F1: Rosberga srazily v boji o titul kabely, vůz neposlouchal

Radek Vičík Radek Vičík
22. 9. 2014 6:30
Nico Rosberg přišel o vedení ve Velké ceně Singapuru formule 1 kvůli špatným kabelům ve sloupku řízení.
Nico Rosberg sledoval valnou část Velké ceny Singapuru jen jako statista na boxové zídce.
Nico Rosberg sledoval valnou část Velké ceny Singapuru jen jako statista na boxové zídce. | Foto: Reuters

Singapur - Každý řetěz je tak pevný jako jeho nejslabší článek a každý řídící systém formule 1 funguje jen tehdy, pokud mají informace z volantu kudy doputovat do příslušné řídící jednotky.

A právě v tomto poměrně levném "detailu" monopostu za desítky milionů korun vězela příčina včerejšího kolapsu Nico Rosberga ve Velké ceně Singapuru, kvůli němuž přišel o vedení v šampionátu.

"Byl to nejtěžší den letošního roku," postěžoval si pilot Mercedesu ve svém videoblogu ze Singapuru.

Volant, který neřídil

Všechno bylo špatně už od prvních chvil, kdy se měl německý jezdec vydat na trať. Poslední zkoušky ještě v boxech ukázal problémy s volantem, který mu na poslední chvíli vyměnili.

I když cestu na startovní rovinku zvládl bez problémů, ještě před výjezdem do zaváděcího kola se kolem "stříbrného šípu" se startovním číslem 6 rojili inženýři a technici jako včely v úlu. Cílem jejich pozornosti byl opět volant, který ale pořad zlobil.

"Byla to závada, kterou nešlo opravit. Jen čekat, co se stane," přiznal výkonný šéf Mercedesu Toto Wolff.

Problém byl tak vážný, že zatímco se dalších 21 jezdců vydalo do zaváděcího kola, Rosberg mačkal páčky a přepínače na svém volantu marně. Mechanici okamžitě odtlačili vůz do boxové uličky, což jezdce fakticky odsoudilo ke startu z posledního místa.

Závod se pro rodáka z Wiesbadenu proměnil v noční můru. Volant je totiž mozkem dnešní formule 1. A pokud je rozbitý, je limitovaný i výkon vozu.

"Nic na něm nefungovalo. Neměl jsem hybridní pohon, žádné DRS. Páčky řazení se chovaly divně, vždycky přeskočily dva stupně. Neměl jsem tak žádnou čtyřku nebo šestku. Rozjelo se i nastavení brzd, takže jsem nevěděl, kde přesně mám brzdit. A z volantu to nešlo spravit," vyjmenoval Rosberg své hlavní problémy.

"Musíme zapracovat na spolehlivosti"

Po čtrnácti kolech si německý jezdec zajel do boxů. Místo nových pneumatik a nového fungujícího volantu ovšem po tři čtvrtě minuty snažení přišel konec. Rosberg zamával z kokpitu rukama, zhasl motor a bylo po nadějích.

"Všechno svědčí o tom, že na vině jsou kabely uvnitř sloupku řízení. Měníme je pravidelně, tyto byly uprostřed svého životního cyklu. S takovou závadou se během Grand Prix nemůžete vypořádat. Chtěl bych za ni se Nicovi omluvit," dodal skleslý Wolff.

Smutný jezdec si v boxu ještě dlouhé minuty po vysednutí z monopostu nechal na hlavě helmu a závod pak smutně sledoval od boxové zídky.

Neštěstí jednoho obvykle znamená štěstí druhého. V tomto případě se mohl radovat Lewis Hamilton. Rosbergův týmový kolega a rival v boji o titul v jedné osobě v Singapuru suverénně vyhrál, takže z původní ztráty 22 bodů na lídra šampionátu je tu rázem tříbodové vedení britského jezdce.

"Musíme zapracovat na spolehlivosti, letos je to naše největší slabina. Musíme najít všechny příčiny a mít auta spolehlivá na sto procent," vyzval Rosberg vedení týmu, jehož piloti v této sezoně nedokončili zatím pět Velkých cen.

 

Právě se děje

Další zprávy