, že se bezpečnostní situace stabilizovala. Naopak, údaj hodin je stále nejblíže apokalypse, jaká může civilizaci zničit," uvádí se v prohlášení vědců, kteří byli přizváni jako poradci ke stanovení polohy ručiček. Pomyslný odpočet posledního soudu, který vznikl v roce 1947, je projektem odborného časopisu Bulletin amerických jaderných vědců (BAS). Symbolické apokalyptické hodiny jsou na Chicagské univerzitě.

Hodiny mají být ukazatelem toho, jak daleko je zničení světa nebezpečnými technologiemi, přičemž půlnoc znamená globální katastrofu, například jadernou válku nebo nezvratnou klimatickou krizi.

Časopis BAS založil v roce 1945 Albert Einstein a vědci z Chicagské univerzity, kteří byli při vývoji první atomové bomby v projektu Manhattan. Hodiny posledního soudu vznikly o dva roky později.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 9 minutami

Exploze v Ghaně srovnala se zemí stovky domů, z místa jsou hlášeni mrtví

Exploze ve venkovské oblasti na západě Ghany srovnala se zemí stovky domů a připravila o život zatím neupřesněný počet obyvatel. Informovala o tom dnes agentura Reuters, podle níž výbuch zapříčinila srážka motocyklu s nákladním autem, které převáželo výbušniny do zlatého dolu.

Na videích, která zveřejnila místní média, je vidět doutnající místo výbuchu a trosky domů, popsal Reuters, jenž zároveň poznamenal, že pravost videí zatím není ověřena. Na jednom záznamu jsou podle něj vidět také dvě bezvládná těla pokrytá prachem.

Zástupce šéfa úřadu pro řešení katastrof Seji Saji Amedonu uvedl, že exploze zničila na 500 domů. Místní pracovník úřadu pro mimořádné události médiím sdělil, že viděl deset mrtvých lidí. Oficiálně však úřady počet obětí neoznámily.

"Veřejnosti bylo doporučeno, aby se v zájmu své bezpečnosti přesunula z oblasti do okolních měst," uvedla policie a dodala, že nedaleká města úřady požádaly, aby přeživším zpřístupnili veřejná místa včetně školních tříd a kostelů.

Ghanský prezident Nana Akufo-Addo mezitím potvrdil, že neštěstí, které se stalo mezi městy Bogoso a Bawdie, si vyžádalo lidské životy. "Je to skutečně tragická událost a jménem vlády vyjadřuji hlubokou soustrast rodinám zesnulých," uvedla hlava státu.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 47 minutami

Dálnici D11 zablokoval ve směru na Hradec Králové kamion, který dostal smyk

Provoz na dálnici D11 je ve směru na Hradec Králové zhruba od 20:00 přerušený. U Chlumce nad Cidlinou dostalo nákladní auto smyk a stojí napříč vozovkou. Událost se obešla bez zranění, předpoklad obnovení provozu zatím není znám, řekla policejní mluvčí Šárka Pižlová.

Dálnici D11 zablokoval na 64. kilometru kamion, který dostal smyk, zůstal stát napříč vozovkou. Situaci navíc komplikuje cisterna, která zůstala stát na krajnici a brání kamionu v manévrování.

Policisté zjišťují, jestli bude třeba ke zprovoznění dálnice nutné použít odtahovou techniku, nebo se situaci podaří vyřešit jinak, uvedla Pižlová krátce po 20:30. Odhad znovuzprovoznění dálnice proto nelze určit. Směr na Prahu jezdí normálně.

Zdroj: ČTK
Další zprávy