Vršecký: Při závodech jde o život, není to výlet do lesa

Radek Vičík Radek Vičík
8. 10. 2014 6:00
Podle Davida Vršeckého, dvojnásobného evropského šampiona v závodech tahačů a konstruktéra závodních speciálů, je riziko nedílnou součástí závodů formule 1.
Jules Bianchi trefil jeřáb odtahující jiný poškozený monopost v rychlosti přes 200 km/h. Při havárii došlo k poranění mozku.
Jules Bianchi trefil jeřáb odtahující jiný poškozený monopost v rychlosti přes 200 km/h. Při havárii došlo k poranění mozku. | Foto: brightcove.com

Praha – Těžká havárie Julese Bianchiho v nedělní Velké ceně Japonska formule 1, po níž francouzský pilot bojuje o život, rozvířila debatu nebezpečnosti automobilových závodů.

Podle Davida Vršeckého, dvojnásobného evropského šampiona v závodech tahačů a konstruktéra závodních speciálů, je riziko nedílnou součástí Velkých cen, protože drží piloty na uzdě. „K závodění určité nebezpečí patří a pořád tu jde o život,“ uvedl v rozhovoru pro Aktuálně.cz.

Jak vůbec může při závodě formule 1 dojít k tomu, že monopost narazí do jeřábu stojícího před svodidly?
Je to blbý… (přemýšlí) Je to obrovská shoda náhod. Jezdec by se měl přizpůsobit žluté vlajce, ale moc to nedělají. Podle telemetrie Bianchi příliš nezpomalil. Jenže žlutou vlajku můžete snadno přehlédnout. Pokud jste v závodním módu a soustředíte se třeba na souboj o místo, tak nemusíte vnímat vzdálenější okolí. Svoji roli hrají i zhoršené povětrnostní podmínky. Z vozu před vámi stříkají gejzíry vody, musíte uhýbat očima a hledat, kde je před vámi trať. Navíc se v Suzuce začalo smrákat.

Stalo se vám samotnému, že jste při závodě přehlédl žlutou vlajku?
Jistě, to se může stát každému. Mě to tenkrát naštěstí stálo jen pár míst v cíli kvůli trestu za předjetí pod žlutou vlajkou. Vůbec jsem ji tenkrát neviděl. V předminulém závodě ME tahačů v Zolderu jeden z jezdců přehlédl červenou vlajku signalizující přerušení závodu. Přejel v plné rychlosti horizont, najednou před sebou viděl ucpanou trať a raději to napálil do svodidel, než aby trefil auta před sebou. Pak druhý den nemohl závodit.

Žlutá vlajka byla vyvěšena, přesto podle telemetrie jel Bianchi přes 200 km/h...
Problém je v tom, že při vyvěšení žlutých vlajek nejsou daná přesná pravidla. Podle mne by pomohlo, pokud by byla stanovena například maximální rychlost nebo nějaký limit času na jedno kolo. Safety car totiž smaže veškerý náskok. Takhle by se rozdíly ponechaly, ale bylo by to bezpečné. Dneska není problém, aby jezdci dostali z boxů signál, zmáčkli tlačítko a omezili maximální rychlost třeba na 120 km/h.

Myslíte, že pořadatelé závodu v Suzuce udělali nějakou chybu?
Takhle po akci se to hodnotí snadno. Není to tak jednoduché, jak to v televizi vypadá. Jistě, mohl vyjet safety car. Jenže k tomuto kroku přistupují jen velmi neradi, protože tím pádem zasáhnou do závodu. Ale stále to jsou závody, nejdeme na výlet do lesa. K závodění určité nebezpečí patří a pořád tu jde o život. Určitá míra rizika drží jezdce na uzdě, jinak by jeli bezhlavě. Oni vědí, jestli tu situaci nebo povětrnostní podmínky zvládnou. Čím horší je počasí, tím spíš by měli jet opatrně. Ale nejsme na módní přehlídce.

V souvislosti s nedělní nehodou se mluví o úpravě vozů. Ovlivnilo by to jízdní vlastnosti monopostů?
Jakýkoliv zásah do konstrukce vozu bude hrát roli, rozhoduje každé kilo nad těžištěm vozu. Neumím si představit, jak by se dalo podobným haváriím zabránit. Vždyť ta formule jeřáb nadzvedla a pohodila snad o tři metry. To už by byl potřeba pancíř a s takovým autem by se závodilo hodně špatně (smích).

Často se zmiňuje zakrytí kokpitu, líbila by se vám taková formule s „bublinou“ nad hlavou jezdce?
Podle mě má formule některé zásadní znaky a patří k nim odkrytá kola i kokpit. Navíc se obávám, že by kryt jezdcům zhoršil výhled. Jsou to přece jen závodní vozy a riziko k nim patří. Ale když to porovnám se situací před dvaceti třiceti lety, tak se bezpečnost dostala úplně někam jinam. Pokud by došlo k nějakým konstrukčním úpravám, tak věřím, že si s nimi v týmech s pomocí počítačových modelů a aerodynamických tunelů rychle poradí.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 29 minutami

Kajakářka Galušková postoupila do finále MS, muži v semifinále neuspěli

Kajakářka Antonie Galušková postoupila do finále mistrovství světa ve vodním slalomu. Předloňská juniorská mistryně světa obsadila v dnešním semifinále v Bratislavě páté místo. Vypadly naopak olympionička Kateřina Minařík Kudějová a Lucie Nesnídalová. Semifinálovým sítem neprošly ani obhájkyně titulu Eva Tercejlová ze Slovinska a trojnásobná mistryně světa Jessica Foxová z Austrálie.

Finále závodu kajakářů bude překvapivě bez českého zastoupení. V semifinále v Bratislavě vypadli olympijský šampion Jiří Prskavec, vítěz Světového poháru a úřadující mistr Evropy Vít Přindiš i stříbrný olympijský medailista z Londýna 2012 Vavřinec Hradilek.

Dvacetiletá Galušková postupovala ze druhé kvalifikační jízdy, takže jela v semifinále už jako pátá. Všechny branky projela čistě a neudělala výraznější chybu a dostala se do čela. Nakonec ji předjely jen čtyři ze zbývajících 25 závodnic. Při premiéře na seniorském MS si tak vyjela finále. "Je to úplně neuvěřitelné. Před jízdou jsem na tom nebyla psychicky nejlíp. Půl hodiny před semifinále jsem brečela, protože to pro mě bylo strašně psychicky náročné, ale pak jsem si povídala s tátou a trenérem a natolik mě uklidnili, že jsem mohla jet s klidnou hlavou. A když jsem dojela do cíle, měla jsem z toho dobrý pocit," svěřila se.

Řada kajakářek v semifinále chybovala. Jízda se nevyvedla ani Minařík Kudějové, která po doteku osmé branky ztratila hodně času v protivodné dvacítce a stejně jako na mistrovství Evropy a olympijských hrách skončila před branami finále. "Začátek jsem jela dobře, ale pak mi odešly ruce. Nemohla jsem pořádně zabrat a ztrácela jsem všude," řekla po konečné 15. příčce. Podepsalo se na ní nachlazení, od středy ji trápila rýma. "Ale za ty dva dny jsem se vykurýrovala, dneska jsem už byla fakt dobrá. Ale možná to tam zůstalo," uvažovala.

Nadějně se vyvíjela jízda Nesnídalové, která ale ztratila v závěru a obsadila 18. pozici. Světová šampionka z roku 2019 Tercejlová pádlem odhodila tyčku na deváté brance a dostala padesátisekundovou penalizaci. Australská superhvězda Foxová, která jela jako poslední, po dojezdu figurovala na vedoucí pozici, ale pak dostala padesátisekundovou penalizaci za špatný průjezd dvanácté branky. Nedostala do branky celou hlavu, což rozhodčí potvrdili z videozáznamu.

Obhájce světového titulu Prskavec nastupoval po devatenáctém místě v kvalifikaci jako první z českých závodníků a po nepříliš vydařené jízdě se zařadil na šestou příčku se značnou ztrátou na nejlepší. Od finálové desítky ho nakonec dělilo jen pět setin. Oba jeho reprezentační kolegové dostali padesátisekundovou penalizaci. Přindiš se nevešel celou hlavou do jednadvacáté branky, Hradilek stejně chyboval o branku dříve.

Zdroj: ČTK
před 36 minutami

Při sebevražedném útoku v Somálsku zemřelo nejméně sedm lidí

Nejméně sedm lidí v sobotu zemřelo při sebevražedném útoku nedaleko prezidentské rezidence v somálské metropoli Mogadišo, informovala agentura Reuters s odvoláním na místního představitele. Osm lidí je po výbuchu zraněných., dalších osm je zraněnýc

Bomba nastražená v autě explodovala ve chvíli, kdy byl vůz na křižovatce. Svědek agentuře Reuters popsal, že viděl sedm zničených automobilů a tři rikši. Celá křižovatka byla podle něj potřísněna krví.

Kdo za útokem stojí, zatím není zřejmé. Podobné útoky nicméně často provádí islamistické hnutí Šabáb, které je napojeno na teroristickou síť Al-Káida. Šabáb chce v africké zemi svrhnout vládu a prosadit svůj přísný výklad islámského práva.

Zdroj: ČTK
před 48 minutami

Kanadská katolická církev se omluvila za utrpení, které musely snášet domorodé děti v internátních školách

Kanadská katolická církev se veřejně omluvila za utrpení, které musely snášet statisíce domorodých dětí v internátních školách, kde se usilovalo o jejich násilnou asimilaci. Biskupové v prohlášení napsali, že cítí hlubokou lítost a upřímně se omlouvají za to, že se církev podílela na systému, jehož cílem bylo vymazání domorodé kultury a spirituality, a za to, že její představitelé týrali a zneužívali své svěřence.

Internátními školami, které financoval stát a které provozovaly povětšinou katolické misionářské kongregace s cílem asimilovat děti původních obyvatel, prošlo v Kanadě v 19. a 20. století na 150 000 nezletilých. Vyšetřovací zpráva kanadských úřadů z roku 2015 označila systém, který vynucoval odloučení dětí od rodičů, za "kulturní genocidu". Děti navíc byly často vystaveny týrání, sexuálnímu zneužívání a hladovění, odhadem 6000 jich zemřelo.

Letos se o zločinech spáchaných v těchto školách a otřesných podmínkách, které tam panovaly, opět začalo mluvit kvůli nálezům hromadných pohřebišť na pozemcích internátů. Na místě bývalé internátní školy v Marievalu v provincii Saskatchewan objevili vyšetřovatelé na 750 neoznačených hrobů. U někdejší církevní školy ve městě Kamloops v Britské Kolumbii se našly ostatky 215 dětí, těm nejmladším byly zhruba tři roky.

"Řada katolických komunit a diecézí se podílela na systému, který vedl k potlačování domorodých jazyků, kultury a spirituality a nedokázal respektovat bohatou historii, tradice a moudrost původních obyvatel. Uznáváme, že někteří členové katolického společenství spáchali těžké přečiny," uvedli biskupové.

Zdroj: ČTK
Další zprávy