Bianchi je po operaci. Těžká havárie ukončila závod v Suzuce

Podívejte se na fotogalerii z nedělního závodu v Suzuce, který ovlivnila havárie Julese Bianchiho.
Vítězný Lewis Hamilton (vpravo) se z lahve šampaňského jen symbolicky napil, stranou šla i jeho rivalita s Nico Rosbergem.
Všichni totiž v té chvíli měli v hlavě osud svého kolegy Julese Bianchiho.
Pilot Marussie dostal smyk a vletěl přímo pod jeřáb, který na stejném místě právě odtahoval rozbitý monopost Adriana Sutila.
V boxech Marussie bylo zlověstné ticho, nervózní členové týmu se neubránili dojetí.
Foto: Reuters
Radek Vičík Radek Vičík
Aktualizováno 5. 10. 2014 17:27
Dnešní Velká cena Japonska byla zatím nejpodivnějším závodem v letošním kalendáři formule 1.

Suzuka - Dnešní Velká cena Japonska byla zatím nejpodivnějším závodem v letošním kalendáři formule 1.

Kvůli dešti byl po dvou kolech závod přerušen, část se odjela za zaváděcím vozidlem a nakonec Grand Prix po 44 kolech ukončila červená vlajka po vážné havárii Julese Bianchiho.

Závod jsme sledovali živě ZDE

Bianchi naboural do jeřábu

"Jezdec je v bezvědomí. Do nemocnice ho odvezla sanitka, protože vrtulník v těchto podmínkách nemohl startovat," uvedl krátce po havárii tiskový delegát FIA s tím, že víc neví ani on sám. Jak se později ukázalo, vrtulník letět mohl, ale lekáři zvolili raději transport po zemi.

Dnes odpoledne Mezinárodní automobilová federace ve svém oficiálním prohlášení uvedla, že Bianchi má poraněnou hlavu, absolvoval vyšetření CT a byl operován v univerzitní nemocnici v Mie.

Francouzská média s odkazem na pilotova otce Philippa Bianchiho uvedla, že jezdec byl operován kvůli krevnímu hematomu v hlavě. Operace měla být úspěšná a jezdec není napojen na přístroje.

Z okruhu se za ním vydali šéf Ferrari Marco Mattiacci a bývalý pilot týmu z Maranella Felipe Massa. Bianchi je chráněncem italské stáje a členem jejího vývojového programu.

Francouz dostal smyk ve stejném místě jako před ním Adrian Sutil ve 42. okruhu a shodou nešťastných náhodou jeho Marussia narazila do jeřábu, který právě od zatáčky číslo osm odtahoval rozbitý Sauber.

"Vlály žluté vlajky a o kolo později dostal Jules smyk a stalo se to. Podle mě měl na trať hned vyjet safety car a možná jsme měli závod ukončit o chvíli dřív. Já jsem OK," komentoval Sutil kritický okamžik, po němž zůstala část Bianchiho monopostu zaklíněná pod jeřábem.


Místo Bianchiho havárie.

Nebezpeční zachránci vozidel

Problémy s odtahovými vozidly nejsou v historii F1 výjimečné. V roce 1994 se právě v Suzuce Martin Brundle jen tak tak vyhnul traktoru, který odklízel jiný poškozený monopost. Britský pilot přitom trefil traťového komisaře, jemuž zlomil nohu.

Podobné děsivé okamžiky zažil také Michael Schumacher v Brazílii 2003 a o čtyři roky později Vitantonio Liuzzi na Nürburgringu.

Pro vítězství si dojel Lewis Hamilton před týmovým kolegou od Mercedesu Nico Rosbergem, třetí byl Sebastian Vettel z Red Bullu.

"Odtažení poškozeného vozu je obvyklý proces. Je potřeba ho odstranit z trati," zastal se vítězný Hamilton pořadatelů.

Svůj triumf a navýšení vedení v čele náskoku v čele šampionátu příliš neslavil.  "Vítězství mě těší, ale naše myšlenky jsou nyní s Julesem," řekl po závodě Hamilton. "Držíme mu palce a všichni doufáme, že se nestalo nic vážného a že bude v pořádku. Nejhorší je teď nejistota," dodal Brit.

Tajfun řádil na začátku i na konci

Závod byl od prvních minut ovlivněn tajfunem Phanfone. Na mokrou trať vyjeli jezdci za zaváděcím vozidlem a po dvou kolech se zase vrátili do boxů.

Po dlouhých minutách čekání se - opět za zaváděcím vozem - vydali zpět na trať. Závod v té chvíli skončil pro Fernanda Alonsa, jehož Ferrari se prostě vypnulo a zůstalo stát.

Závod byl fakticky odstartován v 10. okruhu. Rosberg, který vyhrál sobotní kvalifikaci, si udržel vedení před Hamiltonem. Oba jezdci Mercedesu soupeřům odjeli a boj o vítězství se změnil v jejich souboj. Ten rozhodl Hamiltonův úspěšný předjížděcí manévr ve  29. kole.

Ve 43. kole dostal v houstnoucím dešti smyk Sutil a pak následovala nešťastná kolize Bianchiho s jeřábem. Na trať se okamžitě vrátilo zaváděcí vozidlo, které doplnil i vůz šéflékaře F1.

Po několika kolech za safety car byl závod předčasně ukončen a jako oficiální byly vyhlášeny výsledky po 44. kole.

Sledujeme zdravotní stav Julese Bianchihoa a článek budeme průběžně aktualizovat.

Velká cena Japonska, 15. závod mistrovství světa vozů formule 1 v Suzuce:

P. jezdec tým čas-ztráta
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:51:43.021
2. Nico Rosberg Mercedes -9.180
3. Sebastian Vettel Red Bull-Renault -29.122
4. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault -38.818
5. Jenson Button McLaren-Mercedes -1:07.550
6. Valtteri Bottas Williams-Mercedes -1:53.773
7. Felipe Massa Williams-Mercedes -1:55.126
8. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes -1:55.948
9. Jean-Éric Vergne Toro Rosso-Renault -2:07.638
10. Sergio Pérez Force India-Mercedes -1 kolo
11. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault -1 kolo
12. Kimi Räikkönen Ferrari -1 kolo
13. Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari -1 kolo
14. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes -1 kolo
15. Romain Grosjean Lotus-Renault -1 kolo
16. Pastor Maldonado Lotus-Renault -1 kolo
17. Marcus Ericsson Caterham-Renault -1 kolo
18. Max Chilton Marussia-Ferrari -1 kolo
19. Kamui Kobayashi Caterham-Renault -1 kolo

Průběžné pořadí MS (po 15 z 19 závodů):

P. jezdec tým body
1. Lewis Hamilton Mercedes 266
2. Nico Rosberg Mercedes 256
3. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 193
4. Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault 139
5. Fernando Alonso Ferrari 133
6. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 130
7. Jenson Button McLaren-Mercedes 82
8. Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 76
9. Felipe Massa Williams-Mercedes 71
10. Sergio Perez Force India-Mercedes 46
11. Kimi Räikkönen Ferrari 45
12. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 39
13. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 21
14. Romain Grosjean Lotus-Renault 8
15. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 8
16. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 2

Pohár konstruktérů:

P. tým body
1. Mercedes 522
2. Red Bull-Renault 332
3. Williams-Mercedes 201
4. Ferrari 178
5. Force India-Mercedes 122
6. McLaren-Mercedes 121
7. Toro Rosso-Renault 29
8. Lotus-Renault 8
9. Marussia-Ferrari 2
10. Sauber-Ferrari 0
11. Caterham-Renault 0

 

Právě se děje

Další zprávy