Dlouhá léta tápání. Proč musel zemřít Ayrton Senna?

Radek Vičík Radek Vičík
Aktualizováno 1. 5. 2019 0:00
Už více 26 let k sobě smrt legendy formule 1 Ayrtona Senny ve Velké ceně San Marina poutá pozornost a dodnes není jasná příčina této tragédie.
Tragická havárie Ayrtona Senny ve VC San Marina 1994.
Tragická havárie Ayrtona Senny ve VC San Marina 1994. | Foto: Reuters

Analýza - Už šestadvacet let k sobě smrt legendy formule 1 Ayrtona Senny ve Velké ceně San Marina poutá pozornost.

A nejde jen o to, že zemřela sportovní legenda a že to byla (doufejme na hodně dlouhou dobu) poslední smrt pilota přímo při Grand Prix.

Dlouhých dvacet let se experti, vědci a právníci přou o to, co způsobilo Brazilcovu nehodu, a kdo je tedy za jeho smrt zodpovědný. Jezdec, jeho tým Williams, dodavatel některé ze součástí vozu, nebo to byla prostě shoda okolností?

Jak dobře znáte legendu formule 1 Ayrtona Sennu? Vyzkoušejte náš kvíz

Formulová raketa

Senna zahynul 1. května 1994 v Imole dvě kola po restartu závodu. Do extrémně rychlé zatáčky Tamburello vletěl rychlostí přes 300 km/h. To bylo víc než v předchozím okruhu, takže na vůz a jezdce v té chvíli působilo přetížení až 3,27 G. Stejné zažívají kosmonauti při startu do vesmíru.

V té chvíli vůz ustřelil, což pilot začal okamžitě korigovat. Za pouhých 15 setin vteřiny poklesl výkon motoru na 40 %. Jenže uběhly jen další čtyři setiny vteřiny a přišel další "škubanec". Ten způsobil náhlou ztrátu přítlaku předního křídla. To, v kombinaci se zadními koly ve smyku, nasměrovalo Williams místo vlevo ve směru zatáčky na pravou stranu. Senna v té chvíli ze všech sil bojoval se zdivočelým vozem, ale nedokázal víc než jen snížit nárazovou rychlost na nějakých 218 km/h.

Za necelé dvě vteřiny od prvních problémů vrazil Williams do betonové zdi. Utržené přední kolo trefilo Sennovu hlavu a způsobilo mu zranění hlavy. To v kombinaci s kusem zavěšení, který pronikl vizorem helmy, znamenalo téměř okamžitou smrt, byť Brazilce ještě dlouhé hodiny po nehodě lékaři udržovali na přístrojích.

Průběh a následky tragédie jsou jasné. Ale co se příčin týče, zde panuje velká nejistota. Vzhledem k rekční době a vůbec snaze zvládnou vůz je téměř vyloučena jezdecká chyba. Senna rád jezdil na hranici rizika, ale nikdy ani o píď dál.

Navždy ukrytá vlajka

Jedna z alternativních teorií má ovšem Sennu v hledáčku. Podle jeho krajana Nelsona Piqueta byl závodník ve stresu z osobních problémů. Čerstvě začal chodit s modelkou Adrianou Galisteuovou, což špatně nešla jeho dřívější láska Xuxa, která Sennu pronásledovala v boxech v Imole.

Navíc závodníkově psychické pohodě neprospěla ani předchozí neštěstí v Imole, kdy v pátek vážně havaroval Rubens Barrichello a v sobotu zahynul Roland Ratzenberger. Traťoví komisaři dokonce našli ve vraku Williamsu rakouskou vlajku, kterou chtěl Senna po závodě vyvěsit jako poctu mrtvému kolegovi.

Zfušovaný sloupek řízení

Nejčastěji přijímanou teorií je prasklý sloupek řízení monopostu Williams FW 16, který způsobil neříditelnost vozu a následnou nehodu. Na ní stála i obžaloba italské prokuratury, která chtěla dostat do vězení šéfa týmu Franka Williamse, šéfinženýra Patricka Heada a několik dalších vysoce postavených inženýrů Williamsu. I když nakonec nikdo z nich do vězení nemusel, stín podezření na britské stáji zůstal.

"Sloupek řízení vykazuje značné únavové trhliny. Jeho poslední třetina byla velmi špatně svařena, takže nemohl vydržet namáhání při závodě. Zdálo se, že práce byla provedena ve spěchu, ale nemohu říci, jak dlouho před závodem. Někdo se snažil sváry následně vyhladit, něco takového jsem nikdy neviděl. Jsem přesvědčen, že sloupek praskl už během zahřívacího kola. V okamžiku těsně před havárií držela už jen malá část, proto vůz nereagoval přesně na pohyby volantu," uvedl ve své 600stránkové zprávě profesor boloňské univerzity, inženýr Enrico Lorenzini.

Podivná dráha žlutého tlačítka

Stejného názoru je i bývalý pilot formule 1 Michele Alboreto, který upozornil na to, že podle záznamů on board kamery v Sennově monopostu se žluté tlačítko na volantu pohybovalo několik centimetrů od své běžné dráhy.

"V takovém místě a s tak zkušeným jezdcem může dojít k nehodě jen vinou technického selhání. Video dokazuje, že v Sennově voze bylo něco rozbitého. Žádný volant se nehýbe o pár centimetrů," uvedl Alboreto, který sám v zatáčce Tamburello vážně havaroval v roce 1991.

Konstruktér Williamsu FW 16 Adrian Newey, který dnes stojí za úspěšnými monoposty Red Bull, si stále stojí za tím, že britský tým neudělal nic špatně, a sám přichází s vlastní teorií.

V hledáčku je pneumatika

"Pravda je, že se už asi nikdo nedoví, co se přesně stalo. Není pochyb o tom, že sloupek řízení vykazoval trhliny a mohl prasknout. Ale především video z vozu Michaela Schumachera, který jel za Sennou, ukazuje, že vůz byl v té chvíli přetáčivý. A to nemohl zavinit prasklý sloupek. Data jasně ukazují na to, že zadní část vozu náhle poklesla. To vede k domněnce, že pravá zadní pneumatika pravděpodobně praskla v důsledku najetí na nějaký úlomek na trati," uvedl Newey před třemi lety.

Záhada Sennovy smrti tak zřejmě navždy zůstane záhadou. Ale to přece k takovým legendám patřím. A trojnásobný mistr světa z Brazílie určitě jednou z největších legend historie formule 1 je.

 

Právě se děje

Další zprávy